Mladší a pozdní doba bronzová
(1 250 – 750 př.n.l.)
doba bronzová |
Reineckeho označení |
absolutní chronologie |
mladší |
B D H A1-2 |
1 250 – 1 000 př.n.l. |
pozdní |
H B1-3 |
1 000 – 750 př.n.l. |
významné změny v celé
Evropě – opět souvislost se změnami klimatu –
střední Evropa – zlepšení –
oteplení, příznivé podmínky pro obilnářství –
i když i zde ve srážkově
chudších oblastech – SZ Čechy! – mohlo působit jisté problémy –
např. dolní hranice výskytu
jehličnatých lesů (dnes okolo 600 m n.m.) se zde posunula až k 800 m n.m.!
naopak ve Středomoří a na
Balkáně v té době extrémně suché klima –
hladomory, sociální otřesy,
k tomu ze severu
z Balkánu a Karpatské kotliny vpád další vlny protořeckého etnika – Dórů
a patrně i dalších skupin (z
mohylových kultur)
zánik mykénské civilizace,
rozbořena města-pevnosti
s kyklopskými hradbami, zánik paláců, přestalo se používat písma
tzv. „temné období“ řeckých
dějin –
jen velmi pomalá konzolidace,
10. stol. – období
protogeometrického a 9.-8. stol. geometrického stylu –
to již v Řecku doba
železná (železo tam začalo zdomácňovat okolo roku 1000 př.n.l.)
invaze tzv. „mořských národů“
–
rozvrátily i chetitskou
říši a městské státy v Sýrii a
Libanonu,
s obtížemi přečkal Egypt
střední Evropa – zlepšení
klimatu a tím i podmínek pro zemědělství vyvolalo výrazný populační nárůst,
a to dokonce i
v severnějších oblastech,
kde předtím ve střední době
bronzové jen velmi slabé osídlení kultur předlužické a trzczyniecké,
odtud tlak směrem k jihu
a ten vyvolal i již zmíněné
posuny populací mohylových kultur na Balkán a do Středomoří
severní střední Evropa –
s dynamickým růstem populace také vznik nového kulturního centra –
kultura lužická
charakterizuje ji důsledný
příklon k žárovému pohřebnímu ritu,
zemřelí byli spáleni na hranici
a pozůstatky kremace byly poté ukládány do keramických nádob – popelnic
a s nimi pohřbívány do
hrobů, vytvářejících zpravidla rozsáhlá pohřebiště, využívaná po několik
staletí
lužická kultura expandovala
k jihu, ale ovlivnila území někdejších mohylových kultur i nepřímo –
i tam došlo k příklonu
k žárovému pohřebnímu ritu -
i když někde se zároveň
udržela zvyklost budovat nad hroby mohyly –
vzniká tak rozsáhlý evropský
okruh kultur popelnicových polí
toto dynamické období se
vyznačovalo také značným neklidem a vojenskými srážkami,
ve výzbroji zdomácňují nejen bronzové meče – mapa rozšíření mečů
s jazykovitou rukojetí
a kopí s listovitými
hroty
(podle dokladů
v pohřebních výbavách používali bojovníci zpravidla dvou kopí),
jakožto nejúčinnějších osobních
zbraní,
ale také další pasivní
ochranná výstroj
přilba, pancíř,
náholenice 1, * 2,
štít – dřevěný, potažený koží
a s bronzovou puklicí
nebo také celokovový – u nás nález z Plzně-Jíkalky
mapka
rozšíření bronzových štítů
takováto výbava byla ovšem
nepochybně nákladná -
objevuje se hlavně u jedinců,
kteří se vyčleňují z ostatní společnosti
rekonstrukce
kompletní výzbroje bojovníka
mapa
výskytu bronzové plechové výstroje v Evropě
vyobrazení
bojovníků na váze ze závěru existence mykénské kultury
vytváří se rodová
aristokracie
proces sociální difrenciace
ale výrazný spíše na území někdejších mohylových kultur,
samotná lužická kultura se
jeví jako sociálně málo diferencovaná
hrozba válečných konfliktů
vyvolává také budování důkladně opevněných hradišť –
zatím sloužily jako útočiště
pro ohrožené obyvatelstvo v případě nepřátelského nájezdu (refugiální
funkce)
a jako opěrné strategické
body –
nebyly ještě rezidencemi
elity
otázka etnicity populací
kultur popelnicových polí –
komplikovaná, patrně byli mezi nosteli těchto
kultur předchůdci Keltů, Germánů, Venetů, Ilyrů,
dle některých badatelů i
Baltů a Slovanů
na východě Balkánu – kultura
Babadag – Dákové a Thrákové?
stepní pás východní Evropy –
posouvají se tam Kimmerijci
(z kultury kobanské na
severní Kavkaze),
ti v pozdní době
bronzové (HB3) pronikají až na Balkán
v Černomoří a Středomoří
začíná v tzv. geometrickém období také nejstarší řecká kolonizace –
také kolonizace foinická –
sevrní Afrika - Karthágo a Pyrenejský poloostrov (viz níže)
Apeninský poloostrov – na
Sicílii kultura Pantalica a v 8. stol. př.n.l. první řecké kolonie
střední Itálie (Lazio až
Toskánsko) – kultura protovillanovská (počátky historických Etrusků)
v 8. stol. založen také
Řím
do severovýchodní Itálie (až
do Pádské nížiny) pronikají Veneti
Pyrenejský poloostrov –
iberská kultura a pronikání Foiničanů – kolonie na pobřeží
naše území
– v mladší době bronzové dochází ke kulturnímu rozdělení,
které trvá až do doby
halštatské
sever území se totiž dostává
do sféry lužické kultury –
ta pronikala jednak proti
proudu Labe až na Litoměřicko a Roudnicko –
výzkumy sídlišť ve Stadicích
a Chabařovicích,
žárových pohřebišť na
Střekově a v Libochovanech
lužická kultura také od
severovýchodu ze Slezska do oblasti severovýchodních až středních Čech –
jižní hranici rozšíření
lužické kultury tu vytvořil přibližně tok Labe –
i když tato hranice nebyla
úplně stálá a docházelo k jejím posunům jedním či druhým směrem –
na počátku tak např.
proniknutí lužické kultury za Labe na Nymbursko, Kolínsko a Čáslavsko
z Horního Slezska lužická
kultura také na severní polovinu Moravy – včetně Hornomoravského úvalu
území lužické kultury a
obzvláště pak jeho jižní hranici zajišťovala mj. četná hradiště –
např. Hradec Králové, Nymburk
ad.
zemědělská sídliště –
zřejmě poměrně velká,
množství jam, stop po kůlech,
ale obtížně se rekonstruují
půdorysy nadzemních domů – špatně se archeologizovaly
pohřebiště – rovněž rozsáhlá
– pohřbívalo se na nich dlouhodobě –až stovky žárových pohřbů –
nejčastěji v hrobové
jámě jen popelnice –zpravidla amforka,
někdy překrytá další nádobou
– miskou,
někdy přidáno i několik málo
dalších nádob
výzdoba
keramiky 1, * 2 – zevnitř vytlačovanými vypnulinami,
někdy lemovanými rytím (tzv. Buckelstil),
nejprve značná jednotnost na
celém území
od období HD (po 1150 př.n.l)
lze pozorovat určitou regionalizaci výzdoby –
keramika
lužické kultury z Čech 1, * 2
střední, severozápadní a jižní Čechy
tj. území středních Čech
jižně od Labe,
Poohří a Pobělí
v severozápadních Čechách –
hranice s kulturou
lužickou tu probíhala mezi Ústeckem a Teplickem
proniknutí i do jižních Čech
(jen slabé osídlení)
specifická kultura
knovízská –
vyvinula se zřejmě
z mohylového základu (z česko-falcké mohylové kultury),
ale byla silně ovlivněna
kulturou lužickou
vzájemné vztahy byly ovšem
zřejmě nepřátelské –
také na území této kultury –
a zejména v příhraničním území s kulturou lužickou – jsou budována
hradiště
zemědělská sídliště mají
obdobný charakter jako lužická –
poměrně rozsáhlá, na
některých lokalitách se podařilo identifikovat dlouhé nadzemní domy
(Velemyšleves)
nápadné rozdíly
v pohřebním ritu –
žárová pohřebiště jen malá –
nejvýše několik desítek hrobů,
vyjímečně i kostrové pohřby
s výbavou –
Žatec – neobvykle bohatý
pohřeb s mečem, bronzovou nádobou, noži, jehlicemi a keramikou
vedle toho ale řada
anomálních projevů –
pohozené kosterní pozůstatky
v sídlištních (odpadních) jamách,
Čachovice –
v zásobnicové jámě uloženo 12 lebek –
vše mladí mužští i ženští
jedinci v před- či vrcholně produktivním věku –
takže, pokud by se jednalo o
příslušníky místní komunity, znamenalo by to pro ni vážné oslabení,
častá na sídlištích dokonce
zjištění jen části lidské kostry či jednotlivých kostí –
a to se stopami manipulace
(ořezávání, záměrného tříštění apod.) –
pravděpodobný výklad –
rituální antropofagie (kanibalismus)
keramika
kultury knovízské 1, * 2
jižní (málo) a západní Čechy
– kultura milavečská
rovněž ze základu
česko-falcké mohylové, pokračuje mohylový způsob pohřbívání,
pohřební ritus se mění na převážně
žárový
výraznější sociální
diferenciace pohřbených –
„knížecí“ mohyly – Merklín,
Milavče u Domažlic – pohřeb
s mečem, pancířem, nožem, břitvou, bronzovými koflíky,
početnou keramikou a hlavně kultovním vozíkem
depoty – Plzeň-Jíkalka – mj.
bronzový štít (viz výše)
jižní Morava – kultura velatická
ze základu středodunajské
mohylové kultury
opět větší sociální
diferenciace – mohylový hrob ve Velaticích
ze sídlišť prozloumány např. Lovčičky 1, 2, 3,
4 –
menší nadzemní domy kůlové
konstrukce, vytvářející někdy samostatné dvorce
jihozápadní Slovensko –
kultura čakanská
ze základu karpatské mohylové
kultury
opět knížecí mohyly – Čaka – průměr
mohyly 50 m a výška 5 m
ústřední pohřeb byl vyloupen,
v plášti mohyly odkryt
další žárový pohřeb s bohatou výbavou - bronzový pancíř
souhrnně k inventáři
kultur mladší doby bronzové:
bronzové zbraně –
meče – hlavně s plnou
litou (často také hráněním či vývalkováním zdobenou) rukojetí –
tzv. meče liptovského typu
dále meče s jazykovitou
rukojetí
o ochranné výstroji byla již
zmínka – vzácně i celokovové kruhové štíty
hygienické potřeby – břitvy
nástroje – nože, srpy, sekery
s laloky nebo s tulejí a ouškem
šperk – jehlice
– velkých rozměrů, hlavice zdobené hlavně složitým vývalkováním (vázičkové
jehlice apod.)
nově se začínají ke spínání
šatu užívat spony 1, * 2, * 3 –
lučík může být jednoduchý –
z drátu, či roztepaný ve štítek (štítkové spony), zdobený rytím,
zpravidla bývá lučík ukončen
méně nebo více nápadnými svinutými růžicemi (růžicové spony),
jehla může být navlečená,
případně vycházet přímo z vinutí
bronzové
nádoby 1, * 2, * 3
(toreutika) –
vyráběly se z bronzového
plechu technikami plátování a nýtování –
zejména koflíky, ale i
vědérka a kotlíky –
výzdoba hlavně plastickým
ornamentem, vytvářeným technikou vybíjení
obdobně na severu Evropy –
lury –
trubky, používané zřejmě při náboženských obřadech
četné depoty bronzů – použité
suroviny, depotů, nových výrobků i depoty kultovní –
Porta
Bohemica u Velkých Žernosek – z řečiště Labe
keramika –
tvarová pestrost – amforky,
džbánky, koflíky, hrnky, misky, dvojkónické tvary (okříny) atd.
výzdoba v kultuře
lužické již zmíněnými vypnulinami nebo rytím a žlábkováním –
to oblíbeno obzvláště
v kulturách z někdejšího mohylového základu
(jemná kanelura – svislá,
vodorovná i šikmá)
pozdní doba bronzová –
na našem území vcelku plynulý
vývoj z předchozího období
z kultury lužické –
v severozápadních
Čechách v povodí Labe – kultura billendorfská
(vázala se na sousední saské území) –
malý stupeň sociální
diferenciace,
chudý inventář – žárové
pohřby – v popelnici, ale i pohřby
jamkové
(tj. kremace uložena bez
nádoby, přímo v hrobové jamce)
v severovýchodních
Čechách a na severní Moravě – kultura slezská –
předpokládá se příchod další
vlny příbuzného obyvatelstva ze severovýchodu ze Slezska,
které doplnilo původní
lužickou populaci
kontinuita vývoje sídlišť i
pohřebišť,
na sídlištích se objevují
znovu i malé chaty – polozemnice
keramika
slezské kultury 1, * 2
sociální diferenciace o něco
větší, než v předchozím lužickém období,
odráží se v pohřbívání –
někdy v hrobové jámě
vedle popelnice i větší počet nádob, resp. nádobek –
miniaturní tvary, tzv.
srostlice, zoomorfní nádobky apod. –
keramika vyráběná zvlášť pro
pohřební účely - funerální,
pokračuje i budování hradišť
tehdy se objevila také další,
specifická skupina lužické kultury –
chebská
skupina popelnicových polí – hradiště – např. Kolová u Kynšperka nad Ohří
pronikla na naše území ze
sousedního Vogtlandu – z oblasti kolem Plavna
ve středních a
severozápadních Čechách – kultura štítarská
vývoj z kultury
knovízské – charakteristická keramika – tzv. etážovité
nádoby
v západních a jižních
Čechách - nynická
skupina popelnicových polí
zejména v jižních
Čechách osídlení přitom výrazně zesláblo,
v Čechách západních se
předpokládá proniknutí nového obyvatelstva od západu z Horní Falce –
charakterizována plochými žárovými pohřby,
kontinuita s kulturou
milavečskou je tu tedy slabší
jižní Morava – kultura podolská –
dochází k určitému
vylidnění venkova,
ale nápadná hradiště a
koncentrace osídlení v jejich okolí –
hradiště Obřany u Brna,
Stillfried v dolním Rakousku –
první doklad využití železa –
bronzový
býček z jeskyně Býčí skála – s tauzovaným železným trojúhelníčkem
na čele
jihozápadní Slovensko –
podobný vývoj –
nápadné prořidnutí osídlení
na území někdejší čakanské kultury –
jižněji (okolo Komárna)
doložena kultura chotínská
specifické období RHB3 –
od východu proniká na Balkán
a až do Karpatské kotliny skupina kočovných nomádů –
Kimmerijci – kultura Mezöcsát
v Potisí –
specifická zejména výzbroj –
využití železa – bimetalické dýky s prolamovanou křížovou rukojetí
(ta je z bronzu, čepel
dýk byla už železná)
odtud pronikají tito jízdní
bojovníci ojediněle i dále na západ a severozápad do střední Evropy
bronzový
inventář kultur pozdní doby bronzové
meče –
s anténovitou rukojetí, auvernierského typu, mörigenského typu
spony – nový typ tzv.
harfovité spony –
na jedné straně lučíku vinutí, z něhož
vychází jehla, ta se zaklesává do růžice na druhém konci lučíku
objevují se také kovové
koňské postroje
náboženské představy mladší a
pozdní doby bronzové –
odvozovány zejména
z analýzy dochovaných zpráv o náboženství Řeků v archaickém období vývoje
polyteismus, významnou roli
hrálo solární božstvo (řecký Apollon) –
do souvislosti s ním
bývají kladeny kultovní vozíky,
sluneční symboly (růžice,
kotouče a terče), ale i ptačí symboly