Povinný
předmět
Název kurzu: Drobné pohybové
hry
Počet kb.: 1
Identifikační kód: KTV/0052
Hodinová
dotace: 0/1
Semestr: zimní
Forma
výuky: semestrální
Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Cíl:
Cílem výuky je
seznámit posluchače s možnostmi použití hry jako významného edukačního
fenoménu, prostředku pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických
dovedností. Vlastním metodickým výstupem si vybraní jedinci prověří své
schopnosti připravit a organizovat výuku v souladu se zadanou problematikou.
Zároveň by si měl uvědomit roli drobných pohybových her v procesu socializace
osobnosti a prakticky vedenou výukou si vytvořit zásobník her jako základ
využitelný v pohybových (velkých) či sportovních hrách.
Obsah:
Obsahem výuky jsou
praktická cvičení spojená s teoretickým výkladem, který se váže
k organizování, didaktice a metodice těchto cvičení. Značná pozornost je
věnována vyhodnocení metodických výstupů, upozornění na klíčová místa
uplatňovaných pohybových činností, bezpečnost v průběhu edukačního
procesu. Vedle toho jsou zmiňovány souvislosti s psychosociálním vývojem
dítěte.
Téma přednášek,
seminářů a praktických cvičení:
1.
Drobné pohybové hry – systematika
pohybových her, soutěží a zábavných cvičení, hry ve vývoji člověka, vývoj PH na
základě vzniku a vývoje jednotlivých kultur,
systematika DPH, vliv DPH na rozvoj osobnosti člověka, využití DPH v
různých částech vyučovací hodiny. Zadání metodických výstupů. Ukázky DPH. Materiál k definicím, vymezení pojmů apod.
2.
Ukázky a praktická cvičení – DPH podle
zadaných témat
3. - 13. DPH - obsah
hodin 3. - 13. je přesně vymezen
metodickými výstupy a je tvořen tak, aby zatížení nebylo během jedné vyučovací
jednotky jednostranné.
14. Rezervní hodina
Seznam témat
v hodině 3. – 13.:
Honičky a DPH pro úvodní část hodiny DPH pro rozvoj obratnostních schopností bez míče DPH trefovací a terčové DPH pro rozvoj vytrvalostních schop. DPH pro uklidnění a závěr hodiny DPH s použitím neobvykl. pomůcek Interakční, seznamovací hry a zábavy Hrátky a zábavné soutěžení DPH na rozvoj sluchových a hmatových smyslů Zábavy a hry s použitím míčů, beden a laviček Hry kreativní a spojené s řešením problémů Hry s prvky odvahy, důvěry a odpovědnosti Hry a zábavy s použitím lan a švihadel Hry a zábavy na otevření komunikace a vytvoření atm. kontaktu a spolupráce DPH pro rozvoj rychlostních schopností (ne štafety) DPH s použitím duchen, žíněnek a na přenášení předmětů DPH pro r. obratnosti s míčem Překážkové a “opičí” dráhy DPH na rozvoj rovnovážných schop. Zahřívací a kontaktní hry Iniciativní a týmové hry Hry – kooperace a spolupráce |
Zápočtové
požadavky:
1.
Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast
přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z
akce UJEP (a 2 x 1 hodinu). Neúčast
vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu.
2.
Odevzdání seminární
práce strojopisem podle zadaného tématu. Práce
bude vypracována v souladu s normami o vypracování textů (např. DP ). Citace
použité literatury podle normy z r. 1996 - viz. Tělesná výchova a sport
mládeže. FTVS UK, 1997, č. 6. Využijte formulář a
postupujte podle příkladu práce. Využijte i patřičné odkazy – literaturu.
3.
Absolvování metodického výstupu podle
tohoto zadaného tématu.
4.
Vedení rozcvičení v bloku je-li uveden na
prvním místě přehledu výstupů v hodině.
5.
Účast na rozhodování a organizaci výuky.
Literatura:
MAZAL, F.,
CHLOPKOVÁ, J. Pohybové
hry předškoláků. 1. vyd. Olomouc
: HANEX, 1994, 107 s. ISBN 80-85783-04-05.
MAZAL, F. Pohybové hry
a hraní. 1. vyd. Olomouc : HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0.
NEUMAN, J. Dobrodružné
hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha :
Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1.
NEUMAN, J. Překážkové
dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. 1. vyd. Praha : Portál, 312 s. ISBN
80-7178-292-ROVNÝ, M., ZDENĚK, D. Pohybové hry. 1.vyd. Bratislava : SPN 1979,
208 s.
STIBITZ, F.: Informace o méně známých sportovních hrách. Praha : FTVS UK, 1981, 201
s.
ZACHOVÁ, B. a kol..
Drobné pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. Skriptum. Praha :
UK, 1980, 145 s.
Seznam
metodických výstupů pro akademický rok 2004-05 – magisterské studijní programy