Definice Klasifikace Obecné poznatky Zásady pro rozvoj Diagnostika Metody rozvoje Internetové odkazy
RYCHLOST
Rychlostní schopností rozumíme schopnost provést motorickou činnost nebo
realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku. Přitom se
předpokládá, že činnost je jen krátkodobého charakteru maximálně 15 až 20 s,
není příliš složitá a koordinačně náročná a nevyžaduje překonávání většího
odporu (Čelikovský).
Reakční rychlost (rychlost
reakce na daný podnět)
Definujeme ji jako schopnost
odpovídat na daný podnět či zahájit pohyb v co nejkratším časovém úseku.
Je to doba, která udává trvání přenosu signálu od receptoru k efektoru.
Reakční schopnost je závislá
především na druhu podnětu. V úvahu přicházejí podněty taktilní (dotykové), audiální
(zvukové) a vizuální (zrakové).
Nekratší doba vedení vzruchu je u taktilních podnětů (0,15 - 0,14 s), nejdelší
u vizuálních podnětů (0,21 - 0,19 s), středních hodnot dosahují podněty
sluchové (0,16-0,15). Nalézáme zde velké individuální rozdíly, viz např.
reakční časy elitních atletů na posledním mistrovství světa
v atletice (http://www.iaaf.org/WCH05/results/byEvent.html)
Fyziologickou limitní hranicí pro vedení sluchového vzruchu je čas 0,1 s. Na
tuto hodnotu je jsou také nastaveny zátěžové vloky pro starty sprinterských
disciplin. Při reakci menší než je tato hodnota, je start kvalifikovaný jako
předčasný („ulitý).
Dalším významným činitelem pro
rychlost reakce je typ požadované odpovědi. Podle schéma se jedná o jednoduchou
reakci, obvykle na jednoduchý podnět, kdy vlastní odpověď je již předem známa a
čas bývá krátký. V druhém případě se jedná o složitější typ odpovědi
(např. v motorismu), kdy se musí vybrat nejvhodnější řešení a více
možností. Hovoříme i výběrové reakci. Doba reakce je podstatně delší.
Možnosti zlepšení reakční doby
tréninkem jsou v rozmezí 10-15 %.
Akční- realizační rychlost
Definujeme ji jako schopnost
provést určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku od započetí
pohybu, popřípadě maximální frekvencí. Z této základní schopnosti můžeme
vyčlenit přinejmenším dvě úrovně relativně nezávislých, dílčích schopností.
Jedna úroveň třídí podle toho, zda jde o pohyby při jednorázovém provedení,
nebo o opakované struktury pohybů a činností, které vydělují tzv. frekvenční
rychlostní schopnost. Druhá úroveň se týká akční rychlosti jednoduchých
(elementárních) pohybů a rychlosti složitých pohybových aktů.
Rychlostní schopnosti jsou do
značné míry ovlivněny typem zadaného pohybového úkolu, délkou jeho trváním
popřípadě prostorovými a časově-prostorovými vztahy (vymezené např. optimální
technikou pohybu). Odpovídající schopnosti jsou pak komplexní neboli hybridní
povahy. Dostává-li např. činnost do
jisté míry silový charakter, rychlostní schopnosti se specifikují. V tomto
případě je označujeme je jako silově – rychlostní schopnost. Prodloužíme
–li dobu trvání činnosti při požadavku
udržet maximální rychlost pohybu, lze hovořit o vytrvalostní rychlostní
schopnosti, někdy také o rychlostní vytrvalosti, nebo vytrvalosti
v rychlosti. Do úvahy lze vzít i spojení rychlostních schopností
s požadavkem na obratnost při pohybu. Pak hovoříme o obratnostně
rychlostní schopnosti.
Akčně-realizační rychlost lze
podle struktury pohybu rozdělit na:
-
acyklickou (u jednotlivých pohybů)
-
cyklickou (vysoká frekvence cyklických
opakujících se fází pohybu)
-
komplexní
(pohybové kombinace)
Obecné poznatky pro rozvoj rychlostních schopností
Bioenergeticky závisí
akční rychlostní schopnosti na úrovni a rychlosti mobilizace chemické energie a
její přeměně na energii svalového stahu. Tato přeměna je podmíněna
odpovídajícím množstvím adenosintrifosfátu (ATP) ve
svalech, rychlostí jejího rozkladu vlivem nervových impulsů a resyntézou ATP. Vzhledem k tomu, že rychlostní
schopnosti jsou manifestovány po relativně krátkou dobu, maximálně do 20 s,
probíhá resyntéza ATP převážně anaerobním (neoxidativním) způsobem. Při rychlostních činnostech jsou
primárně zapojována rychlá oxidativně glykolitická a rychlá glykolitická
svalová vlákna (Máček-Vávra).
Podíl zastoupení těchto vláken u rychlostně disponovaných osob může
dosáhnout podle různých autorů 70- 90%.
Důležitá pro rychlostní činnosti
je funkční zdatnost svalu, neboť „existuje souvislost mezi velikostí síly
produkované svalovou kontrakcí a funkční zdatností svalu. Funkční zdatnost
svalu je určena aktivací rychlých vláken, okamžitou zásobou makroergních
fosfátů ATP a kreatinfosfátu (CP) v nich,
velikostí příčného průřezu svalových vláken a úrovní enzymatické
aktivity.“(Dobrý - Semiginovský).
Pro stimulaci rychlosti jsou téměř stejně důležité jako vlastní cvičení intervaly odpočinku mezi sériemi, někdy
i mezi opakováním cvičení. Je to proto, že „vyšší intenzita zátěže trvající 4 –
20 sekund vede k většímu poklesu koncentrace CP. V intervalech
relativního zotavování však dochází u trénovaných osob za 30-40 sekund
k padesátiprocentní obnově a
přibližně do 2 – 4 minut se znovuobnovuje CP
z 90%. Podobně rychle se doplňuje i obsah ATP. V tom je důvod pro
nutnou délku zotavného intervalu, přestávku mezi cvičeními, chceme-li
k dalšímu výkonu supramaximální intenzity
přistoupit s energetickými zdroji ATP CP na úrovni téměř před výkonem.
Znamená to, že krátkodobé rychlostní zátěže tedy ovlivňují rychlost rychlost resyntézy ATP a CP, což
je možné považovat za hlavní kumulativní tréninkový efekt“ (Dobrý - Semiginovský).
Zásady
pro rozvoj rychlostních schopností:
o
Cvičení pro rozvoj těchto schopností mají být zařazována
do programu cvičební jednotky jako první, kdy jsou předpoklady dokonalé
koncentrace, rychlé reakce i akce.
o
Cvičení se provádí maximální, nebo téměř maximální
rychlostí (95-100% maxima). Doba trvání nemůže být delší než 20 sekund.
Intenzita cvičení představuje značné nároky na pohybový systém. Pohybová
činnost se často blíží k hranici pevnosti šlach, vazů a svalů.
o
Počet opakování závisí na úrovni trénovanosti
cvičenců. Účinné je cvičení opakované v jedné sérii nejméně 3-5 krát. V jedné cvičební jednotce by počet sérií daného
cvičení neměl přesáhnout 5 sérií.
o
Intervaly odpočinku musí být tak dlouhé, aby
v organismu došlo k dostatečnému zotavení a zároveň příliš neklesle
vzrušivost nervosvalového systému. Optimální interval odpočinku se doporučuje
podle individuálních zvláštností cvičenců v rozsahu 2 – 5 minut.
o
Rozvoj rychlostních schopností je úzce spjat
s růstem úrovně ostatních pohybových schopností, zvláště explozivně
silových schopností a rovněž se zdokonalováním pohybových dovedností
o
U činností koordinačně a technicky složitějších je
žádoucí nejdříve zvládnout danou pohybovou dovednost a teprve potom se zaměřit
na rychlost provedení
o
Rozvoj a trénink provádět s ohledem na specificitu jednotlivých pohybových aktů a operací
typických pro danou sportovní aktivitu. Rozdíl je například v tréninku
rychlosti sprintera a smečaře volejbalu.
o
Vlastní rychlostní cvičení je nutné obměňovat
v různých variacích, formách a podmínkách, abychom zabránili vytvoření
tzv. „rychlostní bariéry“, což je fixace, nebo stabilizace rychlostních projevů
na určité, již dosažené úrovni. Rychlostní bariéru lze podle Dovalila narušit
buď „vyhasínáním“ (po určitou dobu
nezařazujeme rozvoj rychlosti), nebo „rozbitím“ (navozováním podmínek za nichž lze
stávající úroveň rychlosti překonat. Např.: snížením odporu prostředí (běh nebo
jízda za vodičem, běh na nakloněné rovině), nižší hmotností náčiní, vnější
dopomocí (tažení cyklisty, lodě apod.
Senzitivní
období:
Podle Kováře jsou rychlostní schopnosti nejvíce geneticky podmíněny,
podíl dědičnosti dosahuje 70 – 85 %. Období maximálního tempa progresivních
změn pro reakční schopnosti je v 7- 11 letech, pro realizační schopnosti
je to období 9 – 10 let. Za vhodné období můžeme pro rozvoj považovat celé
období základní školy (Guželovskij)
On-line orientační test reakční schopnosti (vizuální): http://www.topendsports.com/testing/reactiontest.htm
Jiná varianta předchozího testu (vyžaduje instalaci Shock
Wave) http://www.exploratorium.edu/baseball/reactiontime.html
I.
Metody rozvoje rychlosti reakce
Metoda
opakování
Principem je opakované cvičení co nejrychlejší reakce na specifický
signál. Ten může být očekávaný nebo neočekávaný. Reakci na podnět můžeme
rozlišit na jednoduchou nebo výběrovou spojenou s rozhodováním.
Příklad:
Reakce ruky stisknutím tlačítka akustického reaktometru.
Na akustický podnět cvičenec stiskne tlačítko reaktometru.
Počet opakování 20 (s různými odstupy mezi návěstím do 5 s). Počet sérií 3.
Interval odpočinku 1 - 2 minuty.
Metoda
analytická
Předpokládá rozdělení pohybové struktury na dílčí části a stimulování
těchto částí odděleně.
Příklad:
a) Hráč vyskakuje v době spatření míče
b) Hráč bez výskoku napodobuje pažemi blok
Počet opakování u každého cvičení 8x. Počet sérií 3. Interval odpočinku
2 minuty.
Metoda
senzorická
Je založena na úzkém vztahu rychlosti reakce na schopnosti vědomě
rozlišovat časové mikrointervaly. Metodu popsal Zaciorskij a tvrdí, že záměrným rozvojem této schopnosti
vnímat a rozlišovat setiny sekundy lze rychlost reakce pozitivně ovlivnit.
1. Při úkolu maximálně rychle reagovat oznamuje trenér dosažený čas
reakce.
2. Při stejném úkolu se trenér dotazuje sportovce na dosažený čas a
uvedená hodnota se srovnává s naměřeným časem.
3. Pro každý následující pokus se předem stanoví požadovaná doba reakce
s cílem tohoto času dosáhnout. Zadávaný čas se obměňuje. (Choutka –
Dovalil)
Příklad:
Měření rychlosti reakce podle bodu 1-3 na vizuální signál. Počet
opakování 20. Jedna série v každém bodě.
II. Metody
rozvoje rychlosti jednotlivého pohybu
Základem jsou tělesná cvičení rychlostně silového typu s plným
respektováním podmínek hraničního rychlostního pohybu. K rozvoji se
používají vybrané metody pro rozvoj explozivních silových schopností.
Metoda rychlostní
(Metoda rychlostní (rychlostně silová, dynamických úsilí)
Základní charakteristikou této metody je střední velikost odporu (30 –
60% maxima). Toto rozmezí zajišťuje jednak uplatnění silového aspektu tak i
splnění podmínek pro rychlý pohyb provedení jak předpoklad stimulace rychlých
vláken. Rychlost pohybu provedení cviku
je tedy vysoká až maximální, počet opakování se pohybuje mezi 6 – 12,
počet sérií 3 - 6. Doba cvičení by neměla přesáhnout 15 s a rychlost by neměla
klesnout pod 50% rychlosti téhož pohybu bez odporu. Tím je i stanoven počet
opakování, který má individuální charakter. Pokles rychlosti pod uvedenou
hranici je signálem k ukončení cvičení.
Příklad:
Opakovaný blokařský výskok s 10 kg
vestou. Počet opakování 6x. V co nejkratším čase. Počet sérií 5. Interval
odpočinku 50 s.
Metoda
kontrastní (variabilního působení)
V rámci jedné tréninkové jednotka se střídají odpory různé
velikosti a v důsledku toho je možné dosahovat různé rychlosti pohybu
v obsahu 95 – 100 % maxima i různého počtu opakování. Změny odporu a
maximální rychlost provedení zdokonalují pozitivně kinesteticko-diferenciační
schopnosti. Změny metodotvorných parametrů mohou být
v podstatě libovolné, obvykle se uvažuje o rozpětí 30 - 80 % maxima, počty
opakování 5 – 10. Interval odpočinku odpovídá počtu opakování (2-3 min.) počet
sérií 4-6.
Příklad:
Dřep s činkou na zádech – 5 opakování ze sérií 40% maxima – 10 opakování s
maximální rychlostí. Počet sérií 6, interval odpočinku 2 a 3 min.Můžeme
hmotnost měnit i v průběhu sérií a
tomu přizpůsobit počet opakování.
Metoda plyometrická (reaktivní, rázová)
Cílem této metody je vytvoření specifických podmínek pro maximálně
rychlou a mohutnou svalovou kontrakci. Těmito podmínkami se rozumí tzv.
„předpětí“, neboli tonizace svalů, která předchází vlastnímu aktivnímu pohybu.
Toto předpětí je charakterizováno excentrickým protažením svalu a
několikasekundová statická práce. Lze
jej iniciovat pádem tělesa z určité výšky. Ve fázi amortizace se uplatňuje
brzdivá kontrakce a současně se aktivizuje také protahovací reflex. Za tohoto
stavu může následná aktivní práce probíhat mnohem rychleji, než když předpětí
chybí.
Velikost odporu lze modifikovat hmotností břemene a výškou pádu.
Přednost dáváme spíše výšce pádu před
vyšší hmotnosti břemene. Amortizační dráha má být při cvičení co nejkratší. Pro
celkový objem platí stejné zásady jako u metody rychlostní.
Počet opakování 5 – 10. Metoda dobře stimuluje nitro- i mezisvalovou
koordinaci.
Příklad:
Seskok z výšky 60 cm a výskok do výšky 60 cm (optimální rozsah
hloubky 0,75 – 1,5 m). 3 série 6 opakování. Interval odpočinku 3 minuty.
Ukázka vybavení pro plyometrický trénink
III. Metody rozvoje rychlosti komplexního pohybového aktu
Metoda
opakovací
Jde o opakování tělesných cvičení s přibližně hraniční tj.
maximální rychlostí.
Příklad: Běh na
30 m. Intenzita maximální. Počet opakování 10. Interval odpočinku 3 minuty.
Jedna série.
Příklad této metody pro děti školního věku:
Věk (roky) |
Délka běhu (m) |
Počet úseků |
12-13 |
15 |
do 5 |
|
20-25 |
4 |
|
60-80 |
3 |
|
|
|
13-14 |
15 |
7 |
|
20-30 |
5 |
|
60-80 |
3 |
Převzato
Havlíček
Metoda
se zrychlováním
Provádění cvičení s postupně narůstající rychlostí až do maxima.
Příklad: Běh na 40 m. Intenzita – posledních 10 m maximální rychlostí. Opakování 8x. Interval odpočinku 3 min. Jedna série.
Metoda
střídavá
Provádění cvičení střídavým urychlováním s maximální rychlostí i se
zpomalením
Příklad:
Vzdálenost 60 m, úsek 20 – 30m, 50 – 60m. Intenzita maximální. Počet
opakování 5x. Interval odpočinku 4 min. Počet sérií 3. Interval mezi sériemi 5
a 6 minut.
Trénink s využitím
sklonu zvyšuje sprinterskou rychlost
Plavecká síla má vztah k
rychlosti
Pro modifikaci
maximálního kyslíkového deficitu je vyžadován supramaximální
sprinterský trénink
„Čím tvrdší je plavecký
trénink tím pomalejší bude plavecký sprint“
Wingate
test předikuje sprinterskou schopnost u mladých chlapců
Síla a celková pracovní
kapacita není ve vztahu se sprinterskou rychlostí
Aerobní kapacita není
determinantou sprinterského výkonu u hráčů kopané a ledního hokeje
Faktory ovlivňující plaveckou
rychlost jsou odlišné ve vazbě na pohlaví
Reakční doba – zbytečné
měření pro atlety