Starší a střední doba bronzová
(2 000 – 1 250
př.n.l.)
starší doba bronzová
Blízký východ – historické
civilizace
Egeida – již také – střední a
mladší doba minojská, helladská, mykénská kultura
Evropa – vývoj pomalejší,
daný menší koncentrací obyvatelstva v drsnějších přírodních podmínkách
(riziko neúrody větší – nebyl
nikdy takový populační nárůst,
horší možnosti komunikace a
tím i menší míra organizace společnosti)
dělení doby bronzové ve
střední Evropě na starší, střední, mladší a pozdní dobu bronzovou
bronzová industrie – značné
prostorové rozšíření některých typů výrobků,
na základě vypracování jejich
typologických řad
(již Oscar Montelus ad. –
severní Evropa – periody I-VI)
střední Evropa –
ujal se systém členění doby
bronzové a doby železné,
který vypracoval bavorský
archeolog Paul Reinecke
ten rozdělil dobu bronzovou,
starší dobu železnou (halštatskou) i mladší dobu železnou (laténskou)
vždy na čtyři stupně,
označené písmeny A-D
pak se ovšem ukázalo, že
skutečný nástup doby železné (halštatské) nastal později,
než se Reinecke domníval,
proto se dnes doba bronzová
člení takto:
doba bronzová |
Reineckeho označení |
absolutní chronologie |
starší |
B A1-3 |
2 000 – 1 550 př.n.l. |
střední |
B B1-2 B C1-2 |
1 550 – 1 250 př.n.l. |
mladší |
B D H A1-2 |
1 250 – 1 000 př.n.l. |
pozdní |
H B1-3 |
1 000 – 750 př.n.l. |
absolutní chronologie bylo
dosaženo jednak napojováním na chronologii civilizací na Blízkém východě
a ve Středomoří (k tomu cf. Jan
Bouzek, Pravěk českých zemí v evropském kontextu, Praha 2005)
jednak později potvrzeno
radiokarbonovými daty (C 14) a dendrochronologicky
starší doba bronzová
(2 000 – 1550 př.n.l.)
nejednotná kritéria vymezení
–
ve východní Evropě hlavně
tzv. arzenové bronzy (měď + příměs arzénu),
které nahrazují skutečnou
bronzovou slitinu
nástup přitom už
v eneolitu a další plynulý vývoj
Balkán – používá egejské
schéma vývoje (který byl ovšem mnohem vyspělejší)
Egeida – po 2000 př. n. l. –
už střední doba bronzová
střední doba mínojská
či helladská – do 1600/1500 př. n. l.
Kréta – města, paláce,
rozvinuté řemeslo
počátky písma – nejprve
piktografické a hieroglyfické, pak krétské lineární písmo A
období prvních paláců (20. –
18. stol.)
-
druhých paláců (17. – 15. stol.)
okolo r. 1 500 př.n.l. zemětřesení
a vpád řeckých Achájů –
začíná být užíváno lineární
písmo B
(rozluštěno po 2. světové
válce Michaelem Ventrisem – archaická řečtina)
pevninské Řecko – pomalejší
vývoj –
vpád Achájů už r. 2000 př. n.
l. – destrukce sídlišť z tamní starší doby bronzové (včetně maloasijské
Tróje)
až v 16. stol. – mykénské období – další rozkvět
– pevninské Řecko dohání a předhání Krétu
zájem o suroviny
z Karpat a dokonce i ze střední a severní Evropy (jantar)
kryje se se středoevropskými
stupni staršího bronzu RBA2 –A3 -
střední Evropa –
genetické hledisko –
počátek doby bronzové
stanoven z hlediska nástupu kultur, které se pak dále plynule vyvíjely
přitom v období 20. stol.
př.n.l. zde ještě bronzová industrie chybí –
vyskytuje se pouze drobný
kovový šperk, stále ještě z mědi či z arzenového bronzu
vlastní bronzová industrie
až asi okolo 1 850 př.n.l.
starobronzové kultury období
RBA1 (2 000 – 1 850 př.n.l.)
ovlivněny vývojem
v Karpatské kotlině –
tam kultury hatvánská,
kisapostácká a nagyrévská – se žárovým ritem –
patrně komunity ze základu
kultury okrových hrobů,
ovlivěné vyspělejšími
balkánskými kulturami – Periamos, Monteoru, Wietenberg –
rovněž žárový ritus –
vše kultury s tellovými
sídlišti
dvě základní složky
středoevropského vývoje –
kultury, vyvíjející se ze
základu komplexu kultur se šňůrovou keramikou –
nitranská
kultura (JZ Slovensko a východní Morava), košťanská skupina kultury
mierzanowické
sídliště známa málo (zřejmě
se nedostatečně archeologizovala),
ale naopak rozsáhlá
pohřebiště s hroby ve skrčené poloze (Holešov na Moravě až 1000 hrobů!) –
orientace hrobových jam Z–V –
muži leželi na pravém a ženy na levém boku (hledí k jihu)
výbava:
drobný měděný šperk v podobě vrbového listu a početná kostěná industrie,
kamenná štípaná industrie,
keramika málo - převážně nezdobená a jednoduchá
v Čechách – obdobný
význam kultura staroúnětická – opět z kultury se
šňůrovou keramikou -
střední Čechy, SZ Čechy,
Sasko –
opět známa takřka výhradně
z pohřebišť – i větších: Polepy u Kolína – přes 100 hrobů, Velké Žernoseky
ad.
orientace hrobů ale ve směru
J – S (v tom zřejmě ovlivnění kulturou zvoncovitých pohárů),
pohřby na pravém boku (již
bez rozlišení pohlaví zemřelých),
časté také opakované
několikanásobné pohřbívání do hrobů – osoby spojené příbuzenskými vztahy ? –
to vyžadovalo úpravu
hrobových jam – stopy dřevěných konstrukcí nebo kamenné obklady hrobových komor
keramika
– třásňový ornament, mísy na více nožkách, kostěné berličkovité jehlice, kovový
šperk málo
naopak kultura
protoúnětická – navazuje na kulturu zvoncovitých pohárů
pohřebiště malá – okolo 10
hrobů,
pohřební ritus obdobný jako
ve staroúnětické –
orientace hrobů J – S, pohřby
na pravém boku (muži i ženy)
keramika – ještě rytá
výzdoba, bílá inkrustace + plastická žebra:
džbánky, amfory, mísy, mísy
na prstencové nožce (vliv nagyrévské kultury),
také další inventář více
připomíná kulturu zvoncovitých pohárů –
pazourkové šipky, dýčky,
sekerky, kostěné nátepní destičky,
kostěné jehlice
s provrtanou hlavicí, měděné záušničky
sídliště dochována častěji
období RBA2 (1 850 –
1700 př.n.l.)
splynutím obou složek proto-
a staroúnětické se vyvinula kultura únětická
období s příznivým
klimatem –
ve střední Evropě dochází
k výraznému nárůstu populace –
únětická kultura vytváří
územně rozsáhlý komplex s poměrně jednotným kulturním obrazem
jádro Čechy a Morava, ale na
východě i Slovensko a Malopolsko,
na jihu rakouské a bavorské
Podunají,
k severu Slezsko,
Lužice, Sasko až střední Německo
sídliště
– objevují se opět nadzemní dlouhé domy,
ale nemají už tolik
vertikálních prvků konstrukce a tím hůře archeologizovány,
jámy
pohřebiště - kostrové hroby S – J
orientace
vytvářejí skupinky – rodinné
vztahy,
opět opakované několikanásobné
pohřby –
hrobové komory proto
s úpravami - kamenné skříňky nebo i stopy dřevěných konstrukcí
keramika
1, 2, 3 – technicky velmi
dokonalá, dobře zpracovaná,
naznačení ostřejších lomů,
kontrast leštěných a neleštěných ploch, „kožovitý“ povrch,
žádná výzdoba – v tom
podobná keramice balkánských kultur –
zjevná snaha po napodobení
kovových nádob, produkovaných v Egeidě
únětický koflík, vakovité
džbánky, misky, hrnky atd.
ještě se vyskytuje měďěná
industrie,
ale především nástup industrie ze skutečného bronzu
odlévání předmětů do kadlubů –
z kamene či
z vypálené hlíny, jednoduché jednostranné,
ale i vícedílné, opatřené
kanálky na lití roztavené bronzoviny
nejsložitější výrobky
odlévány do tzv. ztracených forem –
tj. na voskový model předmětu
se z hlíny zformoval kadlub,
při výpalu vosk vytekl a
dutina se vylila bronzovinou,
poté bylo třeba kadlub rozbít
– každý výrobek tak v tomto případě zůstával originálem
i jako nástroje mohly sloužit
sekerky s vějířovitým ostřím a lištami
(usnadňovaly připojení
k dřevěnému topůrku s ohybem)
ale především se vyráběly zbraně
–
sekeromlaty – s čepcem a
trubkovitou žebrovanou tulejí
dýky – jednoduché čepele
s otvory pro nýty,
připojovaly se tedy
k rukojeti z organického materiálu (dřeva, kosti)
ale i honosné dýky
s litou rukojetí – depot Kozí hřbety u Horoměřic
šperk: jehlice
– cyperská, kroužková, s roztepanou a svinutou hlavicí, terčovitá, křížová
atd.
náhrdelníky z drobných
bronzových korálků
náramky, nápažníky či
nákrčníky – z tyčinky, někdy se svinutými očky na koncích –
tento tvar produkován zřejmě
i jako hřivny,
tedy bronzový polotovar,
který se v této podobě distribuoval na velké vzdálenosti –
byl předmětem směny a obchodu
–
obdobně jako fajánsové korálky z Blízkého východu a Kréty
depoty
výrobků – někdy i velmi bohaté
ale i náramky plechové,
zdobené vybíjením, či drátěné
také bronzové
záušničky – oblíbený typ z drátu, s roztepanou terčovitou ploškou
sociální struktura – jeví se
jako poměrně vyrovnaná –
nejbohatší oblastí Čechy –
patrně využívání nalezišť cínu v SZ Čechách
ale pak především oblast
středního Německa – okolo pohoří Harz –
využívání tamních surovin –
sůl, cínové a měděné rudy –
vedlo ke značné kumulaci bohatství,
ale tím i k neobvykle
výrazné sociální diferenciaci –
pohřby příslušníků rodové
aristokracie v mohylách, uvnitř hrobové komory se
srubovou konstrukcí –
bohatá výbava, včetně zlatého šperku 1, 2 - Leubingen
jestliže zpočátku byl
kulturní obraz únětické kultury dosti jednotný,
pak v závěru období se
začíná výrazněji diferencovat regionálně –
kultury Wieselburg (záapdní
Panonie a Burgenland),
Unterwölbling
v rakouském Podunají,
Straubing v bavorském
Podunají
na Slovensku a Moravě – se
začínají vyvíjet již v závěru období RBA2 kultury maďarovská a věteřovská
období RBA3 (1 700 –
1 550 př.n.l.)
posun středoevropského
kulturního těžiště směrem do Karpatské kotliny
výrazné vztahy k Egeidě
neklidné období, zřejmě řada
konfliktů – budována výšinná opevněná sídliště
z Karpatské kotliny vliv
kultury Tei - kultura otomanská – Sedmihradsko, Potisí
až východní Slovensko –
exploatace karpatských
ložisek měděných rud – vyspělá metalurgie bronzu, ale i zlata – dokonce i
depoty
hradiště
Barca u Košic – sídliště takřka protoměstského charakteru –
pravidelně uspořádaná
zástavba, pravoúhlá síť ulic,
pod podlahou jedné
z chat poklad zlatých záušnic sibiňského typu
dokonce i první nález železa!
(rukojeť dýky) –
nejspíše ještě železo
meteorického původu,
i když v té době se
např. v chetitské říši už objevila metalurgie železa, získávaného tavením
z rud
Spišský
Štvrtok – „slovenské Mykény“ –
hradiště s dvojitou
kamennou hradbou a dvěma kamennými kruhovými bastiony u hlavní brány
kontakty s Egeidou –
přenosná keramická kamínka – pyraunos,
řemeslně dokonale zpracovaná keramika
kostěné
zděře 1, * 2 či střenky s charakteristickou
výzdobou rytým ornamentem,
zhotoveným kružítkovitým
nástrojem -
opět analogie
v prostředí východního Středomoří – mykénská a minojská kultura –
ty i v dalších kulturách
v Potisí a Panonii – füzesaboňská, veszprémská
také kultura
maďarovská na jihozápadním Slovensku prodělala výrazný rozkvět –
hradiště Nitrianský Hrádok –
mj. již řemeslná produkce keramiky –
odkryty hrnčířské dílny
s pecemi,
kde se keramika vyráběla ve
velkých sériích standardizovaných nádob stejných tvarů a velikostí –
určeno zřejmě
k distribuci po širokém zázemí
kultura
věteřovská 1, * 2 se z Moravy rozšiřuje i do Čech –
opět výšinná opevněná
sídliště
jinak osídlení nápadně
slábne, doklady násilných zásahů –
Věteřov, Cezavy u Blučiny –
kosterní pozůstatky ubitých
osob, pohozených v příkopu
pohřební ritus se rozvolňuje
–
nejen kostrové pohřby ve
skrčené poloze,
ale i tzv. pohřby
v pithoi – velkých nádobách,
rozšiřuje se také budování
mohyl nad hroby
východní Evropa – ve stepním
pásmu kultura katakombní (vyvinula se z kultury okrových hrobů) –
specifické pohřby – hrobové
komory, do nichž se vstupovalo i několikrát zalomenými chodbičkami,
nad hroby vršeny mohylové
násypy
západní. Evropa – pomalý
vývoj ve vnitrozemí -
zde vrcholí vývoj
megalitických kultur –
velké menhirové
aleje v Bretagni, Stonehenge 1, 2, Avesbury
rychlý vývoj u Středozemního
moře –
Pyrenesjký poloostrov -
kultura el-argarská – těžba rud,
zřejmě pro potřeby východního
Středomoří
severní Itálie – kultura
Polada – vztahy s Balkánem i Podunajím
ve střední Evropě asi 1 550 –
1 300 př.n.l.
Egeida – kultura mykénská –
města s opevněnými citadelami, paláce, hrobky s nepravou klenbou
- lineární písmo typu B
z celé Evropy kovy – cín
z Anglie a Španělska; měď z Transylvanie, Itálie; zlato – Karpaty
bronzové ingoty tvaru býčí
kůže a další typy hřiven
změny klimatu – chladnější a
vlhčí, i když vzhledem k převládajícímu západnímu atlantickému proudění
zůstávají mírné zimy
ústup obilnářství, vzrůst
významu chovu dobytka
pokles civilizační úrovně
- zánik protourbánních sídlišť (Barca)
i ve střední Evropě vznikají
ale zřejmě kmenové svazy –
náčelníci, kněží, vojenské
družiny
v mužských hrobech četné
zbraně, v ženských těžký kovový šperk
vzrůst významu vojenských
družin – při transhumantním způsobu života boj o území –
zdokonalení výzbroje –
účinná osobní zbraň – meč,
nadále i sekeromlaty, dýky,
nově také kopí
s bronzovými hroty –
i ochranná výstroj – poprvé
doklady pancířů, přileb, plechových chráničů rukou či nohou
osídlení pahorkatin, kde do
té doby osídlení nebylo - pastevectví –
zřejmě sezonní stěhování - transhumance se stády
okruh kultur mohylových -
podle pohřbívání
od Karpatské kotliny (tam
kontakt s podobně charakterizovatelnou pasteveckou (?) kulturou Noua)
po střední Francii
v západní Evropě ještě
nadále megalitické kultury,
ale podobný způsob života i
vnitrozemí jižní Francie, Španělska a Itálie (kultura apeninská)
vyspělejší kultura terramarní
v severní Itálii a kultury s nákolními stavbami u alpských jezer
na Balkáně (bulharská tellová
sídliště) a v Karpatské kotlině ale i typické zemědělské kultury –
kultura piliňská – žárový pohřební ritus,
vyspělá metalurgie bronzu
obecně vyjímečné postavení
oblastí s rudnými ložisky –
Karpaty, V Alpy,
Etrurie, Sardinie, Španělsko – měď
Anglie, Bretaň – cín
na sever Evropy kov
dovážen – směna za jantar a také sůl,
vzhledem, že klima zde
v tomto období dost drsné –
výrazný civilizační pokles a
úbytek populace –
vedle chovu dobytka tu zřejmě
značnou roli v hospodářském životě nabyl opět lov, rybolov a sběr
také severní část střední
Evropy – slabé osídlení – kultury předlužická a
trzczyniecká (východní Polsko)
východní Evropa – stepní
pásmo – kultura srubová (navázala na katakombní) –
vyspělá bronzová industrie
z Kavkazu, kontakty s říšemi Churritů a Chetitů
mohylové kultury – pro naše
území mají význam zejména karpatská mohylová kultura (zasahovala na střední
Slovensko),
středodunajská
mohylová kultura 1, * 2, * 3,
* 4 –
jihozápadní Slovensko, jižní
Morava, rakouské Podunají, ale i jižní Čechy
a česko-falcká
mohylová kultura 1, * 2 –
střední, západní a řídce i
severozápadní Čechy
velmi málo dokladů ze severní
Moravy a východních Čech –
oblast vývoje předlužické
kultury
hradiště Skalka
uVelimi 1, 2, Hradisko u Kroměříže –
jistá návaznost na
věteřovskou kulturu –
Vinoř, mohyly na
Mladoboleslavsku
územní
rozsah osídlení mohylovými kulturami –
preference dosud
nevyužívaných území v jižní polovině Čech,
i polohy se střední
nadmořskou výškou (tj. 350-600 m),
dokonce i území později opět
opuštěná a zarostlá lesem
(díky tomu se tam dobře
uchovaly mohylníky)
sídliště mohylových kultur
málo archeologizována, nepříliš mnoho dokladů
doloženy ovšem kultovní
objekty – např. Uherský Brod –
opět analogie
z mykénského a minojského prostředí
pohřby dobytčat – souvislost
s významem chovu
hlavně tedy mohylová
pohřebiště –
u nás spíše nadále kostrový
pohřební ritus,
ale i žárové pohřby (vlivy z jihovýchodu
– piliňská kultura)
pohřby umístěny někdy ve
vyhloubené hrobové jámě,
jindy na úrovni terénu
či dokonce na vyvýšené
plošině-pódiu,
různé konstrukční úpravy – až
po hrobové komory –
podstatný je mohylový násyp
ze zeminy – mohyla,
obvod mohyly mohl být vymezen
kamenným věncem, někdy i příkopem
ale i dodatečné pohřby do
pláště mohyly
jistou komplikaci pro
chronologii znamená jejich relativně dlouhé využívání –
pohřby až do doby halštatské,
k tomu přistupuje i
vylupování mohyl,
k němuž docházelo již
v době jejich užívání –
poměrně bohatá výbava
zemřelých nepochybně lákadlem
bohatá bronzová industrie -
zbraně –
meče – bronzové čepele
s otvory pro nýty,
ale i meče s jazykovitou
rukojetí (obkládala se dřevem či kostí)
či meče
s plnou litou rukojetí
dýky, listovité hroty kopí,
řada typů sekeromlatů –
sekeromlaty s kotoučovým
týlem, sekeromlaty křtěnovského typu
výstroj – byla už zmínka
nástroje a hygienické potřeby
– sekery s laloky či srdčitým schůdkem, srpy, nože, břitvy
šperk –
zejména jehlice – větší než
v RBA, hlavně s hřebíkovitými či terčovitými hlavicemi,
někdy prohnutý kosákovitý
tvar (hlavně v karpatské mohylové)
náramky
a nápažníky – z drátu, plechu i tyčinky – oblíbené spirálovité svinutí na
koncích
závěsky - srdčité
nejen ve výbavě hrobů, ale
časté také samostatné depoty –
několik základních typů
depotů –
s hřivnami (tj. distribuované
polotovary suroviny),
s nově vyrobenými předměty –
čili depoty určené ke směně
ale i depoty opotřebených a
neopravitelně poškozených předmětů, určených k přetavení
konečně i depoty
s kultovní funkcí – na neobvyklých místech – skalní štěrbiny, prameny
apod.
keramika – výzdoba rytím a
žlábkováním, amfory, džbánky, misky, časté tvary na prstencovité nožce
duchovní život mohylových
kultur – skalní rytiny ze Skandinávie a ze západních Alp
sluneční symboly, orba