Hry na rozvoj rychlostních schopností -
štafety
|
Základní
charakteristika |
Princip těchto činností spočívá
v rychlém startu a překonání vymezené vzdálenosti určeným typem lokomoce
a rychlým splněním zadaných pohybových úkolů včetně předání štafety. Jsou zaměřeny
především na běh, tzn. zatěžování převážně dolní poloviny těla. Vzhledem
k tomu , že se jedná o štafety zde dochází také k rozvoji smyslu
pro týmovou spolupráci. Štafety bývají často doplňovány nejrůznějšími úkoly,
tím dochází k jejich zpestření. Štafety jsou
v podstatě závody družstev. Dávají možnost nespočetných kombinací
s počtem, či uspořádáním družstev. Lze v nich zdokonalovat různé
prvky (běhy, skoky, kotoule, …) nebo ovládání míče. |
|||
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
||
18-30, 1 míč,střední |
Štafeta v
zástupu
Družstva
stojí vedle sebe v zástupech. První hráči mají v rukou peška nebo
míč. Na signál vyběhnou z každého družstva první hráči, oběhnou své
družstvo, předají štafetu druhému hráči a sami cvičí tolik “sklapovaček nebo kliků“, kolik zbývá hráčů ve družstvu.
Štafetu nesmí hodit, musí ji předat. Druhý hráč také oběhne družstvo, předá
štafetu třetímu a cvičí o jeden cvik méně, než je hráčů v družstvu.
Takto se vystřídají všichni hráči. Vyhrává družstvo, ve kterém první hráč
obdrží od posledního štafetu nejdříve. |
Důležité, aby vybíhající vybíhal vždy na jednu-určenou stranu, aby
nedocházelo ke zbytečným střetům. Rozcvičení a zahřátí před hrou. |
||
18-30,
střední |
Štafeta
v kruhu
Je
další zajímavou prostorovou změnou. Každé družstvo rozestavíme do kruhu,
například hráči čtyř družstev stojí vždy ve čtvrtině obvodu kruhu. Stojící
hráči se odpočítají, poslední hráč v každém družstvu má míč. Na signál
vyběhnou poslední hráči družstva, kteří mají míč vně kolem kruhu, dají míč
prvnímu stojícímu ve svém družstvu a běží dál po obvodu kruhu. První posílá
míč dozadu poslednímu hráči. Zatím hráč obíhá kruh a postaví se na první
místo v družstvu. Zde přebírá od dalších vybíhajících z posledního místa
míč a posílá jej dozadu stejně jako další, kteří pokračují ve stejném úkolu.
Poslední hráči běží okolo kruhu nejen na své místo, ale před prvním svého
družstva do středu kruhu, kde vzpaží. ObměnyPo
obvodu kruhu může být rozestaveno více nebo méně družstev. Také úkoly mohou
být různé a můžeme úkolovat současně i více hráčů. |
Dbáme na to, aby hráči neběhali v protisměru, docházelo by tak ke zbytečným srážkám. |
||
18-30, meta,střední |
Člověk, kůň,
rak
Družstva
stojí za čarou a na signál vybíhají první jako člověk, tedy během. Oběhnou
metu a družstvo a dají metu druhým, kteří se přesunují jako koně, tedy po
čtyřech. Opět oběhnou metu (za metou mohou běžet zpět jako člověk) a družstvo
a předají metu dalším, rakům. Ti běží po čtyřech v sedě. |
Předem určit, kdo bude člověk, kůň a rak. |
||
18-30,
kužely, střední |
Kombinované
štafety
Rozdělte třídu do mužstev po čtyřech až pěti členech. Každý člen družstva plní na trati jiný úkol. Např.: Mužstva stojí v zástupech. Na startovní signál běží první z každého týmu ke kuželu který oběhnou a vrací se zpět během pozadu a dotykem odstartuje druhého. Druhý skáče ke kuželu po jedné noze, zpět běží normálně. Třetí postupuje k metě levým bokem napřed, vrací se pravým bokem napřed (dělá dlouhé úkroky). Čtvrtý postupuje k metě po čtyřech, zpátky se vrací normálním během. Pátý a poslední člen štafety ke kuželu skáče snožmo. |
Předem
jasně určit úkoly jednotlivců a předvést správnou techniku provedení. |
||
18-30,
kužely, štafet. kolík; střední |
Stíhací běh Rozdělte hráče do tří až šesti stejně početných a zdatných družstev. Vytyčíme trať ve tvaru čtverce, potom rozestavíme družstva na trati tak, aby mezi nimi byly pravidelné rozestupy. Na signál vyrazí první běžci ze všech družstev, když dokončí oběh, předají štafetu dalšímu členu svého týmu. Snahou každého běžce na trati je předběhnout soupeře a tím vyřadit ze závodu celé jeho družstvo. Vítězí družstvo, které buď vyřadilo ze hry ostatní družstva, nebo které zkrátka dokončí běh jako první. |
|
||
18-30,míč,
střední |
Hoď a běž (do půlměsíce, elipsy, kruhu) Máme-li místo, na výchozí metě stojí dva hráči za sebou. První z nich má míč (pro mini volejbal, volejbalový, basketbalový – podle toho, co chceme dále dělat). V půlměsíci (půlkruhu) stojí po obvodu asi 3 metry od sebe další hráči, žádný hráč nestojí přes střed kruhu. Na znamení hodí první míč druhému hráči, který stojí naproti přes střed na obvodu, a běží na místo hodu, druhý hodí míč třetímu a běží na místo, kam hodil třetí čtvrtému a tak dál, až míč skončí na místě, odkud byl házen poprvé. Hráči hází a běhají na místo hodu tak dlouho, až se dostanou do své původní pozice. Které družstvo je první – vyhrává. |
Je výhodné dát do půlkruhu dvě družstva proti sobě, aby společně utvořila kruh nebo elipsu,proto hovoříme o půlměsíci. Hráči vzhledem k situaci poznají, které družstvo je lepší a tento stav je motivuje k rychlejšímu posílání míče. |
||
18-30,
míč, střední |
Mercedes
(kříž, hvězda) Máme-li tři družstva po šesti až osmi hráčích, prostorově vytvoří trojcípou hvězdu jako Mercedes. Jsou-li čtyři družstva, hovoříme o kříži, pět družstev tvoří hvězdu. Co nejrychlejšího zaujmutí pozic jednotlivými družstvy docílíme tím, že jejich vedoucí rozestavíme po obvodu pomyslného kruhu o průměru asi 2 metrů, čelem dovnitř, za ně se postaví členové jejich družstva. Vedoucí družstev drží v rukou míč. Na signál pošlou dozadu druhému hráči míč vrchem ve vzpažení. Poslední hráč družstva jej uchopí a přenese k prvnímu hráči ve družstvu. Sám pokračuje v běhu a proti směru (nebo po směru) hodinových ručiček obíhá všechna družstva soupeřů. Po oběhnutí všech družstev se zařadí dopředu ve svém družstvu. Mezitím je míč posílán dozadu a opět jej poslední hráč přenese dopředu a obíhá všechna družstva. Takto se vystřídají všichni hráči. Hra končí, až se opět na svou pozici dostane poslední hráč, který drží míč ve vzpažení a stojí. Neběží již s míčem dopředu, zůstává na místě a pro lepší přehled, kdo kdy soutěž ukončil, drží míč nad hlavou. Konec závodu můžeme stanovit doběhnutím posledního obíhajícího do družstva nebo zvednutím a držením míče. |
Předem
určit, zda se bude běhat ve směru, nebo protisměru hodinových ručiček, aby
nedocházelo ke zbytečným střetům. |
||
18-30;míče;střední |
Klímův čtverec
Osmičlenná
družstva nebo menší se sudým počtem. Při realizaci Klímova čtverce odstraníme
tradiční směr běhu vpřed a vzad. Mám-li čtyři osmičlenná družstva, soutěží
spolu např. nakonec o dvojnásobný počet bodů první a druhé a po nich třetí a
čtvrté družstvo. Hráči jsou po jednou rozestaveni v rozích čtverce či
obdélníku a uprostřed mezi rohy. Naproti sobě ( a je jedno zda úhlopříčně či
ve středech stran) jsou v držení dvou hráčů dva míče. Na znamení si
hráči po, nebo proti směru hodinových ručiček hází po obvodu míč, a to vždy
postupně od hráče k hráči.Po odhodu přeběhnou na druhou stranu přes
střed čtverce či po úhlopříčce. Zásadou je, aby hráči míče házeli a po ploše
se míče pohybovali naproti sobě, jinak nelze přeběh včas ukončit. Soutěží-li
dvě (i více) družstva, počítáme přeběhy jednoho stejně určeného hráče (např.
v rohu) a ten čtverec, ve kterém přeběhl hráč nejdříve např. čtyřikrát
tam a zpět, vyhrává. |
Pokud máme jen čtyři hráče v družstvu, necháme je stát v rozích menšího čtverce, pokud jich je šest, pak ty nejaktivnější postavíme na střed stran proti sobě. Musí po hodu míče přebíhat rychleji. |
||
18-30;kužely,obruče; střední |
Přestavování kuželůRozdělte hráče do čtyř- až sedmičlenných mužstev. Potom nakreslete na konci tělocvičny pro každý tým dva půlmetrové kroužky. Do levého z každé dvojice kruhů postavte čtyři kužely, pravý kruh ponechte prázdný. Mužstva stojí v zástupech na opačném konci tělocvičny. Na startovní signál vyběhnou první závodníci, utíkají ke svým kruhům, přestaví pravou rukou všechny kužely do prázdného kruhu, běží zpátky a dotekem odstartují druhého. Druzí běžci přestavují čtyři kužely z pravého do levého kruhu, třetí opět do pravého atd. Mužstvo, které se vystřídá nejdřív, dostane tolik bodů, kolik týmů soutěží. Druhé mužstvo v cíli o bod méně, třetí o dva body méně atp. Druhé kolo hry: Běžci přestavují kužely jen levou rukou. Třetí kolo: V kruhu stojí jeden kužel. Běžci ho mají dopravit do sousedního kruhu bez pomocí rukou, jen nohama. Čtvrté kolo: První běžec vezme v kruhu všechny kužely, odnese je druhému, druhý nese kužely od startu do kruhu a zpět běží s prázdnou atd. Body z jednotlivých kol se sčítají. Mužstvo s nejvyšším bodovým součtem vítězí. |
|
||
16-20 kužele, míčky-množství
podle počtu družstev minimální |
Kruhová štafeta
Skupina je rozdělena do 4-6
družstev o počtu minimálně čtyř cvičenců. Družstva vytvoří zástupy, přičemž
každé družstvo tvoří jeden cíp hvězdy. Cvičenci stojí v zástupu
zády ke středu hvězdice. Před každým zástupem, ve vzdálenosti asi 1,5m, je
umístěna meta (kužel). Za tu se postaví první z každého družstva. Na
startovní povel tito vybíhají vlevo po obvodu hvězdice. Po odstartování
prvního cvičence se na metu připraví druhý. První cvičenec oběhne jednou hvězdu
a předává štafetu (v podobě míčku) druhému spoluhráči připravenému na metě.
Tímto způsobem se vystřídá celé družstvo. Vítězem se stává nejrychlejší
družstvo. |
Tato hra je
náročnější na bezpečnost- dochází ke srážení cvičenců z různých
družstev. Je třeba dbát zvýšené pozornosti ze strany cvičenců. Proto tuto hru
nedoporučuji dětem do cca 8. let. |
||
10-20 švihadla- podle počtu
družstev (min.2) střední |
Štafeta k metě Skupina se rozdělí na
družstva, která vytvoří zástupy. Na startovní signál vybíhají první
z každého družstva k metě, kde jsou připravena švihadla. Každý
provede tři dvoj-skoky, běží zpět a předává štafetu (pomyslnou- plácnutím
paže) druhému cvičenci v zástupu. Ten provádí totéž. Postupně se takto
vystřídají všichni. Vítězí družstvo, které je nejdříve v původní pozici.
Start každého cvičence je prováděn z lehu na zádech (hlava směřuje
směrem k metě). |
Počet družstev je nutno
přizpůsobit počtu cvičenců. Je třeba snažit se vytvořit co nejvíce družstev,
aby se do hry zapojilo co nejvíce cvičenců. Lze obměňovat cvik prováděný na
metě (např.kotoul, dřep) a startovací pozici (např.start z kleku, sedu,
podporu ležmo, svíčky). |
||
10-20 4 kužele minimální |
Výměna družstev Skupina se rozdělí do dvou
družstev, ta vytvoří zástupy na kratších stranách předem připraveného
obdélníku (o stranách asi 10x5m). Jsou seřazena naproti sobě. Na startovní
povel skáčou první z obou družstev vpravo podél obdélníku až
k družstvu soupeře. Druzí startují ve chvíli, kdy se první hráč zařadí
za družstvo soupeře. Takto se vystřídají cvičenci. Vítězí družstvo, které je
první vyrovnáno na původním místě soupeře. |
Tato hra není příliš
náročná.Lze obměňovat způsob přemístění družstva na soupeřovu
pozici:např.skoky snožmo, běh popředu, nebo pozadu. |
||
16-40 míče minimální |
Hoď a běž Skupina se rozdělí do
družstev, tak aby se družstvo mohlo dále rozdělit na dvě proti sobě stojící
skupiny ve vzdálenosti asi 4m. První z družstev má v držení míč,
který po startovním signálu nahraje proti stojícímu spoluhráči. Jakmile
cvičenec odhodí míč, rozeběhne se ve směru hodu a zařadí se za skupinu, ke
které míč odhodil. Vyhrává družstvo, které si první prohodí místa. |
Hra není nijak
náročná, jen vyžaduje větší pozornost cvičenců, kteří musí sledovat
pohybující se míč. Pokud hra je příliš rychlá, skupiny se nemusí jen vyměnit,
ale například vrátit na původní místo. |
||
10-30 kužele minimální |
Z háďátka do háďátka Skupina se rozdělí do
družstev a vytvoří zástup. První z družstva po zaznění signálu vyběhne, oběhne metu a vrátí se
zpět. Uchopí dalšího cvičence za ruku a společně oběhnou metu. Takto
pokračují, než se do hry zapojí celé družstvo. Až všichni spojeni oběhnou
metu, pak se začnou postupně odpojovat, dokud nezůstane poslední cvičenec
sám. Vyhrává družstvo, které bude první v původním zástupu. |
Je nutné dbát na pravidla
hry, aby se cvičenci nerozpojili. |
||
6-28 plné míče (mericimbáli), kužele minimální |
Podej a utíkej
Skupina se po rozdělení do
družstev srovná do zástupu. Každý
tento zástup se postaví zády naproti své metě (kuželu). Poslední od kužele
drží plný míč,který po startovním signálu podá spoluhráči mezi nohama.
Jakmile proběhne proces podání míče, hráč se co nejrychleji přemístí na
druhou stranu družstva. Které družstvo se dostane první za metu, vyhrává. |
Plný míč se nemusí podávat
jen mezi nohama, ale mohou ho předávat podél levé, pravé strany, nebo na
přeskáčku, či nad hlavou. Vzdálenost met by měla být
přizpůsobena počtu cvičenců v družstvu |
||
10-30 žíněnky, kužely střední |
Lenoch
Skupina se rozdělí do
družstev po pěti členech a utvoří zástupy za první metou. Po startovním
signálu si jeden člen z družstva lehne na žíněnku a zbylí členové
žíněnku uchopí a přenesou ji se spoluhráčem za protější metu, která je
vzdálená cca 15m. Takovým to způsobem musí být nesen každý.Výměna probíhá u
každé mety. Vyhrává družstvo, které tento úkol zvládne nejrychleji. |
Tato hra vyžaduje větší
pozornost k dodržování pravidel, aby se opravdu prostřídali všichni.
Snažíme se utvořit váhově co nejvyrovnanější družstva. |
||
10-30 stínítka přes oči |
Běh za tmy
Skupina po rozdělení do
družstev vytvoří dvě spoluhrající skupinky stojící naproti sobě ve
vzdálenosti cca 10m. Každému družstvu je přiřazeno jedno zvukové znamení
(tleskání, dupání, pískání, …). Všichni hráči mají zavázané oči, po
startovním signálu vyběhne první z družstva za proti stojícím družstvem,
které ho navádí zvukovými signály. Až doběhne a předá štafetu plácnutím ruky
svému spoluhráči, vybíhá hráč, co mu byla štafeta předána. Vyhrává družstvo,
které se jako první stihne prohodit. |
U této hry se musí dodržet
co největší ticho, aby zvukové signály byly dobře rozeznatelné. Signály
provádí všichni z družstva, a proto je třeba dbát na správnost pořadí
běhajících cvičenců, aby se opravdu prostřídali všichni. Nebo může signály
provádět první z družstva, ke kterému cvičenec vybíhá. Po předání
štafety, musí proti stojící hráč pochopit, že štafeta byla předána (hráč,
který např. pískal, přestal) a začít signalizaci spoluhráči |
||
10-30 žíněnky minimální |
Koule Skupina se rozdělí do
družstev a utvoří zástup za položenými žíněnkami. Žíněnek je za sebou
položeno minimálně pět. V zástupu se utvoří dvojice. Po startovním signálu si
jeden ze dvojice lehne na záda a uchopí druhého za kotníky. Druhý se
předkloní a udělá totéž. Úkolem hry je společně se kotouly přemístit tam i
zpět a ani jednou se nerozpojit. Vyhrává družstvo, u kterého se vystřídají co
nejrychleji všechny dvojice. |
Hra není nijak náročná.
Nemusí použít jen kotouly, ale dají se zaměnit se sudy. |
||
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů
(Integrace prvků Tv –Ma ) |
||||
10-30 tužky, sešity minimální |
Rychlý matematik Skupina se rozdělí do
družstev a utvoří zástupy na společné čáře. Každé družstvo má před sebou
listy papíru s příklady, které jsou vzdáleny přibližně 25m. Po signálu
vybíhá první z družstva k listu s příklady. Vypočítá jeden
příklad a vrací se zpět. Plácnutím ruky vyšle následujícího spoluhráče.
Vyhrává družstvo, které vypočítá všechny příklady správně a zároveň co
nejrychleji |
Na každém listu papíru je
jeden příklad. Obtížnost příkladů přizpůsobíme věku cvičenců. Hodnotíme jak
rychlost družstev (1.místo = 6 bodů), tak správnost příkladů (1 příklad = 1
bod) |
||
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Štafeta zrakově postižených) |
||||
kužely, míče, kruhy |
Štafeta
zrakově postižených Záleží především na velikosti zrakového postižení
cvičenců. Jestliže se jedná o těžké případy zrakového postižení, je nutné
abychom cvičencům věnovali vysokou pozornost a dbali na bezpečnostní
opatření. Pohybové úkony, které jsou pro zdravé jednotlivce běžnou činností,
jsou pro zrakově postižené často velmi vrcholnými výkony. Pohybové hry takto
postižených je třeba provozovat v dostatečně velikém prostoru, je třeba
více vedoucích a pomocníků, kteří budou postiženým pomáhat s prováděním
pohybových úkonů. Podle
počtu cvičenců rozdělíme hráče do družstev, první vbíhající se s pomocí
vodiče dopraví za metu
s následným přemisťováním předmětu(například míče) s jednoho kruhu
do druhého v polovině trati. Poté předává pomocí plácnutí ruky
štafetu druhému. Vodič pomáhá postiženému s orientací a s předáním
štafety. |
Dbáme na bezpečnosti, jednotlivá družstva by od sebe měla být dostatečně vzdálena. Výrazná zvuková signalizace. Při těchto pohybových hrách se doporučuje přemisťování
cvičenců pouze na krátké vzdálenosti. |
||
Literatura: |
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd.
Olomouc : HANEX, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. ZAPLETAL, M. Hry na hřišti a v tělocvičně 1.vyd. Praha : Olympia, 1987, 503 s. 505/21/856 27-021-87 |
|||