Hry na rozvoj
akce a reakce
|
Základní
charakteristika |
Principem hry je co
nejrychlejší absolvování předepsaného pohybového úkolu, který je obvykle
sestaven z rychlé reakce na startovní signál, lokomoce a vykonání
dalšího pohybového úkolu, aniž by ovšem došlo k navázání další stejné
nebo podobné činnosti spoluhráčem po předání tzv. štafety. Reakce na signál
může být dána na podnět organizátora hry nebo jiného hráče – obvykle soupeře. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Není
třeba žádných pomůcek Neomezeně
počet lidí |
Hra s čísly
1.
Skupina žáků je
rozdělena do družstev o stejném počtu. Každé družstvo stojí v zástupu.
Všechny zástupy stojí na jednom konci tělocvičny a mají stejné rozestupy.
Každý žák dostane své číslo, které si musí zapamatovat. Když učitel vyvolá
některé číslo, vyběhne z každého zástupu hráč, který má toto číslo
přiděleno. Vyběhne z družstva vpravo a běží okolo celého družstva a
zařadí se opět na své místo. Čísla jsou volána na přeskáčku, aby nikdo
nevěděl, kdy na něho přijde řada. Družstvo, které je první kompletní, získává
1 bod. Vítězí to družstvo, které získá největší počet bodů za určitý čas. 2.
Hra se dá
použít s obměnou: Místo běhu popředu, mohou skákat o jedné noze, nebo
běžet pozpátku. |
Hra je naprosto bezpečná |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
píšťalka, lavička a na ní tužka, křížovka Neomezeně počet lidí |
Kámen, nůžky, papír
Žáci se rozdělí do družstev
o stejném počtu a postaví se vždy dvě družstva naproti sobě. Po písknutí
učitele vyráží první v pořadí z obou družstev. Když se setkají, zahrají
si hru: kámen, nůžky, papír. Ten, co prohraje, vrací se zpět do svého
družstva, ten, co vyhrál pokračuje dál ve svém směru. To družstvo, co
prohrálo, vysílá druhého z družstva. Když se setkají, opět si zahrají
hru. A tak hra pokračuje dál. Žák, který dorazí k družstvu protihrajících bez prohry, získává pro své družstvo 1
bod. Vyhrává to družstvo, které za určitý čas získá nejvíce bodů. |
Hra je bezpečná. Je možné
ji hrát i v přírodě |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hlas Neomezeně
počet lidí ( lépe do 30lidí ) |
Přeskoč, podlez, oběhniÚčastníci
vytváří dvojice. Je výhodné, když jsou partneři výškově vyrovnaní.každou
dvojici čeká zajímavý úkol. Jeden z dvojice zaujme polohu na všech
čtyřech . Druhý ho má přeskakovat, prolézat pod jeho tělem a obíhat ho. Počet
jednotlivých úkolů se dohodne před začátkem cvičení, např. 5 skoků, 6 podlezení
a 12 oběhů. Jakmile tento úkol první z dvojice splní, začíná druhý .
Počet přeskoků, prolézání a běhů lze změnit. Stejně
jako mnohé hry a cvičení i toto lze provádět jako soutěž mezi dvojicemi. Situaci v plnění
zadaných pohybových úkolů zkomplikujeme, když upravíme pravidla tak,, že
každý úkon bude prováděn s jiným hráčem. V tělocvičně nastane velký
ruch a přebíhání. O je také šance , jak zadat tento úkol pro celou velkou
skupinu a zjišťovat čas, za jak dlouho jej hráči zvládnou. Hráč,
přes něhož se přeskakuje, podlézá a který se obíhá, se může pomalu po
tělocvičně pohybovat, čímž se zvýší obtížnost plnění zadaného úkolu. |
Může
dojít ke střetu hráčů a tím může dojít
k poranění |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Píšťalka, žíněnky k označení doupat Pro20 a více lidí |
Spící obrNa obdélníkovém hřišti je vyznačen
uprostřed jedné kratší strany půlkruh
- doupě, ve kterém spí obr. V rozích protilehlé kratší strany je
označena skrýše trpaslíků.Trpaslíci se přibližují k doupěti obra a
dorážejí na něj. Na zavolání obr vstává. Obr vyskočí a pronásleduje trpaslíky
, kteří se snaží utéci do svých skrýší. Chycení se stávají pomocníky obra.
Poslední trpaslík se při opakování hry
stává obrem.
|
Při
této hře je důležité dbát na bezpečnost a aby poslouchali co jim učitel
zadává. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meta,
píšťalka |
Vyvolávaná čísel – s přebíháním metyDružstva stojí
v řadě vedle sebe. Jednotlivý žáci jsou očíslováni Před družstvy, ve
vzdálenosti 20- 30m, vyznačíme čárou metu. Po vyvolání některého čísla
vyběhnou příslušní žáci a běží na metu
, oběma nohama ji překročí a rychle se vracejí na svá místa. Vítěz získává
pro své družstvo bod.
|
Hra
je bezpečná a když si žáci nevběhnou do cesty tak je malá pravděpodobnost, že
se jim přihodí úraz. Tato hra patří k bezpečnějším hrám. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neomezeno
počet lidí |
Červení a bílíObdélníkové
hřiště je rozděleno čárou na dvě poloviny. Asi 1 – 2m od této střední čáry
jsou nakresleny na obou polovinách rovnoběžné čáry , na kterých stojí /
klečí, sedí leží , nebo provádějí na
pokyny vedoucího určité cviky / čelem
k sobě dvě družstva : červení a
bílí. Vedoucí vyvolá střídavě / nemusí
pravidelně / jedno nebo druhé družstvo. To, které je vyvoláno, začne ihned
pronásledovat druhé družstvo, které se co nejrychleji obrátí a utíká za
hranici své poloviny hřiště.Kolik žáků je dotykem chyceno, tolik bodů získává
družstvo, které honilo. Vítězí družstvo, které ve stanoveném čase získalo
více bodů.
|
Nenáročná
a zábavná hra , vcelku bezpečná |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pešky,
míče, cvičky, mety Do
20 lidí |
Vstřícná přenášenáDružstva
rozdělená na polovinu se postaví do zástupů proti sobě. Před každým zástupem
jsou tři mety.Na jednu stranu hrací
plochy se před zahájením položí nad každou metu jeden předmět . Na
povel vyběhnou první protější strany a postupně přenášejí jeden předmět po
druhém na mety u svého družstva, pak běží co nejrychleji k protějšímu
zástupu a lesknutím do ruky odstartují tamní první., kteří zase postupně
přenášejí předměty na původní mety, odstartují druhé z protější
strany atd.,až se všichni vystřídají |
Při
této hře může dojít ke střetu a následnému poranění. Je třeba , aby učitel
dbal na disciplínu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktivita v rámci
mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv – OV ) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lavička,
propiska, připravená tajenka na papíře Do
20 lidí |
Tajenka
2. Této hry lze využít i pro
jednotlivce |
: Přiložená vyluštěná tajenka. : V zápalu boje může dojít k úrazu, když žáci do
sebe narazí, nebo zapomenou na lavičku uprostřed tělocvičny a zakopnou o ni.
Když jsou žáci opatrní je hra bezpečná.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
HERMANOVÁ,
S. , NEUMAN, J. Hry do kapsy 2, sociálně psychologické, motorické a kreativní
hry . Praha : ?????, 2003,96. str. ROVNÝ,
M., ZDENĚK, D. Pohybové hry. Bratislava : Slovenské pedagogické
nakladatelství, 1979, 205. str. ZACHOVÁ,
B. a kol. Drobné pohybové hry, drobné závody, soutěže a úpoly, drobné
hry a zábavy v místnosti, Praha : UK, 1980, 144.str. ZAPLETAL,
M. Encyklopedie her. 1. vyd. Praha : OLYMPIA, 1973,
243.str. |