Hry a soutěživá
cvičení (závody) s použitím tažených lan
|
|||
Zpracoval(a): |
Josef Hračička |
Aprobace: |
Tv - X |
Školní
rok: |
2003-04 |
|
|
Základní
charakteristika |
Princip
těchto aktivit je založen na tažení jednoho nebo více lan jednotlivcem nebo
skupinou. Z hlediska rozvoje pohybových schopností jsou orientovány na
schopnosti obratnostní a silové, kultivace dovedností je závislá na konkrétní
hře. Základní aktivitou je přetahování. Přednosti: zapojen celý organismus,
individuálně nastavitelné, vhodné pro děti, bezpečné, přátelské, hravé,
zapojení jednotlivců i skupin.
Možnosti obměn značné – výchozí pozice, způsob tažení, způsob napojování
dalších účastníků apod. |
|
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
10-20,
1 lano, střední |
PřetahováníSkupina
se rozdělí na dvě družstva, přičemž každý z členů družstev dostane číslo
od 1 výše. Mezi družstvy se připraví lano, za každý konec je uchopí jeden
pověřený člen (oba mají stejné číslo). Tažení začíná na signál. Další
účastníci se přidávají tak, jak je učitel vyvolává podle čísel, přibíhají ze
základní čáry, chytí lano a pomáhají svému partnerovi. Pokračuje se až do
přetažení za linii nejlépe při zapojení všech účastníků. |
1.Nedoporučuje se lano nechat zcela bez držení nebo velmi povolené – ten, kdo chytí lano jako první, jím prudce trhne na svoji stranu - může dojít ke zranění 2.
Do soutěže vstupujte rozehřátí |
10-20,
2 lana, střední |
Kdo dříve přes řeku?Skupina
se rozdělí do dvou družstev, tato se opět rozdělí na poloviny. Členové každé
poloviny družstva drží pevně lano, které natahují nad vymezeným územím –
proudem řeky. Po startovním signálu mají všichni členové družstev za úkol
přešplhat po napjatém lanu na druhou stranu řeky a tímto způsobem se vyměnit.
Nesmí dojít k „doteku“ vody (podlahy). Vítězí družstvo rychlejší nebo
s menším počtem „pádů do vody“ |
Bezpečná hra, ale doporučuji rozcvičení -
vyzkoušet nesoutěživou formou |
10-20,
2 lana, střední |
Přetahování čtyř družstevVytvoří se čtyři stejně početná družstva, každé z nich si chytne jeden konec ze dvou lan, která jsou svázána do kříže. V určité vzdálenosti od každého konce lana je meta. Té se má za úkol dotknout některý z hráčů, který se musí držet zároveň lana – bojuje se vlastně proti třem týmům. |
Mety
měkké – doporučuji kužel, šátek na zemi apod. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv – M) |
||
10-20,2
nebo více lan, klapky na oči |
12
– 15 dětí obdrží klapky na oči, rozmístí se rovnoměrně k prvnímu
nataženému lanu a všichni jej uchopí do ruky. Nasadí si klapky na oči.
V tomto okamžiku jim je zadán úkol (např. vytvořte čtverec).
S absencí zrakové kontroly se snaží za pomoci řízení některého
z těchto „oslepených“ vytvořit zadaný tvar. Jakmile se blíží ukončení
jeho tvorby, je dán pokyn další skupině „oslepených“ k dalšímu úkolu
(např.“Rozdělte čtverec lanem na tři trojúhelníky, přičemž jeden z nich
musí být rovnoramenný“!). Pak už jen sledujte, jak se „potácí“ po ploše a
snaží se řešit úkol. |
Trocha
trpělivosti neuškodí! Doporučuji jako uklidňující aktivita na závěr hodiny.
Značné soustředění. Podle obtížnosti a dovedností účastníků volte podmínky
případné „pomoci“ – nápovědy apod. |
Literatura: |
LANG,
Heinz. Warum nicht mal wieder Tauziehen!? Sportunterricht. 1997, roč.
46, č. 11, s. 171-176 . NEUMAN,
J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha : Portál, 1998,
325 s. ISBN 80-7178-218-1. |
Prázdný formulář, seznam metodických výstupů, plán výuky, základní pojmy