Organizace při lyžařské výuce Bezpečnost na lyžích |
Organizace při lyžařské výuceDobře organizačně naplánovaný a zvládnutý výukový proces je základní podmínkou dobrých výukových výsledků. Pokud výuku provázejí dlouhé prostoje, zdlouhavé výstupy, čekání na méně zdatné žáky, nevhodný výběr výukového prostoru, který je příliš náročný nebo naopak jednoduchý, nemůžeme očekávat odpovídající výsledky. Proto pro dobrou organizaci lyžařské výuky doporučujeme:
Správná organizace výuky by měla poskytnout každému žákovi dostatek prostoru pro výuku a zároveň pozitivní zážitek z výuky. Abychom tohoto záměru docílili je nutné si vysvětlit několik základních pojmů. Mezi základní organizační formy při lyžařském výcviku řadíme vyučovací jednotku. Další pojmy související s vlastní organizací jsou skupinová a individuální výuka, které v následujícím textu osvětlíme. Vyučovací jednotkaVyučovací jednotka je základní organizační formou při lyžařské výuce a zpravidla trvá u dětí ve věku 3-5 let 90 min, u starších dětí 2,5 až 3 hodiny. Pokud žáci mají lyžařskou výuku po celý den, měla by být rozdělena do dvou vyučovacích jednotek po maximálně 2 hodinách. Při lyžařském výcviku rozlišujeme dva základní typy jednotek – nácvikové a opakovací. Každá má svůj specifický charakter, cíl a zaměření. Většinou ale používáme vyučovací jednotku smíšeného charakteru, ve které využíváme oba typy se snahou o co nejpestřejší výcvik s častým střídáním činností. Vlastní vyučovací jednotku můžeme rozdělit na čtyři základní části: úvodní, průpravnou, hlavní a závěrečnou.
Další organizační formy se dělí dle počtu žáků. Rozlišujeme výuku ve družstvech, skupinách a individuální výuku.Výuka v družstvechDo družstva vybíráme žáky přibližně stejné výkonnosti. Na stupni seznamování by neměl počet žáků v družstvu přesáhnout 6, na stupni hra je optimální počet 6 až 10 dětí, u mládeže na stupni učení může mít družstvo 10 až 15 členů. U dětí jsou družstva převážně koedukovaná. Osvědčuje se označit družstva názvem nebo barvou, např. sněhuláci,zajíčci, modří, zelení. U dětí ve věku od 6 do 10 let (stupeň hra) je kolektiv výcvikového družstva tím nejpřirozenějším prostředím. Výhodou výuky v družstvu je společné zadávání a plnění pohybových úkolu, snadná kontrola, dobrý přehled o žácích a výukovém prostoru. Za nevýhodu se považuje malá možnost individuálního přístupu k jednotlivcům a fakt, že náročnost výuky se určuje podle průměrných členů družstva (nejslabší žák těžko stíhá, silný se nudí). Zásady výuky v družstvu:
Skupinová výukaU žáků ve věku 11 až 14 let (stupeň učení) můžeme uplatnit skupinovou formu výuky. Původní 12- až 15členné družstvo rozdělíme do skupin po 3 až 4 žácích. Podle úrovně původního družstva stanoví cvičitel malým skupinkám buď podobné výukové cíle, nebo různé výukové cíle. Základem výuky u dětí je komplexní metoda. Žáci při tomto postupu vidí cíl svého snažení i výsledky práce, cvik se učí v přirozeném rytmu. Analyticko-syntetický postup, při kterém učíme jednotlivé části pohybu odděleně, používáme v lyžařské výuce mládeže a dětí zcela výjimečně. Při tomto způsobu výuky spatřujeme výhody především v diferenciaci výukového programu podle stupně výkonnosti žáků, v lepším využití individuálních možností jednotlivých žáků, v intenzivnějším výcviku, ve větší možnosti opakování jednotlivých nacvičovaných prvků lyžařské techniky. Nevýhodou je, že instruktor nemůže ihned u všech žáků regulovat chyby v technice, žáci mají menší možnost opakovaného výkladu a společné ukázky a také učitel nemůže dostatečně postihnout kontrolu všech žáků ve skupinách. Z tohoto důvodu je nutné tuto výuku realizovat na krátkých svazích, tak abychom obsáhli zrakem celý výukový prostor. Individuální výukaPatří mezi nejúčinnější organizační formy lyžařské výuky. Většinou se tato výuka uplatňuje u začátečníků v lyžařských školách, kde o individuální výuce hovoří až do počtu 3 žáků. Tato forma je vhodná pro úvodní výuku pro rychlejší zvládnutí lyžařských začátků nebo při výuce slabých žáků v družstvu jako doučování. Při lyžařských výcvicích škol je tato forma využívána výjimečně s ohledem na velký počet žáků v družstvu a nízký počet instruktorů. Pro individuální výuku využíváme všechna pedagogická doporučení platná při výuce v družstvu nebo skupině. Výhodou této formy výuky je trvalá kontrola v provedení nacvičovaných prvků techniky a okamžitá oprava chyb. Při správném vedení výuky instruktorem a zájmu a nasazení žáka přináší individuální výuka rychlé výsledky. Nevýhodou pro dítě i pro instruktora je to, že výuka vyžaduje mimořádné nasazen a je provázena značnou únavou. Dítě také nemá porovnání s ostatními dětmi ve skupině či družstvu. |