Muž z ledovce
(archeologie na prahu třetího tisíciletí)
příklad
archeologického výzkumu,
založeného na
široké interdisciplinární spolupráci
podle knihy
Konráda Spindlera, profesora univerzity v Innsbrucku,
který vedl tým
pracující na
vyhodnocení velmi zajímavého archeologického nálezu
(zpracováno s
využitím dalších informací a obrázků z internetu)
19.září 1991 – Hauslabjoch
(sedlo nazvané
podle rakouského důstojníka a kartografa) –
hlavní alpský
hřeben na hranicích Rakouska a Itálie – rozvodí,
k severu
údolí Ötz – srážky odváděny do Innu a tedy do Dunaje,
jižně do údolí
Adiže, čili do Pádu
sedlo ve výšce
asi 3280 m,
jen kousek pod
sedlem (3210 m n.m.) sice na severní straně,
ale vlastně ještě
na italském území –
senzační nález
dochovaného lidského
těla v ledovci
způsobeno
extrémním odtáváním ledovce v důsledku globálního oteplování
původně domněnky
o novodobém stáří mrtvoly –
ovšem doprovodné
nálezy –
největší
pozornost budila sekerka, původně pokládaná za cepín!
během několika
dní se o nálezu dozvěděla řada lidí,
mj. proslulý
horolezec Reinhold
Messner,
kteří na místě
prováděli ze zvědavosti ohledání,
poškodili tím
samozřejmě nálezovou situaci,
naštěstí tak ale
bylo pořízeno alespoň více fotografií,
které spolu
s pečlivými výslechy svědků archeology
umožnily původní
situaci vcelku spolehlivě rekonstruovat
samotné pozůstatky vyprošťovali rakouští
policisté
(původně se
myslelo, že nález je na rakouském území),
naštěstí za
přítomnosti lékaře –
šéfa
patologického ústavu v Innsbrucku
až ke stolu
v pitevně přizván archeolog prof. Spindler,
který viděl
předměty, které byly vyzvednuty spolu s mrtvolou
první odhad
datování byl do starší doby bronzové
(nebylo jasné
z jakého materiálu je sekerka atd.)
později se
podařilo prokázat pomocí datování C14
příslušnost
zemřelého i nálezů
eneolitické
kultuře Remedello (severní Itálie) –
data
v rozpětí 3350-3100 př.n.l.
odpovídalo by u
nás ještě střednímu eneolitu
(i když kultura
Remedello synchronizována spíše až
s kulturami
neolitu mladšího –
u nás je s ní
příbuzná kultura chamská)
předchází
kulturám šňůrové a zvoncovitých pohárů
hned
v následujících dnech archeologický výzkum,
ale musel být
zastaven kvůli nástupu zimy
(mezitím se stalo
senzací, masmédia,
vytvořen
celorakouský koordinační výbor pod vládou,
spory o to, komu
nález vlastně patří –
nakonec dohoda
s Itálií –
zpracování nálezů
bylo ponecháno Rakousku,
které se ale
zavázalo,
že poté budou
předány Itálii k uložení a muzejnímu vystavení)
výzkum mohl
pokračovat až v roce 1992 –
prakticky celý
kus ledovce pod převisem rozpuštěn přístroji
foukajícími teplý
vzduch
a prohledán
milimetr po milimetru,
restaurování
nálezů v Römisch-Germanisches Museum v Mohuči,
což je skvěle
vybavené pracoviště pro konzervaci
a restaurování
archeologických nálezů,
spolupráce
s desítkami odborníků, zejména přírodovědců a techniků
(z ČR se podílel
Výzkumný ústav obuvi ve Zlíně)
skvělá ukázka
možností dnešní archeologie
čili rekonstrukce
situace:
muž ve
věku 35-40 let, fyzicky zdatný,
zhojené zlomeniny
žeber na levé straně hrudníku,
naopak nezhojené
zlomeniny žeber na pravé straně
(nedlouho – do 14
dnů před smrtí?),
až dodatečně po
uložení v Itálii zjištěn v r.2001
při vyšetření s
použitím počítačové tomografie
vstřel šipkou
s kamenným hrotem (viz později)
zajímavé
tetování – záda na páteři, u kolen a kotníků –
měly odstranit
bolesti páteře a kloubů – počínající degenerativní procesy
výška muže asi
160 cm, váha 50 kg?
oděv:
opasek
s kapsou (ledvinka) – z telecí kůže –
dvakrát ovinuto
kolem pasu a fixováno překřížením konců
kalhoty – vlastně dvoje kožešinové nohavice,
dole jazyky,
kterými se upevnily do bot,
nahoře řemínky,
které se opět přivazovaly k opasku –
kožešina (tedy i
s chlupy) z kozy domácí
bederní
zástěra z kůže kozy domácí, nosila se
provlečená mezi nohama
a uchycená vpředu
a vzadu na opasku
svrchní
oděv – kožešinový přehoz (pončo), není jasné jak
byly řešeny rukávy
šito z kousků kožešiny (kozy, ovce), jemnými nitěmi ze
zvířecích šlach,
místy ovšem
neodborně vyspravováno šitím vlákny z trávy
obuv - kožené podešve
oválného tvaru,
nahoře provlečeny
silné kožené řemínky, kterými se stahovalo –
boty zhotoveny z
kůže z medvěda,
uvnitř bot jakási
síť – kostra spletená z trávových provázků –
fixovala vycpávky
ze sena, které obuv zateplovaly (seno se muselo vyměňovat) –
rekonstrukce
této obuvi byla provedena u nás ve Zlíně
čepice z medvědí kožešiny, uvazovaná na řemínky pod bradou
plášť (pelerina) – upletený z trávy –
metr dlouhá
stébla, svisle a provlékána asi 8 vodorovnými pruhy –
donedávna něco
podobného existovalo ještě v lidové kultuře v alpské oblasti –
plášť chrání
výborně před deštěm –
voda stéká po
vláknech dolů, dobré izolační vlastnosti
kresebná
rekonstrukce 1, * 2 jednotlivých částí oděvu,
figurina
z muzea v Bolzanu 1, * 2
v ledvince
opasku zjištěno 5
předmětů:
pazourkové
čepelové škrabadlo
pazourkový vrták
kousek pazourkové
čepelky – na nejjemnější práce –
výroba šípů –
rýhy pro uchycení tětivy,
seřezávání
ptačích per pro stabilizační křidélka šípů
kostěné šídlo –
nelze přesněji
určit druh zvířete (ovce, koza, kozoroh, kamzík?)
pletivo
stromové houby troudnatce kopytovitého,
znečistěno
krystalky pyritu –
hořlavý troud na
roznícení ohně
tělo luku - z tisu, patrně nedokončeno –
délka 182 cm,
přitesáváno měděnou sekerou
měděná
sekera – lichoběžníkovitého tvaru, s lištami
po stranách,
čepel malá, délky
9,3 cm,
uchycena do kolínkovitého topůrka
z tisu, úvazy ze surové
kůže, tmel z březové pryskyřice
dýka – malinká pazourková čepel s řapem,
dřevěná rukojeť
z jasanu, dlouhá 9 cm –
fixace
šňůrou ze zvířecí šlachy, dvě trávová
vlákna,
k připevnění
k opasku apod., aby nevypadla
pochva dýky –
délka 12 cm, upletena z trávy (spletené vlastně v rohož a sešité),
nahoře provlečen
kožený řemínek – na něm asi pochva zavěšena na opasku
toulec na
šípy – kožešinový pytel (kamzík, kozorožec,
jelen, srnec?),
po délce
vyztuženo 92 cm dlouhým lískovým prutem, není jasné víko
uvnitř – 2 šípy
hotové – zlomené – s pazourkovými hroty (dlouhé 90 a 85 cm),
jeden byl
z kaliny tušalaje (keř s velmi tvrdými rovnými pruty),
druhý kompozitní
- má přední část z dřínu, zadní opět z kaliny –
obě části do sebe
zasunuty a fixováno tmelem z březové pryskyřice,
ta fixovala i
hroty, detail hrotu
šípu
křidélka
z ptačích per – nelze dosud přesněji určit druh ptáka
12
nedokončených šípů z kaliny tušalaje –
nemají ještě hrot
dále
v toulci svazeček
se 4 kusy jeleního parohu –
patrně měly
posloužit na hroty šípů – převázán
lipovým lýkem
další kus parohu
– jako šídlo, nástroj na pletení sítě a pod.
dvě šlachy – opět převázány lipovým lýkem, mohly se hodit
provázek
z lýka – asi 2 m, byl by vhodný jako tětiva
k luku
krosna – ohnuté lískové pruty,
prkénka vyřezaná
z modřínu s výřezy na koncích,
patrně dohromady
fixováno provázky (spleteny a zkrouceny z trávy) –
krosna silně
poničena, ležela nejvýše
co mohlo být
v krosně – našlo se rozházeno okolo:
dvě
nádobky z březové kůry – sešity vlákny
jedna možná
s potravou –
nebylo zjištěno,
čím sešita (dírky), ani co obsahovala
druhá – lépe
dochovaná – válcovitá, výška asi 20 cm, průměr 10-15 cm,
vnitřek černý –
styk s uhlíky,
zabaleny do javorových listů a obloženy trávou – senem,
uhlíky –
z různých dřevin –
jilm, borovice,
smrk, olše, muchovník oválný, vrba síťnatá –
rostou
v různých nadm.výškách – jilm nejníže, vrba nad pásmem lesa
kosti kozorožce –
zbytek krčních obratlů –
patrně i se
sušeným masem – potrava
plod trnky -
vitamíny
dva kusy houby –
choroše (březovník
obecný) –
na rozdělání ohně
se nehodí,
interpretace -
antibioticky působící látka –
ničí bakterie,
užíváno i v lidovém lékařství –
tedy cosi jako
součást „lékárničky“ – navlečeno na provázku
retušér – z lipového dřeva – dovnitř vsazen trn z kousku
parohu jelena –
sloužil
k jemnému opracování pazourku retuší
střapec
z kožešinového řemínku –
kousky o celkové
délce 70 cm (jakási rezerva pro opravy),
na něm navlečena
provrtaná kamenná
perla z dolomitu
síť
s řídkými oky, spletená z trávy – k lovu ptáků?
obilky – byly
zachyceny na oděvu
závěry:
příslušník eneolitické kulltury Remedello v údolí Adiže (jižní Tyroly),
území této
kultury se rozprostírá až do Pádské nížiny
zemědělský
charakter – sídliště, obydlí, interiér, údolí Valcamonica –
skalní kresby – orba a zápřah 1, * 2
znalost zpracování mědi
doplňkový chov
ovcí a koz,
sezónně pasených
severně od alpského hřebene v údolí zadního Ötzu,
Ötzi ve
speciální komoře v muzeu v Bolzanu –
nové výzkumy těla
přechod přes
sedlo – dnes zde dokonce památník
„Ötzi“ byl ale už
patrně doma na žních,
pak nějaká
traumatická událost (dle stavu nehtů – přestaly růst),
souviselo se
zlomením žeber? útěk do hor?,
chtěl přečkat na
severní straně?,
v sedle ho
dle původní interpretace měla zastihnout podzimní vánice
(dobu lze určit
dle nálezů pylů v ledovci –
v těsném
kontaktu s pozůstatky – dle rozboru bylo už po létě!
zmrznul a zapadal
sněhem –
nově zpochybněno,
že hned zamrznul v ledovci –
nejprve došlo
k vysušení mumie a až poté se ocitla trvale v ledovci
nově také
zjištění, že nahoře v sedle došlo k nějakému konfliktu
a „Ötzi“ byl patrně
smrtelně postřelen šípem –
snímek
z počítačového tomografu,
nepatrná
stopa po vstřelu šípu na kůži – střela tedy prošla zády
zarazila se o
výběžek páteřního obratlu blízko klíční kosti
předpoklad, že
přeťala tepnu a způsobila vnitřní krvácení
výzkum stop krve
na těle Ötziho a na artefaktech –
stopy lidské krve
dvou jiných osob na šípech,
krev třetí osoby na poraněné ruce 1, * 2
krev čtvrté osoby
na zádech –
snad toho, kdo Ötzimu
vytrhl z rány šíp, on sám to udělat nemohl
nakonec zjištěno
i vážné poranění
hlavy
- patrně
bezprostřední příčina smrti
to mění zásadně
původní interpretaci,
pokud jde o smrt
Ötziho a vyvolává nové otázky –
byl Ötzi sám nebo
se do sedla dostal jako příslušník nějaké skupiny?
konflikt se
odehrál uvnitř této skupiny?
nebo naopak Ötzi
či jeho skupina byli pronásledováni,
resp. zaskočeni
v sedle?
Ötzi se zjevně
urputně bránil
proč nebyl zabitý
Ötzi pohřben?
při zhoršujícím
se klimatu v eneolitu vznikl ledovec, ten až do roku 1991
zcela nově též výzkum mitochondriální DNA –
Ötzi patřil
k populační skupině, která nezanechala v dalším vývoji potomstvo
on sám
pravděpodobně sterilní
Bolzano - rekonstruovaná figurina Ötziho 1, * 2
v Museo
archeologico dell´Alto Adige
současný život
v mýtu – zprostředkovaný masmédii
Literatura:
Konrad Spindler, Muž z ledovce, Praha 1998
(překlad
z německého originálu, vydaného v Innsbrucku 1993)
Použité
ilustrace: dtto
a WWWstránky Archeologického
muzea v Bolzanu
Franco Rollo et al., American
Journal of Physical Antropology,
February 2008
Martin Richards,
Current Biology, November 2008