Plán výuky prezenčního studia – 2017/2018
Název
kurzu: Antropomotorika Počet kb: 4
Identifikační
kód: KTV 0398,
6013, 6222 Hodinová dotace: 1/2
Semestr: zimní
Forma
výuky: semestrální
Vyučující: Mgr. Jan Hnízdil, PhD.
Cíl:
Cílem
„Antropomotoriky“ v základním kurzu je získání poznatků o motorických zákonitostech vlastností,
schopností a dovedností v tělesné výchově a sportu a zároveň pochopení příčin
jejich rozvoje v ontogenezi. Student po absolvování kontrol studia je schopen
řešit empirický výzkum z problematiky Tv a S,
vyhodnotit výsledky statistickými metodami při zpracování seminárních,
diplomových a jiných prací.
Obsah:
Ve
shodě s obsahem vědní disciplíny antropomotorika
je kurz zaměřen na osvojení základních pojmů, metod a praktických postupů
v oblastech ontogeneze motoriky, tělesné výkonnosti, pohybových
schopností, hodnocení pohybu, měření a testování, analýzy výkonnostních dat a
metodologických otázek antropomotoriky.
Témata
přednášek:
1. Úvod do kinantropologie. Význam pohybu.
Funkce školní TV. Charakteristika lidského pohybu.
2. Charakteristika lidského pohybu. Třídy lidských pohybů. Oblasti
lidských pohybů. Strukturální stránka tělesných cvičení.
3. Typické znaky lidské motoriky. Obecné znaky pohybu. Celostní znaky
pohybu.
4. Pohybové dovednosti. Klasifikace pohybových dovedností. Osvojování
pohybových dovedností. Motorické učení. Transfer. Diagnostika
pohybových dovedností.
5. Hodnocení činností Tv a sportu. Testování a
měření. Struktura motorických testů. Druhy testových systémů. Posuzování.
Vybrané posuzovací techniky. Škálování. Chyby při
posuzování.
6. Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Somatotyp. Typologie
motoriky. Měření somatotypů. Komponenty – mezomorfní, ektomorfní a endomorfní.
7. Lateralita a její projevy v TV a sportu. Laterální preference a
dominance. Manifestace laterality. Diagnostika.
8. . Výkon a výkonnost. Druhy výkonnosti.
Sekulární trend. Sportovní výkon.
9. Zdatnost. Druhy zdatnosti. Zdravotně orientovaná zdatnost,
komponenty, diagnostika
10. Principy a zákonitosti motorického vývoje
11. Vývoj motoriky člověka v dětství. Novorozenectví. Kojenectví. Rané dětství. Předškolní dětství.Školní dětství.
12 Pubescence. Vývoj motoriky v období
dospívání. Motorický vývoj.
13. Adolescence. Motorický vývoj.
Bisexuální rozdíly. Vývoj motorických výkonů.
14. Období dospělosti a stáří. Mladší ,střední,
starší dospělost. Počáteční, pokročilé, krajní stáří.
Témata seminářů:
1.
Úvod, systém práce. Statistické třídění dat a jejich základní statistické zpracování. Míry polohy a míry variability. Normální
rozdělení četností
2. Testování nezávislých hypotéz-
nezávislé výběry.
3.
Testování statistických hypotéz –závislé výběry (test pro
párové hodnoty)
4. Diagnostický test č.1. Výpočet a
interpretace koeficientu součinové korelace. Koeficient
pořadové korelace.
5. Hodnocení
a normování motorických výkonů.
6. Posuzování a škálování.
7.
Čtyřpolní a kontingenční tabulka -
c2 test.
(EXCEL MAKRO) Početní
postupy s procenty.
8.
Diagnostický
test č.2.Neparametrické
testy: χ2 – test dobré shody, znaménkový test, Kruskal – Wallisův test
9. Wilcoxonův test. Mann- Whitney test
10. Platnost
motorických testů – validita. Spolehlivost motorických testů – reliabilita
11. Standardizace dotazníku - validita a reliabilita.
12. Diagnostický test č.3. Příprava na zkoušku.
13. Zápočtový seminář. Souhrnný diagnostický test.
14. opravné termíny
Zápočtové
požadavky:
a)
Průběžná
znalost přednesených témat, student se připravuje podle přednášek nebo základní
literatury.
b)
Průběžná
znalost postupů matematické statistiky podle plánu seminářů.
c)
Znalsoti z matematické statistiky budou ověřovány diagnostickými testey v měsících říjnu, listopadu a
prosinci. Student pro udělení zápočtu
musí dosáhnout v součtu 9 bodů (z 12). V případě, že uvedený počet nedosáhne budou znalosti ověřeny
souhrnným diagnostickým testem v zápočtovém týdnu (max 3 pokusy).
d)
Zpracování seminárního úkolu. Způsob vypracování seminárního úkolu
bude upřesněn v průběhu semstru.
Slide z přednášek (ppt)
1.
P1 Úvod
9.
P9 Zdravotně
orientovaná zdatnost
10. P10 Zákonitosti
motorického vývoje
11.
P11
Ontogeneze 1
12.
P12
Ontogeneze 2
Literatura:
ČELIKOVSKÝ, S. et.al.
Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 2. vydání. Praha: SPN, 1990.
DOVALIL, J. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2000.
HNÍZDIL, J., HAVEL, Z., aj. Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN: 978-80-7414-476-9
HAVEL, Z., HNÍZDIL, J. Cvičení z
antropomotoriky. Ústí nad Labem: PF UJEP Ústí nad Labem 2008.
HAVEL, Z., CIHLÁŘ, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v Antropomotorice. Ústí nad Labem 2011. PDF
KASA, J. Športová kinantropologia. Bratislava: SVSTVŠ a FTVŠ UK 2001
MĚKOTA, J., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. Olomouc:UP
v Olomouci, 2005.
MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha:
SPN, 1983.
MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. Unifittest (6-60). Ostrava: PF Ostravské univerzity 1996.
ZVONAŘ, M., PAVLÍK, J.SEBERA, M., VESPALEC T., ŠTOCHL, J.. Vybrané kapitoly z antropomotoriky. první vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 86 s.ISBN 978-80-210-5144-7.
ZVONAŘ, M.,DUVAČ, I. Antropomotorikapro
magisterský program tělesná výchova a sport. první vydání. Brno: Masarykova
univerzita. 2011, 231 s.
Články a statě z časopisů: TVSM, Česká kinantropologie
za posledních 2 roky.
Elektronické zdroje:
Elektronická
učebnice R. Vobra:
http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_tv/externi/antropomotorik/antropomotorika.htm
Skripta
pro práci v semináři jsou k dispozici v tištěné podobě v knihkupectví UJEP ,ve formátu PDF
zde
1. Antropomotorika jako vědecká a pedagogická disciplína. Pojem, vývoj, předmět, vztah k jiným vědám. Metody Antropomotoriky
2. Motorická činnost člověka Charakteristika lidského pohybu, volní pohyby. Znaky lidského pohybu. Motorika, mobilita. Odlišnost motoriky lidské a zvířecí. Třídy lidských pohybů. Motorické oblasti. Řízení pohybu. Znaky pohybu
3. Pohybový akt a jeho struktura. Pohybová struktura acyklického a cyklického aktu. Pohybové kombinace. Pohybová aktivita - charakteristika a současný stav.
4. Tělesná cvičení. Definice původ a vývoj. Hlavní stránky tělesných cvičení. Motorický výkon a motorická výkonnost. Měření (posuzování) výkonu. Sportovní výkon. Určování výkonnosti jednotlivce, skupiny. Sexuální diference výkonnosti. Příklady z praxe.
5. Motorická zdatnost. Zdravotně a výkonově orientovaná zdatnost. Definice, komponenty, diagnostika, rozvoj.
6. Kondiční pohybové schopnosti – taxonomie, struktura, biologický podklad. Diagnostika, typické metody a prostředky rozvoje.
7. Koordinační a hybridní pohybové schopnosti - taxonomie, struktura, biologický podklad. Diagnostika, typické metody a prostředky rozvoje.
8. Pohybové dovednosti – pojem, odlišnost od schopnosti. Dovednost jako výsledek učení, kybernetické schéma senzomotorického systému. Sportovní dovednost. Transfer dovednosti. Interference.
9. Pohybová lateralita. Základní pojmy, genetická podmíněnost. Hlavní formy projevu laterality - ruka, noha, točivost, oko. Didaktické aspekty projevů laterality. Příklady z praxe.
10. Somatotyp. Morfologické předpoklady motoriky. Charakteristika a komponenty. Metoda určování.
11. Statistická třídění naměřených dat, , druhy stupnic, rozdělení četnosti, model normálního rozdělení, odchylka. Základní matematicko-statistické charakteristiky souboru (míry, polohy, rozptýlení) a jejich význam pro analýzu naměřených dat.
12. Obecné principy a zásady při testování hypotéz. Věcná a statistická významnost. Testování významností rozdílu dvou výběrových průměrů.
13. Základní typy závislosti mezi jevy, korelační počet a jeho užití. Užití korelačního počtu při studiu struktury pohybových schopností. Užití korelačního počtu při standardizaci motorických testů. Reliabilita a validita testu
14. Základní principy a užití norem motorické výkonnosti, příklady. Podstata sestavování norem motorické výkonnosti. Podstata a konstrukce standardní bodové stupnice Z a T, příklady a praxe. Podstata a konstrukce procentilů, steny, příklady z praxe.
15. Charakteristika zákl. empirických metod při studiu motoriky člověka (pozorování, měření). Posuzování - kontrolní seznam, posuzovací škály. Párové srovnávání. Kolektivní posuzování. Chyby při posuzování.
16. Vývoj lidské motoriky, metodologické aspekty motorického vývoje. Činitelé vývoje, vliv dědičnosti a prostředí. Periodizace lidského věku, akcelerace a retardace v motorickém vývoji.
17 Nitroděložní vývoj a novorozenectví , kojenectví a rané dětství. Předškolní dětství.
18. Školní dětství. Pubescence. Adolescence.
19. Mladší dospělost. Střední a starší dospělost. Stáří.
20. Motorické testy, definice a dělení. Testové baterie, české, zahraniční. Význam motor. testů ve školní TV, sportovním tréninku a ve výzkumné práci. Význam motorických testů pro výběr sportovně talentované mládeže. Výběr talentů