Mladší paleolit a mezolit
(40 000 – 11 000/5 500 př.n.l.)
mladší paleolit - 40 000
– 15 000 let př.n.l.
život v nepříliš
početných tlupách, transhumantní způsob života,
vyznačující se přesuny na
velké vzdálenosti –
nutnost sledování ročních cyklů migrací stád velkých savců –
dělba práce podle pohlaví -
muži se specializují hlavně na lov a výrobu nástrojů,
ženy pak na sběr rostlinné
potravy, pečují o děti, připravují jídlo, vydělávají kůže atp.
nadále využívány
k přebývání vhodné přírodní úkryty – jeskyně, převisy,
ale při transhumanci zjevně
také potřeba stavby lehčích dočasných obydlí –
využíván dostupný materiál –
kámen či kosti velkých savců –
např. Mežiriči
- půdorys a rekonstrukce – i další lokality na
Ukrajině –
mamutí lebka se stopami
okrového barviva ovšem může signalizovat,
že se jednalo nikoliv o
obydlí, ale dokonce o kultovní místo!
dokonce i přenosná lehčí
obydlí
(minimálně v závěru
mladšího paleolitu již používány i stany 1, 2
připomínající např. indiánská
teepee)
značný rozvoj kamenné industrie,
zdrobňování štípaných
nástrojů a jejich specializace –
škrabadla, rydla, hroty,
vrtáky, čepele (nože) atd. –
trasologické studium,
morfologické a typologické třídění – problematika –
otázka surovin
(některé materiály umožňovaly
daleko jemnější
a tedy progresivněji
vyhlížející opracování atp.),
platí ale, že již značná
cílevědomost při vyhledávání vhodných druhů kamene
(pazourek, rohovce a
křemence, radiolarit, sopečné sklo – obsidián apod.) –
tedy dobře štěpné a retuší
opracovatelné horniny –
ne vždy přitom jsou to
suroviny běžně se vyskytující a snadno dostupné –
prokazatelně značné
schopnosti při vyhledávání zdrojů
také kostěná a parohová
industrie –
hroty oštěpů a harpun,
kopáče, hladídla, jehly, šídla
nepochybně však podstatná
část inventáře z organických materiálů
s malou šancí na
uchování (malá pravděpodobnost archeologizace) –
dřevo, kůže a kožešiny,
rostlinná vlákna apod. –
nutno si tedy uvědomit,
že neposuzujeme celé spektrum
hmotné kultury paleolitických komunit
Evropa - nejvýznamnější
kulturní okruhy v chronologickém sledu –
aurignacien
– asi 35 – 25 000 let př.n.l.
nejstarší dosud známé doklady
výtvarného projevu –
Švábsko, jeskyně nedaleko
Ulmu – plastiky z mamutoviny,
data C14 asi 31-29 000 let
př.n.l.
gravettien
(pavlovien) – 28-15 000 let př.n.l.-
vyvrcholení posledního
würmského glaciálu –
specializace na lov
největších dostupných savců - mamutů
výrazné zastoupení i
v ČR:
Předmostí
– řezba mamuta,
Dolní
Věstonice a Pavlov –
doloženy pohřby – hrob s pohřbem trojice osob
u jednoho z nich náhrdelník z mušlí,
nálezy drobné plastiky
z mamutoviny,
ale i modelované z hlíny
(s nečistotami, popelem, tukem),
poté vypálené či u ohně
vysušené –
Věstonická
venuše, ženská hlava vyřezaná z mamutoviny,
ale i abstraktní
ženské symboly 1, 2
rytina na
mamutí kosti z Předmostí
hrob z Brna – z mamutoviny vyřezaná mužská plastika
Stadice
– záchranný výzkum doc. Vencla nedaleko Ústí nad Labem
sezónní stanoviště lovců
mamutů –
stopy ohnišť,
odpad – mamutí
kosti, okrové barvivo,
štípaná industrie – „zapomenutý kožený váček“ s nástroji
magdalénien
– 15–10 000 let př.n.l. –
již po skončení würmského glaciálu –
postupné oteplování, změny
biotopu,
v lovené fauně již chybí
mamuti,
lov divokých koní, sobů či
jelenů –
jeskyně Moravského krasu –
opět i s doklady umění –
rytiny na kostech - Pekárna
Český kras – podobné rytiny na kamenech
složité duchovní představy – pohřbívání zemřelých - Sungir
výroba nástrojů -
kromě praktického, užitkového
významu nabývají také hodnotu symbolickou,
jejich výroba i užití je
doprovázeno složitými magickými rituály
(obřady, zaříkání atd.),
stávají se součástí mytologie
člověk sběrač a především
lovec –
také mezi lovcem a živým
úlovkem se vytváří komplikovaný vztah,
jehož součástí se opět stává
magie, rituály –
a právě tady lze sledovat
také počátky fenoménu,
který dnes zahrnujeme pod
pojem pravěké umění
tvůrcem již člověk typu homo
sapiens sapiens
skalní malby či plastickou
modelací ztvárněné figury,
drobná plastika či řezba
(zejména do kosti, dřevěné
artefakty neměly šanci se dochovat)
skalní malby: nepřístupná
místa v jeskyních: Niaux či Les Trois Fréres –
je třeba urazit několik set
metrů,
Cabrerets - bludištní systém,
jehož návštěva trvá hodiny,
Lascaux - část maleb na
spodní galerii,
kam je třeba se spustit po
laně skoro 6,5 m hlubokým komínem,
ve tmě - čili bylo nutné
malovat při umělém osvětlení loučemi
zjevná souvislost s magií -
malby lovných zvířat
či podoba těchto zvírat (medvědů,
lvů) vymodelovaná z hlíny –
dokonce se stopami po
zabodnutých šípech –
jeskyně Montespan, Tuc d´Audoubert
–
praktiky tzv. předjímavé
magie
(symbolické zabíjení
zobrazených zvířat) měly zaručit úspěšný lov;
možná ale také obřady typu
iniciace (přijímání mladíků mezi dospělé lovce apod.) –
cf. také např. otisky rukou
(technikou prskání barvy nabrané do úst atd.) –
ale i vyobrazení lidských postav 1, 2 –
či napůl lidských a zvířecích
bytostí –
dříve přímočarý výklad, že se
jednalo o lovce maskované do zvířecí kůže –
ale zpodobněni i tanečníci
(s flétnou?) –
dnes již asi kolem 60
příkladů
možnost srovnání s živými
archaickými kulturami –
šamanismus (tj. magie spojená
s uváděním do extatického stavu - transu –
součástí víry je v tomto
případě představa,
že šaman se dokáže
v extatickém stavu převtělit ve zvíře,
promlouvat s duchy
lovených zvířat a usmiřovat je atp.,
zásahy do psychiky, do
podvědomí,
k nimž během
šamanistických obřadů docházelo,
mohly přitom skutečně mít
praktický význam –
posilovaly sebedůvěru lovců
atd.)
z hlediska současného
pohledu:
ohromující znalost anatomie
zvířat,
schopnost portrétovat je zkratkou,
se zdůrazněním charakteristických
prvků, v pohybu atd.,
expresivní použití barvy,
využití nerovností skalního
podkladu k reliéfnímu, plastickému ztvárnění atd.:
Lascaux 1,
2, 3, Font de Gaume, , Niaux,
Rouffignac,
Les Trois Fréres, Altamira,
drobná plastika - opět
zvířata:
mamut z Předmostí, hlava
koně, nosorožce, medvěd z Dolních Věstonic
význam asi obdobný jako u jeskynních
maleb
jiný fenomén: plastiky žen
(tzv. venuše - ne právě šťastné označení):
Lespugue, Laussel,
Willendorf (Rakousko),
Dolní Věstonice, Petřkovice,
Gagarino, Mezino (Ukrajina),
Malta (Sibiř) –
od naturalistických ztvárnění
se zvýrazněnými pohlavními znaky
(Věstonice, Willendorf,
Gagarino)
až po výrazně abstrahované,
geometrizované znázornění
(Mezino, Věstonice)
kult ženy rodičky,
udržovatelky života –
opět magické a mytologické
souvislosti
ale třeba i proslulý ženský
portrét –
hlavička z mamutoviny z Dolních
Věstonic
rytiny na kosti či kameni:
opět od realistických
vyobrazení (jeskyně Pekárna), Francie –
zejména magdalénské období – La Madelaine, vrhač oštěpů z Bruniquel
po značně abstrahovaná,
geometrizovaná - Pavlov - údajná mapa? (B.Klíma) –
krajně nepravděpodobné!
mezolit –
střední doba kamenná
po skončení poslední doby
ledové – geologická přítomnost – holocén
postupné globální oteplování
(v Evropě období označovaná
jako dryas, preboreál a boreál) –
zlepšování
klimatu vyvolalo výrazný ústup ledovců
a posuny biotopů ve směru od
rovníku k pólům
střední Evropa – postupně se
zalesňovala,
zabydluje se zde také typická
středoevropská fauna –
menší a značně pohybliví
lesní savci –
největší pratur, jeleni,
srnci, divoká prasata, zajíci a králíci atd.,
pernatí ptáci –
obtížný lov zblízka – potřeba
zasáhnout na větší vzdálenost – užití luků
patrně dochází poprvé také
k osvojení živočišného druhu –
k lidským tlupám se
přidružují psi
rybolov
sběr rostlin – okraje
Komořanského jezera v SZ Čechách –
plody kotvice bahenní –
drcením se z nich dala připravovat mouka
štípaná kamenná industrie
velmi dokonale opracovaná –
snaha o racionální využití
suroviny – drobné tvary, tzv. mikrolity 1, * 2
použitelné např.jako hroty
šípů,
ale také vkládané po několika
do rukojetí ze dřeva či kosti –
tzv. kombinované nástroje,
kostěné
harpuny a háčky (rybolov)
nestejnoměrný vývoj ve světě
– někde mezolit vlastně jen velmi krátce –
Blízký východ – natufien –
Palestina,
náhorní plošiny na horním Eufratu
a Tigridu či v pohoří Zagros (severní Irán) –
stepní prostředí s řadou
druhů divoce rostoucích trav,
které se v příznivých
klimatických podmínkách
(teplo, ale relativní
dostatek srážek) vysemeňovaly několikrát během roku,
na toto prostředí vázána také
stáda divokých ovcí a koz –
mezolitici zde proto našli
natolik příhodné životní podmínky,
že již nemuseli během roku
migrovat,
ale mohli trvale žít na
jednom místě –
budují stálejší
sídliště,
také pohřby
zemřelých –
proces sedentarizace a od něj
krok k neolitické revoluci (příští téma)
ve střední Evropě mezolit asi
do poloviny 6. tisíciletí př.n.l. –
u nás nejmladší datum C14 pro
mezolitické osídlení z Českolipska –
asi 6000 př.n.l.
pak mezolitici zatlačeni dále
na sever Evropy (tam neolit až po 4000 př.n.l.) –
na pobřeží Baltu a Severního
moře komunity,
živící se hlavně rybolovem a
sběrem měkkýšů –
jejich po konzumaci odhozené
ulity vytvářely postupně rozlehlé haldovité útvary –
tzv. kjökkenmeddingy – vítaný
zdroj informací pro archeology
v lesním pásmu východní
Evropy mezolitici přežívají ještě déle
konečně na světě oblasti, kde
vlastně mezolitický způsob života sběračů a lovců
trval až do kontaktu
s vyspělými civilizacemi (zejm. evropskou),
nikdy zde také nedošlo např.
ani k osvojení metalurgie atd. –
severní části Sibiře,
sever Ameriky – Eskymáci a
Indiáni lesního až lesostepního pásma,
rovníková oblast Ameriky –
pralesy v povodí Amazonky
Austrálie
některá lidská společenství
ovšem se stala mezolitiky také sekundárně –
zatlačena svými sousedy do
oblastí s obtížnými přírodními podmínkami
(patrně Křováci v jižní
Africe apod.)
mezolitické
umění – skalní malby – některé svérázné rysy –
ustupuje
„realistický“ styl –
objevuje
se schematizace typu „nitkového“ stylu,
objevuje
se také znázorňování zvířat či lidí,
do
něhož se promítá znalost toho, co je uvnitř (anatomie orgánů, kostry) –
tzv.
rentgenový styl – dodnes užíván australskými domorodci
ČR
– mezolitické osídlení –
mapa
mezolitického osídlení na území ČR
odlišné
preference než později v zemědělském pravěku –
členitá území usnadňovala lov
početnost
zřejmě na hranicích možností úživnosti krajiny
(cca
2000 lidí na území celých Čech!) –
v menších
pohyblivých komunitách,
které
se sezónně přesouvaly za lovenou zvěří i na velké vzdálenosti
oblíbené
typy krajiny – u velkých řek – rybolov, Komořanské jezero v Podkrušnohoří
–
navíc
sběr plodů kotvice bahenní,
ale
i velmi členitá krajina Českého Švýcarska –
výzkumy
z posledních let –
velký
počet vhodných útočišť a tábořišť pod převisy,
možnost
nahánění zvěře do úzkých roklí se slepým ukončením
cf.
Jiří
Svoboda, Poslední lovci – sběrači severních Čech,
in: Minulostí
Českého Švýcarska, Krásná Lípa 2003, s.23-30
Základní literatura:
Vencl,
Slavomil – Fridrich, Jan,
Archeologie pravěkých Čech 2.
Paleolit
a mezolit, Praha 2007