Hry a zábavy s použitím lan a švihadel
|
Základní
charakteristika |
Při využívání lan a švihadel ve hrách se rozvíjí
především obratnost a fyzická zdatnost cvičence. Podle obtížnosti můžeme tyto
hry zařadit jak na začátek, tak na konec hodiny. Ve hrách pro skupiny hraje
důležitou roli spolupráce s kolektivem (například výběr taktiky družstva).
Je možno použít nesčetně obměn, a tak se každá další hra může lišit od
předcházející. Podle typu hry můžeme procvičovat celý organismus, případně
jen zlepšovat jednotlivé pohybové dovednosti. |
|
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
10-40,
lano, vysoké zatížení |
Přetahování týmů Skupina se rozdělí na dvě
stejně početná družstva, přičemž každý z členů družstev dostane číslo od
1 výše. Mezi družstvy se připraví lano tak, že za každý konec jej uchopí
jeden určený člen (oba mají stejné číslo). Přetahování začíná na signál.
Další účastníci se přidávají tak, jak je učitel vyvolává čísly, přibíhají ze
základní čáry, chytí lano a pomáhají svému partnerovi. Pokračuje se až do
přetažení za danou linii, nejlépe při zapojení všech účastníků. |
Doporučuje
se vstupovat do hry po dostatečném rozehřátí, aby se tak předešlo případným
zraněním. |
4-40,
švihadla, střední zatížení |
Třicet vteřin se švihadlem Žáci utvoří dvojice, z nichž každá má jedno švihadlo a rozmístí se volně po tělocvičně. Na pokyn učitele začnou všichni první skákat přes švihadlo a druzí jim počítají přeskoky. Skokanská soutěž po 30 vteřinách končí, švihadla převezmou druzí a první počítají. Vítězem se stává student s největším počtem přeskoků. |
Doporučuje
se na počátku hodiny na rozehřátí po protažení. |
2-20,
krátká švihadla, lehké zatížení |
Souboj se švihadlem Dva žáci se drží švihadla,
každý na jednom konci. Provedou dřep a na povel se snaží trhnutím nebo
povolením švihadla přinutit soupeře, aby švihadlo pustil, pohnul se
z místa nebo se dotkl země jinou částí těla než chodidly. |
Doporučuje
se vybírat přibližně stejně fyzicky zdatné soupeře. |
10
– 20, lano, lehké
zatížení |
Přeskoky přes lano Cvičenci
utvoří kruh o poloměru 4 metry. Vedoucí roztočí pětimetrové lano a postupně
je popouští, až volný konec dosáhne k cvičencům. Cvičenci začnou
kroužící lano přeskakovat, ale zůstávají přitom stále na místě. Vedoucí může
otáčení zrychlovat i zpomalovat. |
Doporučuje
se začínat od jednodušších a pomalejších přeskoků ke složitějším a
rychlejším, tímto způsobem dosáhneme kvalitního rozcvičení a zahřátí. |
15
– 20, 2 větší švihadla, lehké zatížení |
Přeskok švihadla ve skupiněSkupina se rozdělí na dvě družstva, z nichž každé má k dispozici jedno velké švihadlo. Družstva mají za úkol přeskočit švihadlo min. 5 krát v co nejpočetnější skupině tak, že členové družstva se musí držet za ruce. |
Doporučuje
se točit švihadlem pomaleji. |
10
– 14, lano, střední zatížení |
PřetahováníSkupina
se rozdělí do čtyř družstev, každá dvě družstva stojí zády k sobě a mají
k dispozici lano které vede okolo pasu každého člena týmu. Před
každým družstvem je kužel a cílem
družstva je přetáhnout to druhé a dotknout se kužele. |
Doporučuje
se udělat na laně pevný uzel |
10
– 20, švihadla, míč, kužely, střední
zatížení |
Fotbal dvojiček Cvičenci
se rozdělí do dvojic a sváží si kotníky švihadly. Svázané dvojice se rozdělí
do dvou týmů. Vymezí se hrací pole, branky tvoří kužely. Hrajeme nejlépe
s měkkým lehkým míčem. Hru řídí rozhodčí pravidly klasického fotbalu. |
Doporučuje
se neutahovat švihadla příliš pevně, dvojice by se měla domluvit na
synchronizaci pohybu. |
10
– 12, lano, lehké zatížení |
Jízda s koněmSkupina
se rozdělí do dvou družstev a zvolí si
svého koně. Každý z družstva je jezdcem, kůň zůstává stálý a je
hendikepován klapkami na oči s nimiž musí projet vytyčenou dráhu za
pomoci jezdce, který sám stojí na pohyblivém vozíčku a je ve styku
s koněm za pomoci švihadla, které slouží jako oprať. |
Kůň
by neměl běhat příliš rychle. |
10
– 15, lano, střední zatížení |
Přetahování lanem na švédské bedněSkupina
se rozdělí na dvě družstva. Jde o přetahování lanem, ovšem s vedoucím
družstva stojícím na švédské bedně.
Vítězem se stává družstvo jehož vedoucí nespadne ze švédské bedny. |
Nedoporučuje
se pouštět napnuté lano, aby nedošlo ke zranění kapitánů na bednách. |
10,20,30, lano 10,15,20m
dlouhé, střední |
Přetahování lana čelem k
sobě Děti, rozdělené do dvou
skupin, se postaví čelem proti sobě. Každý má partnera přibližně stejně
vysokého a těžkého. Všichni drží lano, které je mezi nimi. Na povel „táhnout“
se snaží přetlačit partnera. Vyhrává to družstvo, které se dostane za
vymezený prostor. |
Při této hře je vítězství
nesnadné, jelikož síla jedinců se nesčítá tak, jako při klasickém
přetahování. Může se tedy stát, že jeden konec lana bude za vymezeným
prostorem a druhý konec bude také za svým vymezeným prostorem.Hra tedy
pokračuje dokud se většina nedostane za svůj prostor. |
10,20,30, lano 10,15,20m
dlouhé, střední |
Přetahování lana zády k sobě
Situace a vymezení prostoru
je obdobné jako v předchozím případě. Děti se nacházejí uprostřed mezi
dvěma cílovými prostory ( vzdálené 2 – 3 m od nich ). Sedí zády k sobě a
drží lano. Na pokyn „táhnout“ se zvedají a snaží se přetáhnout svého partnera
do vymezeného prostoru. Vyhrává to družstvo, které se dostalo do svého
prostoru. |
Je třeba dbát, stejně jako
v předchozí hře, na dosažení vymezeného prostoru. Jestliže v minulé
činnosti bylo patrné, že někdo je výrazně silnější, je možné ( žádoucí )
provést korekci soupeřících dvojic. |
10,20,30, lano 10,15,20m
dlouhé, střední |
Klasická přetahovaná Žáci jsou stále rozděleni
do dvou stejně početných družstev. První družstvo se rozestaví na jednom
konci lana v přesně vymezeném území, druhé družstvo na druhém konci.
Oznámíme hráčům, kde je prostor, za kterým prohrávají, jestliže se první
z družstva do něho dostane. Tento prostor se nachází mezi konci lana a
je 2 – 3 m dlouhý. Ta pokyn „táhnou“ družstva začínají soupeřit. |
Je dobré označovat vítězné
družstvo, vytvoří se tak zdravá soutěživá atmosféra. Celkem lze za
přetahování lana získat tři body. Je nutné zmínit před těmito hrami toto
bodové hodnocení, jelikož družstvo, které prohraje první přetahovanou se bude
velmi snažit, aby vyhrálo v druhé, a tím si zachovalo šanci na celkové
prvenství. |
10,20,30, lano 5,10m
dlouhé, vyšší |
Honička s lanem
Vymezíme prostor a necháme
v něm hráče rozptýlit. Určený žák se ujme lana a na pokyn začíná honit
ostatní. Ten koho se dotkne se chytí lana a pokračují spolu
v pronásledování volných hráčů. |
Do honičky vstupují žáci
protažení z předchozí činnosti. Jestliže pořádáme tuto hru pro více dětí
než-li dvacet je vhodné dát do hry lana dvě. Avšak poté vzniká větší nárok na
bezpečnost, protože honění žáci by mohli ztratit přehled a být například
sraženi lanem. To lze korigovat zvětšením hracího prostoru. Při této hře se
rozvíjí taktické myšlení a spolupráce. Samozřejmostí zůstává, že se jedná o
zábavnou hru. |
12-25, lano 5-8m dlouhé,
vysoká |
Přeskakování lana ve dvojicích
Dětem přiřadíme partnera,
kterého měli na začátku při přetahování ( tedy přibližně stejně vysokého a
silného ) a tyto dvojice si svážou nohy švihadlem. Učitel, nebo silný žák, se
postaví doprostřed vymezeného prostoru, který má rádius dosahu lana. Roztočí
lano tak, aby bylo ve výši kotníků. Dvojice přeskakují lano, jestliže je
zasáhne nebo vystoupí z vyhraničeného prostoru ( ztratí kontakt
s lanem ), získávají trestný bod. Jestliže některá dvojice má již tři
trestné body je penalizována padesáti přeskoky přes švihadlo ( každý sám ),
po vykonání se mohou opět vrátit do hry s čistým kontem. Vyhrává ta
dvojice, která nebyla zasažena lanem ( resp. ta, která byla zasažena nejméněkrát ). |
Tato hra je fyzicky
náročná, jelikož dvojice, která chce vyhrát, musí po dlouhou dobu a
v poměrně vysoké frekvenci skákat. Jestliže nečiní nikomu problémy
v dlouhých intervalech přeskakovat lano, můžeme buď zvýšit frekvenci
otáčení ( což je ovšem náročné pro otáčejícího ) nebo zvednout lano poněkud
výše. Trestné body a následná penalizace jsou zařazeny také proto, aby horší
dvojice neustále nebrzdila hru. Více hráčů není možné, jelikož točit lanem je
fyzicky náročné a učitel by už delší lano ( které umožňuje účast více hráčů )
nedokázal roztočit ve frekvenci potřebné k častému skákání skupin.
V této hře se navíc rozvíjí důvěra a koordinace. |
12 – 25, lano 10-13m
dlouhé, vyšší |
Podbíhání a přeskakování
lana Pomocí kuželů vymezíme
patnáct až dvacet metrů vzdálené mety a mezi nimi umístíme lano, kterým budou
otáčet dva lidé. Děti se rozdělí do dvou skupin jako na začátku a ty se
postaví proti sobě na oba konce. Střídavě budou podbíhat a přeskakovat točící
se lano. Oznámíme oběma družstvům cílové slovo např. „POMALOUČKÝ“. ( Každé
písmeno představuje jeden trestný bod ). Když někdo z družstva zastaví
lano je družstvo penalizováno jedním trestným bodem, ten má podobu písmena
slova. Prohrává to družstvo, které nasbíralo tolik trestných bodů, že dali
dohromady celou podobu slova „pomaloučký“ |
Jestliže družstvo má tři
trestné body mají označení „POM“, čtvrtý pak bude mít podobu písmene „A“
připojenému k předchozím. Délkou výběrového slova určíme přibližnou dobu
konání hry. Jestliže se hra neúměrně protahuje můžeme zvýšit frekvenci
otáčení lana. |
12-30, dlouhá švihadla,
vysoká |
Přeskok pro dva
(dle J. Neumana,
Dobrodružné hry v tělocvičně ) Děti jsou pořád ve dvou
skupinách, každý si ve své skupině najde partnera přibližně stejně vysokého a
těžkého a vezmou si dlouhé švihadlo. Skupiny, která jsou od sebe vzdáleny
tak, aby bylo patrné, že jsou rozdělené, se k sobě postaví čelem. Na
pokyn začnou dvojice přeskakovat švihadlo. Drží se přitom za ruce, skákající
nalevo drží švihadlo v levé ruce, ten napravo v pravé. Vyhrává ta
dvojice, resp. skupina, která vydržela nejdéle skákat. |
Ta dvojice, která již
nedokázala přeskočit lano, se musí otočit zády ke druhé skupině. Tím dá
najevo, že už se nadále nezúčastňuje této hry. Také to bude mít pozitivní
psychologický dopad na účastníky, kteří ještě soutěží, budou motivováni
vydržet. Pro ty, co už skončili by bylo vhodné vypsat sekundární soutěž, a to
například: která dvojice dokáže udělat deset vajíček, apod. V této hře
se kromě vytrvalosti rozvíjí i důvěra a koordinace. |
12-30, švihadla, čtyři
kužele, střední |
Štafetový závod
Obě skupiny se dále rozdělí
do čtyř družstev. Vymezíme základní čáru, odkud budou všichni startovat a
metu pro každé družstvo vzdálenou patnáct až dvacet metrů od základní čáry.
Každý má švihadlo. Na pokyn začne první z družstva skákat snožmo směrem
k metě. Zde se otočí a poběží nazpátek. Dotykem dá pokyn
k vyběhnutí dalšího z družstva. Vítězí ta skupina, která dokázala
vše absolvovat nejrychleji a přitom dodržela pravidla. |
Při nedodržení pravidel (
někdo bude přeskakovat jízdmo apod. ) bude družstvo penalizováno tím, že
kapitán, tj. ten první vybíhající, musí dráhu absolvovat ještě jednou. Tato
hra může být rozmanitě modifikována, např. přeskoky jízdmo, apod. |
12-30, švihadla, dva
kužele, vyšší |
Štafetový závod dvojic
Vymezené území zůstane,
avšak skupiny se opět sloučí do dvou v kterých byli původně. Najdou si
partnera s kterým absolvovali předchozí hry ( tj. stejně vysokého a
silného ), postaví se k sobě bokem a přiváží si nohy ( ten nalevo
pravou, ten vpravo levou ). Na pokyn se snaží co nejrychleji dostat
k metě, tam se otočit a pokračovat zpátky. Dotykem dají povel další
dvojici k vyběhnutí. Vyhrává to družstvo, jehož poslední dvojice
dorazila první do cíle. |
Při této hře, stejně jako u
ostatních, kde mají účastníci svázány nohy, je třeba myslet na bezpečnost. Je
totiž možné, že by se hráč mohl při pádu poranit. |
10-20, dvě lana 10m dlouhá,
nízká |
Prolézání obručí
Děti jsou ve dvou skupinách
seřazeni za sebou. Každá skupina má jeden provaz, hráči stojí za sebou a
každý se drží lana. Na začátku lana je navlečena obruč. Smyslem hry je dostat
obruč za posledního hráče a zpět. Vyhrává to družstvo, které je nejrychlejší
a neporuší pravidla. |
Tato hra je fyzicky
nenáročná, proto je vhodná na závěr hodiny jako uklidňující, resp. tlumící
aktivita. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace
prvků Tv – Ov) |
||
16 – 32, Švihadla, tužka a
papír, kužele, dva asistenti, vysoká |
Vyplň a skákej
Žáci mají partnera
s kterým absolvovali předešlé hry ( tj. stejně vysokého a těžkého ) a
jsou opět rozděleny do dvou družstev. Všichni ve skupině si sváží nohy
k sobě. Obě družstva začínají ve středu tělocvičny. Kuželi vymezíme
prostor, kde bude umístěn papír s tužkou ( 20 – 25 m od středu ), na něm
bude několik otázek: 1.Parmenides
( eleatská škola ) svým pojetím neměnnosti světa – svět je iluze – ovlivnil: A) neovlivnil nikoho B) Platona C) Senecu; 2. Za zakladatele vědního
oboru sociologie považujeme? A) A. Comte B) Sv. T. Akvinský C) M. Weber; 3. Doplňte správný
ekonomický pojem: „……..“ je množství zboží, které výrobci prodávají při
určité ceně na trhu. A) konkurence B) nabídka C) práce 4. Co rozumíme
sociologickým pojmem anomie? A) proces navozování
kontaktů B) vznik vhodných podmínek
pro studium C) společenskou a
sociální bezradnost 5. Teokracií rozumíme stát,
který je: A) pevný svazek států B) nositele demokratických tradic C) pokládaný za výtvor boha; 6. Psychologie se zabývá
studiem: A) vědomých a nevědomích procesů v lidském
myšlení B) běžných situací
vznikajících při automobilovém provozu
C) procesy, jenž utvářejí ideální podmínky pro rozvoj demokracie 7. Elita je: A) jednoduché
vysvětlení B) malá část
společnosti, která zaujímá vysoké pozice
C) nauka o tom, jak správně žít 8. K filosofům 18.
stol. nepatří: A) J. J. Roussou B) D.
Diderot C) K. Marx Na povel se první dvojice
snaží co nejrychleji doskákat ke kuželi, tam vyplní
první otázku ( zaškrtnou ) a skákají zpátky do středu ( odkud startovali ).
Vzápětí vyskakuje druhá dvojice. Po odpovědi dvojice dá asistent ( který má
správné znění testu ) znamení, zde bylo odpovězeno správně. Jestliže ne, pak
družstvo dostává jeden trestný bod. Poté, co odpověděla poslední dvojice
z každé skupiny, dají asistenti na srozuměnou, kolik mají jednotlivá
družstva trestných bodů. Každý takovýto bod bude penalizován skákáním dvojice
( jedno jaké ) ke kuželi – ovšem v tomto
případě pouze 10m vzdáleného. Vyhrává ta skupina, která pak je první
v cíli |
Při této hře je třeba
zvýšené pozornosti asistentů, aby nedošlo k přidání ( odebrání )
trestných bodů. Při této hře se rozvíjí mnoho dovedností, např. taktika, vůdcovství,
paměť a spolupráce. Skupiny jsou při samotném zaškrtávání odpovědí dostatečně
daleko, proto nehrozí nebezpečí, že by někdo z druhé skupiny zaslechl
jak se mezi sebou radí. Při skákání zpět se každá dvojice vidí, čímž se vytváří motivace. Penalizace
za špatné odpovědi je zavedena z toho důvodu, aby se každá dvojice
snažila nejenom o co nejrychlejší absolvování tratě, ale i zaškrtnutí správné
odpovědi. Počet těchto otázek určujeme podle počtu cvičenců ( jestliže je 8
otázek, pak soutěží 16 dvojic ), ovšem pro obě družstva musí bít test stejný, aby byli podmínky rovnocenné.
Tato hra je náročná. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv – Geo) |
||
6-12,
lano, klapky na oči, lehké zatížení |
Tvoření slov Skupina
se rozmístí rovnoměrně po celé délce lana a každý člen dostane klapku na oči.
Když celé družstvo nevidí, dostane za úkol vytvořit z provazu název
určeného geografického pojmu (stát,město,hora atd.). Druhá skupina se snaží
uhodnout, o jaký pojem se jedná. Vítězí skupina, která uhádla nejvíce slov. |
Účastnící
procvičují orientační smysl a učí se týmové spolupráci. |
Literatura: |
NEUMAN,
J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd.
Praha: Portál, 1998, 325s. ISBN 80-7178-218-1. NEUMAN
a kol., Překážkové dráhy lezecké stěny a výchova prožitkem, vyd.1. Praha: Portál, 1999. 320 s. ISBN 80-7178-292 – 0. ZACHOVÁ, B. a kol. Drobné
pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy
v místnosti. Praha : UK, 1981. ZAPLETAL,M.
Encyklopedie her. 1. vyd. Praha: OLYMPIA, 1987. 243
s. |