DPH NA vnímání zvukových a taktilních podnětů
|
Základní
charakteristika |
Princip těchto aktivit je založen na rozvoj smyslových schopností
- především sluchu a hmatu. Důležitým
prvkem je práce ve skupině činnosti je možné přizpůsobit věku žáků. |
|
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
8 – 20, klapky na očí střední |
Kde jsem?V místnosti
se rozptýlí hráči se zavázanýma očima a mezi nimi je jeden vidoucí. Ten zaujme
výhodné místo a zvolá Kde jsem?Nevidoucí se musí po jeho zvolání nejdříve
třikrát otočit dokola a pak teprve ho jdou hledat. Ten zůstává stát na místě.
Kdo ho najde je mimo hru. Čeká se až na posledního, který ho najde. Ten pak
zaujme roli vidoucího. |
Bezpečné.Dbát na dodržování stanovených pravidel |
8 – 15 , klapky na oči, míče , lehká |
Slepý hlídač Uprostřed
kruhu sedí hráč se zavázanýma očima a má kolem sebe rozloženy 4 míče. Podle
pokynu vedoucího se za naprostého ticha snaží určený hráč přiblížit
k hlídači a zmocnit se některého míče. Pozná-li hlídač po sluchu odkud
se blíží a ukáže tam, musí ho nachytaný hráč vystřídat. |
Bezpečná soutěž
.Přizpůsobit věku cvičenců. |
6-15,
klapky na oči |
Poslouchaná. Vedoucí zaváže jednomu z hráčů oči a postaví ho v místnosti k jedné stěně.Jednotlivý hráči se snaží přejít hřiště a dotknout se stěny, tak aby ho nevidoucí neslyšel. Ten zaschne-li jeho pohyb, oznámí to a rukou ukáže odkud zvuk přišel. Kdo je objeven musí se vrátit. Tak se všichni snaží o přechod. Kolika se to podaří? |
Bezpečná
soutěž Přizpůsobit
věků cvičenců |
8
– 20, píšťalka |
Kdo zapískal?Žáci
sedí v půlkruhu. Hráč se postaví před ně zády. Vedoucí hry určí , kdo
zapíská |
Bezpečné. |
8
– 20, žádné střední |
Přesný
návrat
V kruhu
o průměru 1 až 1.5 metru je hráč se zavázanýma očima.Vyjde z kruhu
ven 10 kroků vpřed, tam se 2x otočí a
vrací se deseti kroky zpět do kruhu.Komu se to podaří? |
Dbát
na bezpečnost |
8
– 20, 10 různých předmětů., papír, tužka lehká |
Poznej hmatemVedoucí nachystá 10 předmětů různého tvaru a
povrchu a dá je kolovat žákům z ruky do ruky. Žáci si v duchu snaží
zapamatovat všechny předměty. Poté si je zapíší na papír. Pak se jim předměty
ukáží a porovnají se z jejich záznamy. |
Bezpečné |
8
– 20, žíněnka,střední |
Zasměj
se! Dvě
řady sedí proti sobě. Na povel se prvá snaží rozesmát druhou tím, že ji
oslovuje, dělá různé grimasy apod. Kdo se zasměje, odstoupí. Když musela již
odstoupit celá řada, vymění si úlohy. Měří se čas: vítězí to družstvo, které
déle odolalo. |
Bezpečné! Přizpůsobit
věku cvičenců. |
8
– 20, žíněnka,střední |
Pronikni hradbouDvě
družstva stojí v řadách, alespoň
10 kroků od sebe. První se ve stoji rozkročném dotýkají navzájem jen
vnější stranu chodidel, mají zavázáné oči . Druzí,
kteří vidí se snaží neslyšně prolézt mezi jejich nohou. dotkne-li se některý
z nich slepého nebo projít mezi
hráči překročením jejich nohou. Dotkne-li se některý z nich
slepého nebo slepý jeho, je vyřazen. Projde-li polovina hráčů, vítězí. |
Dbát
na bezpečnost |
8
– 20, láhve, ručník, provaz , hůl. |
Průvodce slepého Na
podlaze se rozestaví láhve nebo podobné předměty.Nastoupí slepec a jeho
průvodce. Oba drží v jedné ruce vodítko – je to ručník nebo hůl nebo
provaz. Průvodce vede za vodítko za sebou slepce mezi lahvemi tak , aby
žádnou neporazil. Kdo to udělá nejlépe? |
Dbát
na bezpečnost.. |
8-20,
klapka na oči lehká |
Kocour Hráč (kocour) má zavázané oči a pohybuje se
v kruhu cvičenců (koček), kteří mají předpažené ruce. Když kocour narazí
na ruce kočky, může je ohmatat a zamručí. Kočka musí odpovědět „mňau“. Jestli
kocour uhadne, kdo to byl, vymění si místo, jestli
ne, zůstává v kruhu. |
Bezpečné. |
4+, žádné, nízká |
Vizualizace
zvuku
Jedna skupina hráčů
předvede určitý zvuk(např. motor,zvířecí hlas, vrzaní podlahy), druhá má znázornit
pohyb, který se zvukem koresponduje. Převod zvuku lze provést jakýmkoli
způsobem, vůbec to nemusí být realistické. Může to být cokoli, co se
s tímto zvukem spojuje. Je vhodné experimentovat s různými zvuky a
pohyby. Skupiny se vystřídají. |
15 minut, Naslouchání
zvukům, zvuková představivost, skupinová interakce Pokud během hry
vykrystalizuje sestava zvuků a pohybů, která se skupině zvlášť zamlouvá,
pokusí se všichni celý projev bez přerušení sjednotit do projeveného aktu. |
4+, žádné, nízká |
Kdo je vedoucí?
Skupina stojí v kruhu,
jeden dobrovolník odejde mimo dohled. Potom si skupina zvolí vedoucího, který
ji povede ve vydávaní různých zvuků. Hráči napodobují vše, co u vedoucího
slyší. Poté se dobrovolník vrátí, postaví se doprostřed kruhu a pokouší se
vedoucího odhalit. Ten musí měnit zvuky pravidelně a hráči v kruhu se na
něj nesmějí dívat, aby ho neprozradili. Předem se určí počet pokusů, kolikrát
smí hádající označit ticho, koho považuje za vedoucího. |
10 minut, Rozvoj
pozorovacích schopností, naslouchaní zvukům, skupinová interakce Místo zvuků lze předvádět a
napodobovat pohyby. |
4+, lavičky, kužely, díly
švédské bedny, míče, klapky na oči, střední |
Orientace Skupina vybere jednoho zástupce,
kterému se zavážou oči. Jeho úkolem je přejít připravenou trasu pomocí
zbývající skupiny, která ho naviguje. |
10-15 minut, Naslouchání
zvukům, orientační schopnosti, vnímání taktních podmětů Lze přidat více pomůcek,
nebo utvořit štafetu. Volíme rovný bezpečný povrch. |
6+, klapky na oči, nízká |
Hmota
Hráči si zavážou oči a
rozestoupí se po hale. Vedoucí určí jednu osobu, která bude označena
jako„hmota“a která nesmí promluvit. Hráči na znamení začnou hledat „hmotu“.
Pokud se dva hráči setkají musí odpovědět slovem hmota. Když naleznou hmotu,
připojí se k ní a mlčí až do
konce hry. |
10-15 minut, Naslouchání
zvuků, vnímání okolí, skupinová i Rovný bezpečný povrch, vymezené území pro
pohyb skupiny. Pomalý pohyb s rukama před sebou. |
8+ , klapky na oči, střední |
Zvěřinec
Hráče rozdělíme do skupin.
Každá skupina bude představovat zvuky nějaké zvíře. Pak hráči zavřou oči a
rozptýlí se po prostoru. Každá dvojice se svolává svými zvuky. |
5-10 minut, naslouchání
zvukům . Pomalý pohyb s rukama
před sebou.Volíme rovný bezpečný povrch. |
8+ ,klapky na oči, nízká |
Kde jsem?
V místnosti se
rozptýlí hráči se zavázanýma očima a mezi nimi je jeden , který vidí. Ten
zaujme vhodné místo a zavolá: „Kde jsem ? “. Zůstane tam stát a ostatní se ho snaží nalézt. |
5-10 minut, naslouchaní
zvukům, -Slepí se můžou po jeho zvolání nejdříve otočit jednou dokola a pak
teprve ho jdou hledat. |
5+, klapky na oči, nízká |
Poslouchaná
Vedoucí zaváže jednomu
z hráčů oči a postaví ho v místnosti k jedné stěně. Ostatní se
postaví k protilehlé stěně. Vedoucí pak pokynem vyzve jednoho hráče, aby
se pokusil neslyšně přejít místnost a dosáhnout stěny, u níž stojí slepý.
Ten, zaslechne-li jeho pohyb oznámí to a rukou ukáže, odkud zvuk přišel. Kdo
je takto objeven, musí se vrátit. Tak se postupně pokusí všichni o přechod. |
10-15 minut, naslouchání
zvukům, Ztížení: hráči musí každých 5 kroků udělat jeden dřep. |
5+, žádné, nízká |
Mlčeti zlato
Hráči leží na zemi, mají mezi
sebou prostor, zavřou oči a jsou tiše. Pak vedoucí prochází mezi hráči , a
když se dotkne hráče, hráč musí okamžitě vyskočit a vydat libovolný pokřik.
Pak si opět lehne a nastane klid. |
5-15 minut, vnímání zvuků a
taktních podmětů |
6+, šátek, míče, nízká |
Slepý hlídač
Hráči utvoří velký kruh a
doprostřed si sedne jeden hráč.Vedoucí mu zaváže oči a rozmístí kolem něj
míče.Úkolem hráčů je odebrat nepozorovaně míč a vrátit se na své místo. Pokud hráč se zavázanými oči uslyší, jak někdo
bere míč, ukáže tím směrem, a tím vyřadí hráče. |
10-20 minut, naslouchání
zvuků, místo míčů můžeme dát různé předměty, které
budou na dotyk hlučnější. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace
prvků Tv – Ov) |
||
6+, žádné, nízká |
Filosofie
Hráči dostanou lístky, na
kterých jsou napsány jména filosofů. Sednou si do kruhu a čekají, až vedoucí
zvolá určitý filosofický směr. Pokud jméno filosofa, kterého mají na lístku
zapadá do toho směru, musí co nejrychleji vstát a zvolat jméno filosofa. |
Do hry vstupujte lehce
protažení. Jinak si myslím, že je to hra bezpečná, jen je nutné dávat pozor,
aby nedošlo k pádu skupiny a tím k možnému zranění některého
z hráčů. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv – Fy) |
||
10-15,
klapka na oči |
Fyzici 10 žáků dostane jména slavných fyziků. V kruhu o obvodu „n“se pochytají za ruce.Ve středu kruhu je např. pan Newton a pan Einstein, který má zavázané oči. Pan Einstein volá na pana Newtona. Newtone v jakém bodě se nacházíš. Ten odpoví „ nacházím se v tomto bodě“.Albert Einstein se zavázanýma očima ho hledá podle hlasu rovnoměrně zrychleným pohybem. Newton mu šikovně ustupuje z dráhy. Když se Einstein dotkne Newtona, vymění si oba fyzici role. Poté nastupuje další dvojice fyziků. |
Bezpečné.Přizpůsobit
věku cvičenců |
Literatura: |
BUDÍNSKÁ, H . Hry pro šest smyslů Praha : IPOS –artama,1994,
ISBN 80-7068-084-9. HERMANOVÁ,S. NEUMAN,J.Hry do kapsy2 :sociálně psychologické,
motorické a kreativní hry.Praha : portál 2003 s.96 ISBN 80-7178-673-X MAZAL,
F., Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000, 296
stran; ISBN 80-85783-29-0 ROVNÝ,M. ZDENĚK D. Pohybové hry Bratislava : Slovenské
pedagogické nakladatelství 1979, s.205 ISBN 67-152-79 ZAPLETAL,
M., Encyklopedie her. Praha: Olympia, 1973, 243 stran; ISBN 25-015-73 |