Povinný předmět

 

Název kurzu: Drobné pohybové hry                             Počet kb.: 2

Identifikační kód:                                                                           Počet konzultací: 7

Semestr: zimní                                                                               Forma výuky: semestrální

Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

 

Cíl:

Cílem výuky je seznámit posluchače s možnostmi použití hry jako významného edukačního fenoménu, prostředku pro rozvoj pohybových schopností a zlepšování motorických dovedností. Vlastním metodickým výstupem si vybraní jedinci prověří své schopnosti připravit a organizovat vedení požadované jednotky v souladu se zadanou problematikou. Zároveň by si měl uvědomit roli drobných pohybových her v procesu socializace osobnosti a prakticky vedenou výukou si vytvořit zásobník her jako základ využitelný v pohybových (velkých) či sportovních hrách.

 

Obsah:

Obsahem výuky jsou praktická cvičení spojená s teoretickým výkladem, který se váže k organizování, didaktice a metodice těchto cvičení. Značná pozornost je věnována vyhodnocení metodických výstupů, upozornění na klíčová místa uplatňovaných pohybových činností, bezpečnost v průběhu edukačního procesu. Vedle toho jsou zmiňovány souvislosti s rolemi jedince ve skupině, navazování pozitivních vztahů apod.

 

 

Téma přednášek, seminářů a praktických cvičení:

1.      Drobné pohybové hry – systematika pohybových her, soutěží a zábavných cvičení, hry ve vývoji člověka, vývoj PH na základě vzniku a vývoje jednotlivých kultur,  systematika DPH, vliv DPH na rozvoj osobnosti člověka, využití DPH v různých částech vyučovací hodiny. Zadání metodických výstupů. Ukázky DPH. Ukázky a praktická cvičení – DPH podle zadaných témat 

 

2. - 5. DPH - obsah hodin 3.  - 13. je vymezen oblastmi mechanismu působení na účastníky, rozvoje vybraných schopností, uplatnění různých pomůcek apod. Je tvořen tak, aby zatížení nebylo během jedné vyučovací jednotky jednostranné. Důraz je kladen na zprostředkování informací a doporučení provozu jednotlivých her.

 

6. - 7. Zhodnocení prací.  Udělení zápočtu

 

Seznam témat v konzultacích 2. – 5.:

Honičky a DPH pro úvodní část hodiny

DPH pro rozvoj obratnostních schopností bez míče

DPH trefovací a terčové

DPH pro rozvoj vytrvalostních schop.

DPH pro uklidnění a závěr hodiny

DPH s použitím neobvykl. pomůcek

Interakční, seznamovací hry a zábavy  

Hrátky a zábavné soutěžení

DPH na rozvoj sluchových a hmatových smyslů

Zábavy a hry s použitím míčů, beden a laviček

Hry kreativní a spojené s řešením problémů

Hry s prvky odvahy, důvěry a odpovědnosti                                          

Hry a zábavy s použitím lan a švihadel 

Hry a zábavy na otevření komunikace a vytvoření atm. kontaktu a spolupráce 

DPH pro rozvoj rychlostních schopností (ne štafety)

DPH s použitím duchen, žíněnek a na přenášení předmětů

DPH pro r. obratnosti s míčem

Překážkové a “opičí” dráhy                   

DPH na rozvoj rovnovážných schop.

Zahřívací a kontaktní hry

Iniciativní a týmové hry                       

Hry – kooperace a spolupráce

 

Zápočtové požadavky:

1.      Účast na výuce cca 85 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z akce  UJEP (a 2 x 1 hodinu z bloku ). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu.

1.      Prokázání znalosti z terminologie, pojmosloví z oblasti her a osvojování pohybových dovedností.

2.      Odevzdání natočeného videosnímku – dokumentace z průběhu aplikace pohybových her u vybrané skupiny dětské nebo dospělé populace. Předpokladem uznání této práce je:

§         1. správnost výběru her, organizace, dodržení pravidel bezpečnosti

§         2. záběry řídící – vedoucí osoby, tj. studenta, ze kterého jsou zjevné: způsob komunikace, řízení a organizování skupiny, korigování chyb, hodnocení her apod.

§         3. na snímku musí být zřetelný průběh her za dostatečného počtu účastníků

§         4. snímek musí být dodán na běžné VHS kazetě, nebo miniDV kazetě popř. v čitelném formátu na CD

3.      Aktivní účast na rozhodování a organizaci výuky v rámci konzultací.

 

 

Literatura:

MAZAL,  F.,  CHLOPKOVÁ,  J.  Pohybové  hry  předškoláků. 1. vyd. Olomouc : HANEX, 1994, 107 s. ISBN 80-85783-04-05.

MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc : HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd.  Praha : Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1.

NEUMAN, J. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. 1. vyd. Praha : Portál, 312 s. ISBN 80-7178-292-ROVNÝ, M., ZDENĚK, D. Pohybové hry. 1.vyd. Bratislava :  SPN 1979,  208 s.

STIBITZ, F.:  Informace o méně známých  sportovních hrách. Praha : FTVS UK, 1981, 201 s.

ZACHOVÁ, B. a kol.. Drobné pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. Skriptum. Praha : UK, 1980, 145 s.

 

 

·        Příklady drobných pohybových her

·        Úvodní stránka výuky předmětu „Drobné pohybové hry“

·        Osobní stránky vyučujícího předmětu

·        Seznam studentů kombinovaného studia 2004-05