STANOVENÍ
FUNKČNÍ ZDATNOSTI PROSTŘEDNICTVÍM DECHOVÝCH TESTŮ U STUDENTŮ TV V ÚSTÍ NAD
LABEM
DOMINIKA PYŠNÁ1, MARTIN ŠKOPEK1, ZELMÍRA JANKOVSKÁ2,
JAN HNÍZDIL1
1 KTV PF UJEP Ústí nad Labem, Česká
republika
2
FHV UMB Banská Bystrica, Slovenská republika
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na problematiku funkční diagnostiky. Pracuje
s pojmem funkční zdatnost a možnostmi diagnostiky prostřednictvím
vybraných jednoduchých testů. Ke zjištění funkční zdatnosti jsme zvolili dva
dechové testy. Apnoickou pauzu jako formu testu bez zátěže a Stangeho test, kde jsou zátěží dřepy.
Klíčová slova: funkční zdatnost- apnoická pauza- Stangeho
test
Summary
This paper attend
to the functional diagnostics problems. We operate with
the aerobic fitness conception
and a diagnostic possibilities with two simple, breath
tests. For aerobic fitness assessment we selected
the Apnea pause, it doesn`t have
any type of body burden. In the Stange`s test we use knee-bending.
Key words: aerobic fitness- Apnea
pause- Stange`s test
Úvod
Dostatečná
a vhodně zvolená pohybová aktivita zlepšuje kvalitu života každého člověka.
Pravidelný pohybový režim je důležitým faktorem v prevenci a léčbě
některých civilizačních onemocnění, např. obezita, ateroskleróza, osteoporóza. Měl
by mít aerobní charakter, dostačující a přiměřenou délku a frekvenci. Obsah fyzické
aktivity je nutný přizpůsobit individuálním odchylkám- biologickému věku,
aktuálnímu zdravotnímu stavu, zájmu, funkční zdatnosti, pohlaví, rozsahu pohybu
a oslabení jedince (Pokorný, 2004).
Funkční zdatnost
/aerobní zdatnost, kardiorespirační či kardiovaskulární zdatnost/ je spolu se svalovou zdatností, flexibilitou
a tělesným složením součástí zdravotně aerobní zdatnosti. Vymezujeme ji jako
„způsobilost organismu účelně přijímat, přenášet a využívat kyslík zejména
k pohybové činnosti“ (Bookspan, 2008, Mužík,
Tupý, 1999). Aerobní zdatnost se projevuje schopností svalů vykonávat aktivitu
vytrvalostního rázu (Teplý, 1995). Aerobně zdatní jedinci dokážou
extrahovat více kyslíku při tělesné zátěži a tím vykonat větší svalovou práci.
Průměrná tělesná zátěž vyžaduje desetkrát větší zásobení aktivních tkání
kyslíkem, nadměrná dokonce až dvacetkrát větší.
U
sportovců s dobrou aerobní zdatností se zvětšuje krevní objem a počet
erytrocytů schopných zásobit tělo kyslíkem. Expanduje se systém krevních cév a
zároveň je redukována možnost vzniku uložení tuku v cévách, vytváří
množství organel a enzymů napomáhajících v procesech vzniku energie za
pomoci kyslíku a v mnoha dalších (Bookspan, 2008,
Suchý, 2002). Saturaci kyslíku samozřejmě ovlivňuje i celá řada dalších zejména
zevních příčin (např. Suchý a kol., 2008).
Diagnostikovat
kardiorespirační zdatnost můžeme širokou škálou standardizovaných testů. Tyto zátěžové
testy posuzují funkční stav a kapacitu kardiorespiračního systému.
Kardiovaskulární vytrvalost je základním předpokladem pro dobrou fyzickou výkonnost.
Pro tento výzkum jsme vybrali dva velmi jednoduché testy dechové- Apnoickou
pauzu, bez zátěže a Stangeho test, kde jsou zátěží
dřepy (Červinková a kol., 2000).
Cíl a úkoly
Cílem
je přispět k objasnění problematiky hodnocení funkční zdatnosti u studentů
tělesné výchovy a porovnání s výsledky běžné populace.
Metody
Použili
jsme dva jednoduché testy dechové pro zjištění aerobní zdatnosti- Apnoickou pauzu
a Stangeho test (Červinková a kol., 2000).
Jednotlivé apnoe jsme kontrolovaly ve dvojicích kvůli detekci možných
fyziologických změn organismu u dané vyšetřované osoby, vždy ve stoje, zády ke
stěně. Oba testy probíhaly ve standardizovaných podmínkách /klimatické poměry,
školený personál ad./.
Provedli
jsme klidovou exspirační /EA/ a inspirační apnoickou pauzu po třech cvičných hlubokých
nádeších. Inspirační apnoe byla zároveň výchozím údajem Stangeho
testu. Tento test byl uskutečněn následujícím způsobem: po 1. inspirační /klidové/
apnoi /1.IA/ jsme provedli, v časovém úseku 30 sekund 30 dřepů. Ihned po
vykonání zátěže následovala 2. inspirační apnoe /2.IA/ a 1 minutu po zátěži 3.
inspirační apnoe /3.IA/. Pomocí získaných údajů jsme vypočetli některé statistické
ukazatele: aritmetický průměr //, směrodatná
odchylka /s/ a modus /x/.
Charakteristika souboru
Sledovaný soubor činil
celkem 45 studentů /24 mužů, 21 žen/ 2.ročníku katedry tělesné výchovy UJEP
v Ústí nad Labem. Z protokolu jsme zjistili některé antropometrické
ukazatele /tab. č. 1/. Průměrný věk skupiny dosahoval hodnoty 21,73 /modus=21/,
průměrná váha u žen
Tab. č. 1 Vybrané
antropometrické ukazatele
|
Prům. věk |
modus |
Prům. výška (cm) |
s |
Prům. hmotnost(kg) |
s |
Prům. BMI |
s |
Ženy |
21,92 |
21 |
168,19 |
4,7 |
60,54 |
4,0 |
21,4 |
2,1 |
Muži |
21,53 |
21 |
180,47 |
7,6 |
78,06 |
9,3 |
23,9 |
2,6 |
Tab. č. 2 Intenzita zatížení
|
Mírná
(n) |
Střední (n) |
Vysoká(n) |
Velmi vys.(n) |
Počet (n) |
Celkem(n) |
Ženy |
0 |
8 |
12 |
1 |
21 |
|
Muži |
0 |
3 |
17 |
4 |
24 |
45 |
S těmito
výsledky souvisí výpovědi z protokolu, kde 77% mužů a 73% žen tohoto vzorku
pravidelně sportuje také ve volném čase, nejen při výuce tělesné výchovy /graf
č.1,2/.
Výsledky
Hodnocení
výsledných hodnot klidové exspirační apnoe /EA/ můžeme vztáhnout
k výsledkům obecné populace, které charakterizují rozmezí 30- 40 s.
Hodnoty klidové inspirační apnoe /1.IA/ však prokazatelně poukazují na
nadprůměrnou respirační aerobní zdatnost. Muži dosáhli průměrně 92,5 s. a ženy
74 s. Nejvyšších dvou hodnot 1.IA dosáhli muži č.2 /136 s./ a č.11 /135 s./. U
ženského zástupce vzorku /č.6/ se objevila také hodnota větší než 2 minuty /122
s./ (Červinková a kol.,
2000).
Hodnota 2.IA u většiny nedosahuje ani poloviny hodnoty 1.IA. Hodnota 3.IA u čtyř jedinců /žena č.2, muž č.
1, 7, 21/ převýšila hodnotu 1.IA /tab.č.3/.
Tab.č.
3 Výsledné hodnoty Apnoické pauzy a Stangeho zkoušky
Ženy |
EA
(s) |
1.IA
(s) |
2.IA(s) |
3.IA(s) |
Muži |
EA
(s) |
1.IA(s) |
2.IA(s) |
3.IA(s) |
1. |
38 |
80 |
27 |
75 |
1. |
40 |
95 |
40 |
108 |
2. |
40 |
75 |
30 |
93 |
2. |
51 |
136 |
37 |
84 |
3. |
37 |
65 |
24 |
43 |
3. |
29 |
105 |
42 |
85 |
4. |
33 |
65 |
20 |
60 |
4. |
47 |
105 |
27 |
93 |
5. |
34 |
72 |
34 |
60 |
5. |
44 |
90 |
50 |
88 |
6. |
55 |
122 |
29 |
48 |
6. |
26 |
97 |
28 |
85 |
7. |
28 |
50 |
19 |
45 |
7. |
23 |
103 |
31 |
111 |
8. |
26 |
66 |
21 |
52 |
8. |
22 |
87 |
35 |
54 |
9. |
40 |
63 |
27 |
50 |
9. |
25 |
80 |
32 |
86 |
10. |
36 |
65 |
32 |
55 |
10. |
20 |
74 |
25 |
60 |
11. |
37 |
67 |
41 |
62 |
11. |
60 |
135 |
45 |
75 |
12. |
16 |
50 |
20 |
20 |
12. |
28 |
106 |
28 |
73 |
13. |
32 |
79 |
32 |
60 |
13. |
59 |
76 |
20 |
45 |
14. |
18 |
71 |
17 |
46 |
14. |
28 |
51 |
16 |
38 |
15. |
32 |
63 |
21 |
43 |
15. |
30 |
75 |
25 |
37 |
16. |
35 |
80 |
15 |
42 |
16. |
42 |
87 |
26 |
62 |
17. |
46 |
92 |
26 |
58 |
17. |
34 |
83 |
28 |
49 |
18. |
35 |
78 |
27 |
66 |
18. |
28 |
63 |
29 |
43 |
19. |
34 |
73 |
30 |
70 |
19. |
35 |
87 |
30 |
34 |
20. |
29 |
82 |
30 |
55 |
20. |
42 |
102 |
28 |
68 |
21. |
40 |
96 |
35 |
90 |
21. |
34 |
95 |
38 |
105 |
|
|
|
|
|
22. |
43 |
96 |
25 |
92 |
|
|
|
|
|
23. |
27 |
85 |
31 |
75 |
|
|
|
|
|
24. |
46 |
107 |
29 |
88 |
|
34,3 |
74 |
26,5 |
56,8 |
|
36 |
92,5 |
31 |
72,4 |
s |
8,3 |
15,5 |
6,4 |
16,1 |
s |
11,1 |
18,9 |
7,6 |
22,8 |
Po
zjištění naměřených hodnot exspirační a inspirační apnoe jsme dospěli
k následující výpovědi /graf č. 3/. Hodnoty klidové inspirační apnoe
/1.IA/ a inspirační apnoe 1 minutu po zátěži /3.IA/ mužů výrazněji převyšují skupinu žen. Blízké
jsou údaje exspirační apnoe /EA/ a inspirační apnoe bezprostředně po zátěži
/2.IA/.
Graf
č. 3. Porovnání průměrných hodnot apnoí u obou pohlaví
Závěr a diskuze
Dospěli
jsme k závěru, že 93% /n= 42/ studentů dosáhlo při hodnocení inspirační
apnoe nadprůměrné funkční zdatnosti. Hodnota expirační apnoe byla blízká obecné
populaci. Tento jev připisujeme zkušenosti, že stav organismu po výdechu je
velice nepříjemný. Vyšetřovaný má pocit dušení a tělo řídí „pud sebezáchovy“. Je
tedy nutné uvést důležitý faktor vůle u vyšetřovaných. Testovaní jedinci by
měli být dostatečně motivováni pro získání plnohodnotných výsledků výzkumu. Bez
dostatečné motivace výsledky nehodnotí přesně, na 100%, jejich aerobní
zdatnost.
Literatura
BOOKSPAN, J. Tour De France 2008 and Increasing Aerobic Capacity. Healthline [online], 2008, 4 , [cit. 2008-05-12]. Dostupný z:
<URL:http://www.healthline.com/blogs/exercise_fitness/2008/07/tour-de-france-2008-and-increasing.html>. ISSN
ČERVINKOVÁ, Z. a kol. Návod
k praktickým cvičením z lékařské fyziologie. Praha : Karolinum,
2000. 152 s. ISBN 80-246-0047-1.
MUŽÍK, V., TUPÝ, J.
Tělesná výchova jako součást výchovy ke zdraví. In Zdravotně orientovaná
tělesná výchova na základní škole. Brno : Masarykova univerzita, 1999,
s. 5-14. ISBN 80-210-2246-9.
POKORNÝ,
I. Zdravotní tělesná výchova pro seniory.
Ústí nad Labem : PF UJEP, 2004. 68 s. ISBN 80-7044-637-4.
SUCHÝ, J. Využití energetické náročnosti při řízení tréninku vytrvalostních vícebojů. In Pohyb a výchova.
SUCHÝ, J. a kol. Vliv inhalace 99,5% kyslíku na opakovaný
krátkodobý výkon maximální intenzity, Česká kinantropologie, 2008, 12, 2.
TEPLÝ, Z. Zdraví,
zdatnost, pohybový režim. Praha :
ČASPV, 1995. 40 s. ISBN 80-85910-02-0.