Povinný předmět

 

Název kurzu: Teorie a didaktika sportovních her                                                                                                              Počet kb: ZK3

Identifikační kód: KTV/0275                                                                                                                                                                 Hodinová dotace: 2/2

Semestr: zimní                                                                                                                                                                                         Forma výuky: semestrální

Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

                  PaedDr. Jaroslav Vlach

                  PaedDr. Marcel Žák

 

Cíl:

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou nácviku a výcviku herních dovedností u probíraných her, systematikou teorie těchto her, s hrami, které jsou v našich podmínkách provozovány méně často nebo jsou nerealizovatelné. U některých z nich je možné předpokládat vyústění  do dalšího případného studia nebo vzdělávání mimo půdu fakulty ve sportovních svazech nebo získání kvalifikací trenéra či rozhodčích za přispění těchto svazů. Prokázání znalostí u zkoušky by mělo být vyústěním dlouhodobého ovlivňování posluchače v této oblasti pohybových aktivit.

 

Obsah:   

Obsah výuky je tvořen vyučovacími bloky, které jsou orientovány na postižení dílčích úseků jednotlivých sportovních her nebo diskutovaného problému.

 

Témata přednášek, seminářů a cvičení:

 

Společná východiska a specifické oblasti pohybových her

1.      Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy.

2.      Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko – ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.     

3.      Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH.Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách, diagnostiky.

4.      Pohybové hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy.

5.      Pohybové – sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. americký football, hry rugbyového typu, kricket, trangleball

6.      Pohybové – sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball rozdíly baseball – softball, metodický postup u pálkovacích her, curling, tchoukball, faustball.

 

 

Kopaná: (2)

Vývoj a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané – systematika herních činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách  školní tělesné výchovy. Pohybové učení v kopané, klíčová místa osvojování dovedností

 

Volejbal: (2)

Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.

 

Házená: (2)

Vývoj a současné pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací, házená v osnovách školní tělesné výchovy. Specifika české národní házené.

 

Basketbal: (2)

Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních situací, basketbal v osnovách školní tělesné výchovy.

 

Požadavky ke zkoušce: Úspěšné ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám – udělen zápočet.

 

Semináře:

1. - 3. se orientuje na zprostředkování informací a osvojení základních dovedností k hrám, které lze uplatnit v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují jako důsledek modernizačních trendů v Tv a sportu.

4. – 13. obsahem výuky jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení provozu vybrané pohybové hry. Přehled možných výstupů je v tabulce č. 1. Důraz je kladen na rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.

 

Zápočtové požadavky:

1.      Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z akce  UJEP (2 x 2 hodiny). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu. 

2.      Vedení rozcvičení v podle rozpisu.

3.      Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky.

4.      Zpracování a realizace metod. výstupu (tab. č. 1) a teoretické práce na vybrané téma (viz. tab. č. 2).

 

 

Literatura:

Literární prameny, které souvisí s výukou jednotlivých sportovních her, didaktikou tělesné výchovy a zejména sportovních her. Např.:

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. 1. vyd. Praha : Olympia, 1988.

BLÁHA, L. Pálkovací hry z hlediska rozvoje rychlostních schopností. In: HAVEL, Z. et al. Rozvoj rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993, s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7.

BLÁHA, Ladislav. Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36. ISSN 1210 – 7689

BLÁHA, Ladislav. Začínáme s nácvikem tchoukballu. Těl. Vých. Sport Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN 1210-7689.

BLÁHA, L. Tchoukball (Skriptum). 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001. 116s. ISBN 80-7044-385-5.

FILANDR, J. Frisbee. Skriptum. Praha : ČVUT, 2000, 98 s. ISBN 80-01-02123-8.

KOLÁŘ, P. a kol. Sportovní hry ze světa. 1. vyd. Praha : ČASPV, 2003. 122s. ISBN 80-86586-04-9.

MENDREK, T. Badminton. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003.103 s. ISBN 80-247-0578-8.

 

Zahraniční i české literární prameny k problematice netradičních pohybových her

Elektronická databáze

 

 

Tab. č. 1 – Témata praktických výstupů

 

Problematika podání v badmintonu

 

 

Vedení a řízení utkání v badmintonu

 

 

Herní cvičení a útočné herní kombinace v korfbale

 

 

Průpravná a herní cvičení zaměřená na střelbu v korfbale

 

 

Řízení utkání v korfbale

 

 

Průpravné hry na frisbee-utlimate

 

 

Realizace dovednostního víceboje ve frisbee (dráha, terče) (2)

 

 

Guts – výklad a řízení utkání

 

 

Faustball – výklad a řízení utkání

 

 

Realizace soutěže – hry se zavěšeným míčem

 

 

Realizace návrhu průpravných her za pomocí odrazové stěny 2x2m (2)

 

 

Řízení utkání v tchoukballe (2)

 

 

Drobné pohybové hry se zaměřením na ekologii

 

 

Nohejbal – výklad a řízení utkání

 

 

Brennbal – rozhodování a řízení utkání (2)

 

 

Návrh a realizace DPH s použitím vozíčků – pojízdných desek

 

 

Návrh a realizace společné hry účastníků bez handicapu a s handicapem (výběr) (2)

 

 

Pálkový tenis – softtenis – realizace utkání

 

 

Floorball – řízení utkání

 

 

Návrh a realizace DPH za použití lan a švihadel

 

 

Návrh a realizace her – soutěží orientačního charakteru v prostorách haly (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. č. 2 – Témata teoretických prací – eseje, úvahy, odborná sdělení

Jsou invazívní pohybové hry (kopaná, basketbal, floorball aj.) prospěšné pro budování kolektivu?

 

Faul a taktický faul ve vybraných pohybových hrách – jak ovlivňuje prostředí hry?

 

Abstrakt k pramenu získaný z internetu či CD - elektronické databáze pro účely diplomové práce (oblast sportovních her)

 

Problematika zapojení zdravotně postižených dětí do realizace vyučovacích jednotek s náplní DPH

 

Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dospělých

 

”Pozitivní prožitek” – úvaha nad hranicemi nácviku dovedností nutných k provozování hry – existuje tato hranice a pokud ano, jak ji lze překonat?

 

Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dětí

 

Fair-play v pohybových hrách ve školní tělesné výchově

 

Mohou se prosadit hry, které nejsou založeny na osobních soubojích (tchoukball, frisbee aj.), ačkoli se soupeř pohybuje v mé blízkosti? 

 

“Silný” žák kontra “slabý” jedinec v pohybové hře – jaké lze očekávat problémy?

 

Naše zkušenosti ze středoškolské výuky pohybových her – základní šetření (nutno konzultovat metody).

 

Naše zkušenosti z výuky pohybových her na základních školách (nutno konzultovat metody).

 

Je naše VŠ příprava v oblasti pohybových her příliš odtržena od praxe – vlastní nebo skupinové názory vybrané skupiny posluchačů (metody doporučuji konzultovat).

 

Využití badmintonových raket a míčů k realizaci DPH (příklady)

 

Upřednostnit jednu hru do hloubky nebo široký záběr jen po základní dovednosti?

 

Míč ”na gumě” – návrhy a varianty her

 

Návrh DPH s využitím netradičních nebo neobvyklých pomůcek (výběr po dohodě)

 

Návrh DPH popř. soutěživých cvičení založených na použití míčů a obručí

 

Tether ball – podstata hry, pravidla

 

Tchoukball – návrh na průpravná cvičení a hry

 

Lacrosse – pravidla některého z typů hry

 

Goalball – návrh průpravných cvičení a herních cvičení

 

Football zrakově postižených

 

DPH pro zrakově postižené

 

Beepbaseball – beepball – pravidla

 

Pohybové hry pro některý z handicapů

 

Problém hodnocení kvality herních dovedností ve školní tělesné výchově

 

Je potřebná jistá míra drilu ve výuce pohybových her?

 

Kdy může hra a hraní přinášet pozitivní prožitek – najdi hranice u různých her

 

Co stále postrádám ve výuce pohybových her na PF UJEP?

 

Je důležitější pohybová schopnost nebo pohybová dovednost? Kdy a v čem?

 

Šikana dítěte – může se projevit i v průběhu pohybové hry?

 

Návrh dovednostních testů v pohybových hrách (výběr hry po dohodě)

 

„Hraní“ v kolektivu mě nebaví….. A proč?

 

Zátky od láhví, plechovky, krabičky od nápojů jako netradiční materiál pro drobné pohybové hry (příklady)

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky matematiky

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky cizího jazyka

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky společenských věd

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky geografie

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky českého jazyka

 

Mám diplomovou práci na téma ……… a zpracovávám tuto kapitolu

 

Školní mládež na našich hřištích…..

 

Návrh na drobné pohybové hry za použití odrazové konstrukce 2x2m

 

Pohybové hry na velkých sídlištích

 

Reakce dětí na nově aplikované netradiční hry (výběr)

 

Návrh na realizaci herního odpoledne pro zvolenou populaci

 

Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek zrakového handicapu.

 

Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek vozíčkářů.

 

Drobné pohybové hry z cizích zemí – zkušenost z pobytu v zahraničí.

 

 

 

 

Stránka přehledu výuky her

Úvodní stránka předmětu

Metodické výstupy v aktuálním roce

Seminární práce v aktuálním roce

Zpět na stránky vyučujícího