Povinný
předmět
Název kurzu: Teorie a didaktika
sportovních her
Počet kb: ZK3
Identifikační kód: KTV/0275 Hodinová
dotace: 2/2
Semestr: zimní
Forma
výuky: semestrální
Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
PaedDr. Jaroslav Vlach
PaedDr. Marcel Žák
Cíl:
Cílem předmětu je
seznámit posluchače s problematikou nácviku a výcviku herních dovedností u
probíraných her, systematikou teorie těchto her, s hrami, které jsou
v našich podmínkách provozovány méně často nebo jsou nerealizovatelné. U
některých z nich je možné předpokládat vyústění do dalšího případného studia nebo vzdělávání
mimo půdu fakulty ve sportovních svazech nebo získání kvalifikací trenéra či
rozhodčích za přispění těchto svazů. Prokázání znalostí u zkoušky by mělo být
vyústěním dlouhodobého ovlivňování posluchače v této oblasti pohybových
aktivit.
Obsah:
Obsah výuky je tvořen
vyučovacími bloky, které jsou orientovány na postižení dílčích úseků
jednotlivých sportovních her nebo diskutovaného problému.
Témata
přednášek, seminářů a cvičení:
Společná východiska a
specifické oblasti pohybových her
1.
Systematika pohybových her, dělení her,
terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální
vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost
jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty
týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy.
2.
Pohybová hra a její úloha a možnosti
v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko –
ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako
prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu
hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.
3.
Koncepce výuky sportovních her,
alternativní pojetí výuky SH.Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování
pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti.
Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a
zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost,
zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické
znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních
hrách, diagnostiky.
4.
Pohybové hry uplatňované u zdravotně
postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra
v rámci integrované tělesné výchovy.
5.
Pohybové – sportovní hry z jiných
kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. americký football, hry
rugbyového typu, kricket, trangleball
6.
Pohybové – sportovní hry
s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee –
ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball rozdíly baseball
– softball, metodický postup u pálkovacích her, curling, tchoukball, faustball.
Kopaná: (2)
Vývoj
a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané,
vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané – systematika herních
činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná,
halová kopaná), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách školní tělesné výchovy. Pohybové učení
v kopané, klíčová místa osvojování dovedností
Volejbal: (2)
Didaktické aspekty nácviku
volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie
volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.
Házená: (2)
Vývoj a současné
pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací,
házená v osnovách školní tělesné výchovy. Specifika české národní házené.
Basketbal: (2)
Vývoj a současné
pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních
situací, basketbal v osnovách školní tělesné výchovy.
Požadavky ke zkoušce: Úspěšné
ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám – udělen
zápočet.
Semináře:
1. - 3. se orientuje
na zprostředkování informací a osvojení základních dovedností k hrám,
které lze uplatnit v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují
jako důsledek modernizačních trendů v Tv a sportu.
4. – 13. obsahem výuky
jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení provozu
vybrané pohybové hry. Přehled možných výstupů je v tabulce č. 1. Důraz je
kladen na rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.
Zápočtové požadavky:
1.
Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast
přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z
akce UJEP (2 x 2 hodiny). Neúčast vyšší
než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu.
2.
Vedení rozcvičení v podle rozpisu.
3.
Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci
výuky.
4.
Zpracování a realizace metod. výstupu
(tab. č. 1) a teoretické práce na vybrané téma (viz. tab. č. 2).
Literatura:
Literární prameny,
které souvisí s výukou jednotlivých sportovních her, didaktikou tělesné
výchovy a zejména sportovních her. Např.:
DOBRÝ, L.,
SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. 1. vyd. Praha : Olympia, 1988.
BLÁHA, L. Pálkovací
hry z hlediska rozvoje rychlostních schopností. In: HAVEL, Z. et al. Rozvoj
rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993,
s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7.
BLÁHA, Ladislav.
Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých.
Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36. ISSN 1210 – 7689
BLÁHA, Ladislav.
Začínáme s nácvikem tchoukballu. Těl. Vých. Sport Mlád. 1999, č. 4, s.
37-41. ISSN 1210-7689.
BLÁHA, L. Tchoukball
(Skriptum). 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001. 116s. ISBN 80-7044-385-5.
FILANDR, J. Frisbee. Skriptum. Praha : ČVUT, 2000,
98 s. ISBN 80-01-02123-8.
KOLÁŘ, P. a kol. Sportovní hry ze světa. 1. vyd. Praha :
ČASPV, 2003. 122s. ISBN 80-86586-04-9.
MENDREK, T. Badminton. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003.103 s. ISBN
80-247-0578-8.
Zahraniční i české
literární prameny k problematice netradičních pohybových her
Elektronická databáze
Tab. č. 1 – Témata
praktických výstupů
|
Problematika podání v badmintonu |
|
|
Vedení a řízení utkání v badmintonu |
|
|
Herní cvičení a útočné herní kombinace v korfbale |
|
|
Průpravná a herní cvičení zaměřená na střelbu v korfbale |
|
|
Řízení utkání v korfbale |
|
|
Průpravné hry na frisbee-utlimate |
|
|
Realizace dovednostního víceboje ve frisbee (dráha, terče) (2) |
|
|
Guts – výklad a řízení utkání |
|
|
Faustball – výklad a řízení utkání |
|
|
Realizace soutěže – hry se zavěšeným míčem |
|
|
Realizace návrhu průpravných her za pomocí odrazové stěny 2x2m (2) |
|
|
Řízení utkání v tchoukballe (2) |
|
|
Drobné pohybové hry se zaměřením na ekologii |
|
|
Nohejbal – výklad a řízení utkání |
|
|
Brennbal – rozhodování a řízení utkání (2) |
|
|
Návrh a realizace DPH s použitím vozíčků – pojízdných desek |
|
|
Návrh a realizace společné hry účastníků bez handicapu a s handicapem (výběr) (2) |
|
|
Pálkový tenis – softtenis – realizace utkání |
|
|
Floorball – řízení utkání |
|
|
Návrh a realizace DPH za použití lan a švihadel |
|
|
Návrh a realizace her – soutěží orientačního charakteru v prostorách haly (2) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tab. č. 2 – Témata
teoretických prací – eseje, úvahy, odborná sdělení
Jsou invazívní pohybové hry (kopaná, basketbal, floorball aj.) prospěšné pro budování kolektivu? |
|
Faul a taktický faul ve vybraných pohybových hrách – jak ovlivňuje prostředí hry? |
|
Abstrakt k pramenu získaný z internetu či CD - elektronické databáze pro účely diplomové práce (oblast sportovních her) |
|
Problematika zapojení zdravotně postižených dětí do realizace vyučovacích jednotek s náplní DPH |
|
Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dospělých |
|
”Pozitivní prožitek” – úvaha nad hranicemi nácviku dovedností nutných k provozování hry – existuje tato hranice a pokud ano, jak ji lze překonat? |
|
Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dětí |
|
Fair-play v pohybových hrách ve školní tělesné výchově |
|
Mohou se prosadit hry, které nejsou založeny na osobních soubojích (tchoukball, frisbee aj.), ačkoli se soupeř pohybuje v mé blízkosti? |
|
“Silný” žák kontra “slabý” jedinec v pohybové hře – jaké lze očekávat problémy? |
|
Naše zkušenosti ze středoškolské výuky pohybových her – základní šetření (nutno konzultovat metody). |
|
Naše zkušenosti z výuky pohybových her na základních školách (nutno konzultovat metody). |
|
Je naše VŠ příprava v oblasti pohybových her příliš odtržena od praxe – vlastní nebo skupinové názory vybrané skupiny posluchačů (metody doporučuji konzultovat). |
|
Využití badmintonových raket a míčů k realizaci DPH (příklady) |
|
Upřednostnit jednu hru do hloubky nebo široký záběr jen po základní dovednosti? |
|
Míč ”na gumě” – návrhy a varianty her |
|
Návrh DPH s využitím netradičních nebo neobvyklých pomůcek (výběr po dohodě) |
|
Návrh DPH popř. soutěživých cvičení založených na použití míčů a obručí |
|
Tether ball – podstata hry, pravidla |
|
Tchoukball – návrh na průpravná cvičení a hry |
|
Lacrosse – pravidla některého z typů hry |
|
Goalball – návrh průpravných cvičení a herních cvičení |
|
Football zrakově postižených |
|
DPH pro zrakově postižené |
|
Beepbaseball – beepball – pravidla |
|
Pohybové hry pro některý z handicapů |
|
Problém hodnocení kvality herních dovedností ve školní tělesné výchově |
|
Je potřebná jistá míra drilu ve výuce pohybových her? |
|
Kdy může hra a hraní přinášet pozitivní prožitek – najdi hranice u různých her |
|
Co stále postrádám ve výuce pohybových her na PF UJEP? |
|
Je důležitější pohybová schopnost nebo pohybová dovednost? Kdy a v čem? |
|
Šikana dítěte – může se projevit i v průběhu pohybové hry? |
|
Návrh dovednostních testů v pohybových hrách (výběr hry po dohodě) |
|
„Hraní“ v kolektivu mě nebaví….. A proč? |
|
Zátky od láhví, plechovky, krabičky od nápojů jako netradiční materiál pro drobné pohybové hry (příklady) |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky matematiky |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky cizího jazyka |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky společenských věd |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky geografie |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky českého jazyka |
|
Mám diplomovou práci na téma ……… a zpracovávám tuto kapitolu |
|
Školní mládež na našich hřištích….. |
|
Návrh na drobné pohybové hry za použití odrazové konstrukce 2x2m |
|
Pohybové hry na velkých sídlištích |
|
Reakce dětí na nově aplikované netradiční hry (výběr) |
|
Návrh na realizaci herního odpoledne pro zvolenou populaci |
|
Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek zrakového handicapu. |
|
Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek vozíčkářů. |
|
Drobné pohybové hry z cizích zemí – zkušenost z pobytu v zahraničí. |
|
|
|
Úvodní stránka předmětu
Metodické výstupy v aktuálním roce
Seminární práce v aktuálním roce