Plán výuky prezenčního studia – 2017/2018

 

Název kurzu: Antropomotorika                                                      Počet kb: 4

Identifikační kód: KTV 03986013,  6222                                     Hodinová dotace: 1/2

Semestr: zimní                                                                               Forma výuky: semestrální

Vyučující: Mgr. Jan Hnízdil, PhD.

 

Cíl:

Cílem „Antropomotoriky“ v základním kurzu je získání poznatků o motorických zákonitostech  vlastností, schopností a dovedností v tělesné výchově a sportu a zároveň pochopení příčin jejich rozvoje v ontogenezi. Student po absolvování kontrol studia je schopen řešit empirický výzkum z problematiky Tv a S, vyhodnotit výsledky statistickými metodami při zpracování seminárních, diplomových a jiných prací.

 

Obsah:

Ve shodě s obsahem vědní disciplíny antropomotorika je kurz zaměřen na osvojení základních pojmů, metod a praktických postupů v oblastech ontogeneze motoriky, tělesné výkonnosti, pohybových schopností, hodnocení pohybu, měření a testování, analýzy výkonnostních dat a metodologických otázek antropomotoriky.

           

Témata přednášek:

1.     Úvod do kinantropologie. Význam pohybu. Funkce školní TV. Charakteristika lidského pohybu.
2.     Charakteristika lidského pohybu. Třídy lidských pohybů. Oblasti lidských pohybů. Strukturální stránka tělesných cvičení.
3.    Typické znaky lidské motoriky. Obecné znaky pohybu. Celostní znaky pohybu.
4.     Pohybové dovednosti. Klasifikace pohybových dovedností. Osvojování pohybových dovedností. Motorické učení.   Transfer. Diagnostika pohybových dovedností.
5.     Hodnocení činností Tv a sportu. Testování a měření. Struktura motorických testů. Druhy testových systémů. Posuzování. Vybrané posuzovací techniky. Škálování. Chyby při posuzování.
6.     Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Somatotyp. Typologie motoriky. Měření somatotypů. Komponenty – mezomorfní, ektomorfní a endomorfní.
7.      Lateralita a její projevy v TV a sportu. Laterální preference a dominance. Manifestace laterality. Diagnostika.
8. .    Výkon a výkonnost. Druhy výkonnosti. Sekulární trend. Sportovní výkon.

9.     Zdatnost. Druhy zdatnosti.  Zdravotně orientovaná zdatnost, komponenty, diagnostika
10.  
Principy a zákonitosti motorického vývoje

11.  Vývoj motoriky člověka v dětství. Novorozenectví. Kojenectví. Rané dětství. Předškolní dětství.Školní dětství.

12 Pubescence. Vývoj motoriky v období dospívání. Motorický vývoj.

13.  Adolescence. Motorický vývoj. Bisexuální rozdíly. Vývoj motorických výkonů.

14. Období dospělosti a stáří. Mladší ,střední, starší dospělost. Počáteční, pokročilé, krajní stáří.

 

           

Témata seminářů:

 

1.       Úvod, systém práce. Statistické třídění dat  a jejich základní statistické     zpracování. Míry polohy a míry variability. Normální rozdělení četností

2.    Testování nezávislých hypotéz- nezávislé výběry.

3.    Testování statistických hypotézzávislé výběry (test pro párové hodnoty)

4.    Diagnostický test č.1.  Výpočet a interpretace koeficientu součinové korelace. Koeficient pořadové korelace.

5.    Hodnocení a normování motorických výkonů.

6.    Posuzování a škálování.

7.    Čtyřpolní a kontingenční tabulka - c2 test. (EXCEL MAKRO) Početní postupy s procenty.

8.    Diagnostický test č.2.Neparametrické testy: χ2 – test dobré shody, znaménkový test, KruskalWallisův test (EXCEL MAKRO)

9.     Wilcoxonův test. Mann- Whitney test

10.   Platnost motorických testů – validita. Spolehlivost motorických testů – reliabilita

     11.  Standardizace dotazníku - validita a reliabilita.

     12.   Diagnostický test č.3. Příprava na zkoušku.

     13.  Zápočtový seminář. Souhrnný diagnostický test. 

     14.   opravné termíny

    

 

Zápočtové požadavky:

a)   Průběžná znalost přednesených témat, student se připravuje podle přednášek nebo základní literatury.

b)   Průběžná znalost postupů matematické statistiky podle plánu seminářů.

c)    Znalsoti z matematické statistiky budou ověřovány diagnostickými testey v měsících říjnu, listopadu a prosinci.  Student pro udělení zápočtu musí dosáhnout v součtu 9 bodů (z 12). V případě, že uvedený počet nedosáhne budou znalosti  ověřeny souhrnným diagnostickým testem v zápočtovém týdnu (max 3 pokusy).

d)   Zpracování seminárního úkolu. Způsob vypracování seminárního úkolu bude upřesněn v průběhu semstru.

 

Slide z přednášek (ppt)         

1.            P1 Úvod

2.            P2 Třídy pohybů

3.            P3 Znaky pohybu

4.         P4 Testování a posuzování

5.         P5 Dovednosti

6.         P6  Lateralita

7.         P7  Somatotypy 

8.         P8  Výkon a výkonnost

9.         P9  Zdravotně orientovaná zdatnost    

10.      P10  Zákonitosti motorického vývoje 

11.      P11  Ontogeneze 1 

12.      P12  Ontogeneze 2 

 

Literatura:

 

ČELIKOVSKÝ, S. et.al. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 2. vydání. Praha: SPN, 1990.

DOVALIL, J. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2000.

HAVEL, Z., HNÍZDIL, J. et al. Rozvoj a diagnostika silových schopností, Ústí nad Labem:  PF UJEP, 2009. ISBN: 978-80-7414-189-8.

HAVEL, Z., HNÍZDIL, J. et al. Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností, Banská Bystrica: UMB PF 2010. ISBN: 978-80-8083-950-5.

HAVEL, Z., HNÍZDIL, J., aj. Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN: 978-80-7414-323-6

HNÍZDIL, J., HAVEL, Z.,  aj. Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN: 978-80-7414-476-9

HAVEL, Z., HNÍZDIL, J. Cvičení z antropomotoriky. Ústí nad Labem: PF UJEP Ústí nad Labem 2008. PDF

HAVEL, Z., CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v Antropomotorice. Ústí nad Labem 2011. PDF

KASA, J. Športová kinantropologia.  Bratislava: SVSTVŠ  a FTVŠ UK 2001

MĚKOTA, J., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. Olomouc:UP v Olomouci, 2005.

MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983.

MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. Unifittest (6-60). Ostrava: PF Ostravské univerzity 1996.

ZVONAŘ, M., PAVLÍK, J.SEBERA, M., VESPALEC T., ŠTOCHL, J.. Vybrané kapitoly z antropomotoriky. první vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 86 s.ISBN 978-80-210-5144-7.

ZVONAŘ, M.,DUVAČ, I. Antropomotorikapro magisterský program tělesná výchova a sport. první vydání. Brno: Masarykova univerzita. 2011, 231 s.
Články a statě z časopisů: TVSM, Česká kinantropologie za posledních 2 roky.

 

Elektronické zdroje:

Elektronická učebnice R. Vobra:

http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_tv/externi/antropomotorik/antropomotorika.htm

Skripta pro práci v semináři jsou k dispozici v tištěné podobě v knihkupectví UJEP ,ve formátu  PDF zde   Komentované a opravené vydání pro KS zde

 

  

 

 

 

Otázky ke zkoušce  z předmětu Antropomotorika

1.    Antropomotorika jako vědecká a pedagogická disciplína. Pojem, vývoj, předmět, vztah k jiným vědám. Metody Antropomotoriky

 

2.    Motorická činnost člověka Charakteristika lidského pohybu, volní pohyby. Znaky lidského pohybu. Motorika, mobilita. Odlišnost motoriky lidské a zvířecí. Třídy lidských pohybů. Motorické oblasti. Řízení pohybu. Znaky pohybu

 

3.    Pohybový akt a jeho struktura. Pohybová struktura acyklického a cyklického aktu. Pohybové kombinace. Pohybová aktivita  - charakteristika a současný stav.

 

4.   Tělesná cvičení. Definice původ a vývoj. Hlavní stránky tělesných cvičení. Motorický výkon a motorická výkonnost. Měření (posuzování) výkonu. Sportovní výkon. Určování výkonnosti jednotlivce, skupiny. Sexuální diference výkonnosti. Příklady z praxe.

 

5.    Motorická zdatnost. Zdravotně a výkonově orientovaná zdatnost. Definice, komponenty, diagnostika, rozvoj.

 

6.   Kondiční pohybové schopnosti – taxonomie, struktura, biologický podklad. Diagnostika, typické metody a prostředky rozvoje.

 

7.    Koordinační a hybridní pohybové schopnosti - taxonomie, struktura, biologický podklad.   Diagnostika, typické metody a prostředky rozvoje.

 

8.   Pohybové dovednosti – pojem,  odlišnost od schopnosti. Dovednost jako výsledek učení, kybernetické schéma senzomotorického systému. Sportovní dovednost. Transfer dovednosti. Interference.

 

9.   Pohybová lateralita. Základní pojmy, genetická podmíněnost. Hlavní formy projevu laterality - ruka, noha, točivost, oko. Didaktické aspekty projevů laterality.  Příklady z praxe.

 

10.   Somatotyp. Morfologické předpoklady motoriky. Charakteristika a komponenty. Metoda určování.

 

11.  Statistická třídění naměřených dat, , druhy stupnic, rozdělení četnosti, model normálního rozdělení, odchylka. Základní matematicko-statistické charakteristiky souboru  (míry, polohy, rozptýlení) a jejich význam pro analýzu naměřených dat.

 

12.   Obecné principy a zásady při testování hypotéz. Věcná a statistická významnost.  Testování významností rozdílu dvou výběrových průměrů.

 

13.  Základní typy závislosti mezi jevy, korelační počet a jeho užití. Užití korelačního počtu při studiu struktury pohybových schopností. Užití korelačního počtu při standardizaci motorických testů. Reliabilita a  validita testu

 

14.   Základní principy a užití norem motorické výkonnosti, příklady. Podstata sestavování norem motorické výkonnosti.  Podstata a konstrukce standardní bodové stupnice Z a T, příklady a praxe. Podstata a konstrukce procentilů, steny, příklady z praxe.

 

15. Charakteristika zákl. empirických metod při studiu motoriky člověka (pozorování, měření). Posuzování - kontrolní seznam, posuzovací škály. Párové srovnávání. Kolektivní posuzování. Chyby při posuzování.

 

16.  Vývoj lidské motoriky, metodologické aspekty motorického vývoje. Činitelé vývoje, vliv dědičnosti a prostředí. Periodizace lidského věku, akcelerace a retardace v motorickém vývoji.

 

17   Nitroděložní vývoj a novorozenectví , kojenectví a rané dětství.  Předškolní dětství.

 

18.   Školní dětství. Pubescence. Adolescence.

 

19.   Mladší dospělost. Střední a starší dospělost. Stáří.

 

20.   Motorické testy, definice a dělení. Testové baterie, české, zahraniční. Význam motor. testů ve školní TV, sportovním tréninku a ve výzkumné práci. Význam motorických testů pro výběr sportovně talentované mládeže. Výběr talentů