Plány výuky, prázdný formulář, příklad
seminární práce,
tématické výstupy
v akademickém roce 2003-04
Seznamy a tématické
výstupy v akademickém roce 2004-05
Vymezení základních pojmů
k problematice pohybových her -
Cíle edukátorů
vycházejí ze společných hledisek. Ta by se dala shrnout do okruhů ovlivňování
vlastností osobnosti, stránky rozšiřování a prohlubování znalostí svěřenců a
především působení na jedince prostřednictvím činností souvisejících s “pohybem”
tj. “pohybovými činnostmi”. Právě
ve skutečnosti sledované a cílené “kultivace pohybu” spočívá
jedinečnost a zároveň důležitost předmětů, které jsou spjaty bez ohledu na
jejich název s pohybovými aktivitami. Pohyb resp.
Ø
“pohybové dovednosti” jako “….nejvyšší úrovně integrací
vnitřních vlastností podmiňujících techniku pohybových činností vzhledem
k zadaným pohybovým úkolům” (Čelikovský, 1990, p.80) jsou ovšem kultivovány i na různých
úrovních. Část společnosti je výrazně nakloněna sledování obvykle dobře
zvládnutých pohybových dovedností, které jsou produktem specializovaného a
obvykle dlouhodobého ovlivňování – tréninkovému procesu. Nelze ale
zapomínat na pouhé uspokojování potřeby pohybu vedoucí spoustu členů populace k
“rekreačnímu vykonávání pohybových aktivit”. Zde nejde ani tak o kultivaci pohybových
dovedností jako o příspěvek k zachování optimálního pohybového režimu,
prevenci vzniku nežádoucích civilizačních chorob, psychické odreagování,
prožití příjemných chvil s rodinou či přáteli. Zvýšit úroveň pohybového
projevu je nutné i tam, kde došlo k postižení a handicapu, neboť dosažení
určitého stupně ovládnutí sebe sama je
nutnou podmínkou k
ovlivňování prostoru kolem sebe a vykonávání každodenních činností i
zařazení do života společnosti.
Uvedený pohled dokládá, s jak širokým
spektrem aktivit v životě každého z nás je spjat “pohyb”. Ten je
základní lidskou potřebou a zároveň prostředkem získávání četných zkušeností
prostřednictvím prožívání, čímž formuje a utváří duševní bohatství každého
individua.
Řada lidských pohybových aktivit se
zakládá na “hře” jako činnosti uskutečňované sama pro sebe. Ostatně, hra
je považována vedle práce a učení za třetí lidskou činnost. Podle Huizinga je
hra “…dobrovolná
činnost, která je vykonávána uvnitř pevně stanovených časových a prostorových
hranic, podle dobrovolně přijatých, ale bezpodmínečně závazných pravidel, která
má svůj cíl v sobě samé a je doprovázena pocitem napětí a vědomím “jiného
bytí”, než je “všední život”” (Huizing In Rýdl, 1993, s. 77). Abychom
mohli definovat hru pro naše účely, je nutné přijmout omezující opatření, které
by charakterizovalo “pohyb” (Mazal, 1995, 1998, Stibitz, 1982, Tomajko, Dobrý,
1999, aj.). Tato specifikace vychází především z charakteristických znaků
činností uplatňovaných ve hře, cílů účastníků, užívaných pomůcek apod. Velmi
zdařilý a problematiku vystihující je pohled Tomajka a Dobrého (1999). Teprve
přívlastek “pohybová” dává termínu “hra” uspokojující dimenzi. Tomajko
v hierarchii třídění “pohybových činností” pokládá na stejnou
úroveň vedle
Ø pohybových
her (herních pohybových činností)
Ø pohybové
závody (závodivé pohybové činnosti) a
Ø pohybové
úpoly (úpolové pohybové činnosti) případně další pohybové
činnosti (se zaměřením na estetiku apod.). V tomto materiálu se zabýváme
o
pohybovou hrou
“…jako současnou, soutěživou
aktivitou dvou soupeřících stran, která probíhá nejen v neustále a
nestandardně se měnících podmínkách herní situace, nýbrž i v neustále se
proměňujících vztazích mezi těmito stranami, uvnitř těchto stran (jsou-li aspoň
dvou-členné) a ve vztazích ke společnému předmětu” (Tomajko, Dobrý, 1999).
Jak Tomajko dále uvádí, lze výše
zmíněné vztahy určit v podobě
a) výlučné kompetice – kdy soupeří proti sobě
jednotlivci (tenis, badminton, ringo – jednotlivci) a v podobě
b) současné kompetice a kooperace – kdy dochází nejen
k překonávání soupeře, ale i ke spolupráci s partnerem (dvou- a
vícečlenné týmy – viz. basketball, tchoukball, beachvolejball, aj.)
Cíl soupeřících stran je v obou
případech stejný – překonat soupeře rozdílem bodů či branek, což by mělo být
vyústěním lepšího ovládání společného předmětu (míč, kroužek, létající disk,
apod.) za podmínek, které přijali účastníci hry.
Každá pohybová hra určuje svými pravidly také vztahovou dimenzi vůči:
a) ostatním účastníkům hry (povolený způsob kontaktu ve hře –
např. možnosti obránců zasahovat do průběhu realizace útoku soupeře,
možnosti spolupráce hráčů, komunikace s rozhodčím aj.)
b) prostoru (vymezení hrací plochy, cílové
body, mety, další objekty na hřišti)
c) společnému předmětu (míč, kroužek, létající disk
apod.).
Na základě rozboru těchto vztahových
dimenzí lze realizovat další případné členění, které zmiňuje také např. Tomajko
(1999, p. 14). Na základě principů her a hlavních znaků rozlišuje:
a) Hry invazivní, při kterých je utkání
limitováno časem, přičemž o výsledku rozhoduje rozdíl získaných bodů za
bodované činnosti (branky, body). Pro upřesnění dodávám, že přímý tělesný
kontakt soupeřů v poli, který Tomajko rovněž zmiňuje (1999, p. 14) může a
v některých hrách je výrazně upraven buď v rámci principů hry
(tchoukball) nebo striktním znění pravidel (frisbee ultimate, korfbal).
b) Hry založené na střídání práva
k odehrání předmětu (Tomajko je nazývá jako “síťové). Utkání je v tomto případě
limitováno dřívějším dosažením předem stanoveného počtu bodů, sad nebo her. Odehrání
společného předmětu se děje po okamžiku překonání oddělující sítě nebo odrazu
od stěny.
c) Hry pálkovací, při kterých jsou hrající strany
odděleny úderem pálky do hracího předmětu (míč, míček, kolík apod.).
Limitujícím faktorem v utkání je obvykle počet vyautovaných hráčů.
Institucionální schválení a zakotvení pravidel spolu s řízením
soutěží ze strany mezinárodní či celostátní instituce nebo organizace je podmínkou
k označení pohybové hry jako hry “sportovní” (velké). Jakmile
nejsou tyto podmínky splněny, zůstáváme u termínu “pohybová hra”, popř. bez
existence institucionálně zaštítěných pravidel u “drobných (malých)
pohybových her”.
Účastníci podílející se na pohybové hře jsou nuceni v souvislosti
s cílem hry a v souladu s vývojem herních situací řešit celou
řadu “herních úkolů”. Na základě vnímatelných projevů spoluhráčů a soupeřů je hráčem
realizována
Ø “herní
činnost jednotlivce”,
kterou Dobrý rozumí “…každý pohybový
akt zaměřený na řešení specifického herního úkolu” (1988, p. 7). Pro každou pohybovou
hru je specifikována s ohledem na taktický záměr její realizace či herní
účel. Dobře ovládaná herní činnost jednotlivce je opět výsledkem kultivace potřebné
pohybové dovednosti nebo komplexu dovedností. Těsná provázanost herní činnosti
jednotlivce s pohybovou dovedností pokračuje v podmínkách uplatnění
ve hře jako
Ø “herní
dovednost”. Tu
lze podle Dobrého chápat jako “…jakýkoli akt nebo celek, který se váže
k řešení specifického herního úkolu, je výsledkem učení, praxe a
zkušeností a představuje relativně trvalou změnu chování a jednání” (Dobrý, Semiginovský, 1988, p. 8). Herní
dovedností se může obecně označit každá herní činnost jednotlivce, avšak
nelze ji chápat jen jako pouhou “techniku pohybu” a vyčleňovat z ní
metabolické procesy. Narůstající složitostí a komplexností mnoha herních
činností jednotlivce tj. herních dovedností výrazně narůstá úloha edukace tj.
kultivování těchto dovedností v podmínkách školní tělesné výchovy,
oddílového formování dovedností nebo úzce specializovaného vrcholového
tréninku. Je nutné podotknout, že každý jedinec vstupuje do tohoto systému
kultivace pohybového projevu s určitými
Ø pohybovými
schopnostmi jako
předpoklady pohybu, které jsou podle Schmidta “stálé a přetrvávající a
spočívají v základu mnoha odlišných dovedností” (1991). Ve vztahu
k pohybovým hrám a v nich uplatňovaných pohybových dovednostech
považuji za nutné vyzvednout úlohu “nadřazených
Ø koordinačních schopností” nad “schopnostmi kondičními” při uskutečňování složitějších “technomotorických
dovedností” (Schnabel, Harre, Borde, 1997, p. 115).
Ø Koordinační
schopnosti totiž
představují “třídu
pohybových schopností, které jsou přednostně podmíněny procesy pohybové regulace
a znázorňují relativně pevné a generalizované kvality průběhu těchto procesů.
Stávají se výkonnostními předpoklady k zvládnutí úloh s dominujícími
nároky na koordinaci”
(Schnabel, Harre, Borde, 1997, p. 115).
Hovoříme-li
o tréninku jako o “…druhu edukačního procesu, založeném na komplexně
psycho-biologicky chápaném pohybovém učení” (Dobrý, 2000, p. 8), je nutné se
zmínit mimo psychické zejména o technicko taktické přípravě hráčů. Dílčí
aspekty takovéto přípravy jsou vlastní každé pohybové hře a obecně o nich
hovoří např. Choutka s Dovalilem (1987). Hráč v průběhu utkání
uplatňuje celou řadu na sebe navazujících herních dovedností, jejichž suma
dotváří
Ø
“herní výkon”. “Herní výkon je odrazem
složitého komplexu herních dovedností realizovaných s ohledem na řešení
herních úkolů v souladu s pravidly pohybové hry”.
Ø
“Týmový herní výkon” je “…založen na individuálních herních výkonech, které podléhají
vzájemnému regulačnímu působení” (Dobrý, Semiginovský, 1988, p. 47), neboť
odráží navíc realitu představovanou družstvem jako sociální skupinou. Zvýšení
úrovně výkonu v pohybové hře může přinést především lépe osvojená a
v utkání realizovaná pohybová dovednost.
Zvyšující se úroveň pohybových dovedností
v podobě herních činností musí doprovázet také nárůst počtu optimálně
takticky řešených herních úkolů, které se projeví zejména spoluprací v “herních
kombinacích” i při uplatňování “systémů hry”.