Hry na rozvoj obratnosti s míčem
|
Základní
charakteristika |
Žáci se učí, jednak míč pokládat, kutálet, házet,
chytat, kopat, zasahovat cíl. Obsahem her jsou nejvíce činnosti pohybového
charakteru, které vyžadují vyšší úroveň koordinačních schopností. |
|
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
Míče - od 8 let |
Míčová
štafeta s obíháním Osmi až deseti členná družstva utvoří kruhy čelem
dovnitř. Žáci jsou očíslováni a první mají míč. Na zahajovací povel první žák
podá míč druhému, ten třetímu atd., a mezitím první co nejrychleji obíhá kruh
v opačném směru než míč. Pak ho předá druhému, který po předání třetímu
obíhá kruh atd. Vítězí družstvo, které se dříve vystřídalo. |
Možná obměna podmínek,např.časový limit |
Míče - volejbalové či fotbalové - od 10 let |
“Přihraj a běž“ v trojúhelníku
Družstva stojí
v zástupech. Před každým je nakreslen trojúhelník, v jehož rozích
jsou označeny mety. Na každou se postaví jeden žák. Žák č. 1 má míč, který na
zahajovací povel hodí druhému a přeběhne na jeho metu. Žák č. 2 hodí míč
třetímu a také přeběhne na jeho metu. Žák č. 3 hodí míč na metu č. 1, kam
zatím postoupil další ze zástupu a zařadí se na konec zástupu. Hra končí,
když všichni jsou na svých původních místech. Žáci smějí metu opustit teprve
po odhození míče, nesmějí tedy s míčem běžet. Nechytne-li žák míč na metě, musí jej
sebrat, vrátit se na metu a teprve pak jej přihrát dále. |
Nákres: Postavení žáků a směr běhu |
Míče |
Únos Míče Dvě družstva stojí v řadách čelem proti sobě
(cca 30m). Žáky očíslujeme a do středu položíme dva míč (
0,5m od sebe ) – jeden na odbíjenou nebo košíkovou, druhý tenisový nebo malý
gumový. Vedoucí vyvolá některé číslo. Příslušní žáci běží
do středu a snaží se získat větší míč a donést jej svému družstvu, což
znamená získat bod. Tomu však pomalejší žák může zabránit tím, že rychle
zdvihne malý míček a snaží se zasáhnout soupeře dřív, než doběhne
s míčem ke svému družstvu. Pravidla dovolují, aby žák, který se zmocnil
velkého míče, odkopl malý míček a tím měl jistější únik. Vítězí družstvo,
které získalo větší počet bodů |
Pro bezpečnější soutěžení, z důvodů střetu, se družstva o získání
míče střídají. Vítězí družstvo, které získalo větší počet bodů. |
10-20 cvičenců 2-4 míče lehčí zatížení |
Přihraj a
běž Vytvoří se dvě,tři nebo čtyři (podle počtu
cvičenců) stejně početná družstva. Družstva se postaví do zástupů. Každé
družstvo má jeden míč. Míč má poslední v zástupu.poslední přihrává po
pravé/levé straně zástupu prvnímu v zástupu a běží se postavit před něj.
Zároveň,když první chytí míč, otáčí se s míčem na levou/pravou stranu
zástupu a přihrává míč poslednímu v zástupu. Vše se opakuje dokola.
Stanoví se určitý počet přihrávek a přeběhů,které musí každý absolvovat.
Které družstvo splní podmínky dřív,vyhrává. |
Dáváme pozor,aby si cvičenci přihrávali po
stranách a nad zástupem-kvůli bezpečnosti. |
6 – 8 kuželů 18 žáků zatížení střední |
Slalom
kutálením čelem Žáci vytvoří 2-3 stejně početná družstva. Ta
vytvoří zástupy na startovní linii. Po startovním signálu startuje první
v družstvu, kutálí míč před sebou tím způsobem, že se míče může dotýkat
pouze hlavou. Jakmile se první dostane na úroveň poslední mety, pošle míč
zpět druhému a to jakýmkoliv způsobem. Sám se poté vrací na konec svého
družstva. Hra končí poté, když se všichni žáci v družstvu vystřídají. |
V případě kontaktu míče s kuželem se žák vrací na začátek tratě a musí ji absolvovat znovu. Vzdálenost tratí jednotlivých družstev by měla být alespoň tři metry, aby nedocházelo ke kolizím. |
2
míče např. volejbalové, kniha, hůlka – tyč, kužely |
Chaplinova štafeta Kužely vyznačíme trať dlouhou asi 10 metrů, kterou
musí soutěžící projít na konec a zpět. Na začátku trati si hráč vloží míč
mezi kolena, na hlavu si položí knihu a hůlkou – v našem případě tyčí
krouží v ruce na způsob Charlie Chaplina.
Jestliže spadne kniha nebo vypadne míč, hráč jej musí zvednout a pokračuje
dál v soutěži. Když projde celou tratí, předává štafetu dalšímu. |
Jestliže spadne kniha nebo vypadne míč, hráč jej musí zvednout a pokračuje dál v soutěži. |
Míče, mety |
Hra na
středověk Metami označíme pozice jednotlivých stavů. Např. 1
král, 3 – 4 šlechtici, 5 – 8 měšťanů a 10 – 15 sedláků – záleží na počtu
hráčů. Hráč, který má míč zavolá jméno hráče, kterému chce míč hodit a snaží
se jej přihrávat tak, aby jej určený hráč nechytil. Hráč smí míč házet pouze
příslušníkům svého stavu, stavům nižším a příslušníkům bezprostředně vyššího
stavu. Tj. sedlák může házet sedlákům a měšťanům, měšťan navíc i šlechticům a
šlechtici a král mohou házet všem. |
Pokud házející hodí míč nepřesně, tak musí opustit svou metu a míč si přinést. Stejně tak i chytající hráč pokud míč nechytne. Takto uvolněná meta smí být obsazena kýmkoliv. Snahou hráče je získat co nejvyšší postavení – pokud možno až na postavení krále. U začátečníků mety nalosujeme. |
Míče |
Na starou
herku Hráči utvoří kruh a do středu si stoupnou čtyři hráči,
kteří představují „starou herku“. Tito hráči se postaví za sebe a chytí se
v pase. Ostatní hráči si přihrávají tak, aby trefili „strou herku“ do
zadku – tj. posledního hráče. Komu se to podaří, tak si jde stoupnout místo
„hlavy“ staré herky tj. na místo prvního hráče a poslední trefený hráč jde na
místo úspěšného střelce. |
Ostatní si přihrávají tak, aby trefili „strou herku“ do zadku – tj. posledního hráče. Komu se to podaří, tak si jde stoupnout místo „hlavy“ staré herky tj. na místo prvního hráče a poslední trefený hráč jde na místo úspěšného střelce. |
3míče |
Štafeta-podlézání Děti se rozpočítají do tří družstev a utvoří
zástupy. První mají míče a posílají je obouruč vrchem. Polední s míčem
podlézá ostatní, kteří stojí ve stoji rozkročném. |
Děti
mohou stát nejprve ve stoji spatném a poté ve stoji rozkročném |
Míče
dle počtu družstev |
Hoď a běž Děti vytvoří sedmičlenná družstva. Každé
družstvo si stoupne cik cak
jako na obrázku. Na začátku stojí dvě děti. První hodí míč druhému a běží za
ním, druhý třetímu atd. soutěž končí, až se všichni v družstvu dostanou
na svoji pozici |
Může být i vícečlenné
družstvo |
3míče |
Štafeta - předávání Děti se rozpočítají do tří družstev.
Družstva si stoupnou do zástupů a
předávají si míč nejprve po levé straně dozadu a pak po pravé straně
dopředu. |
Míč
si mohou předávat jen levou / pravou rukou nebo oběma rukama |
3
míče |
Štafeta-hvězda Děti se rozpočítají do tří družstev. Poté
vytvoří troj-ramennou hvězdici. První má míč, který posílá vrchem poslednímu.
Poslední vyběhne a oběhne hvězdici a řadí se jako první, tak to pokračuje dokud
se nevystřídají všichni v družstvech.
|
Běží
se ve směru hodinových ručiček, aby se děti nesrazily. |
1
míč |
Chyť míčem Určíme
jednoho honiče, který má míč a honí
ostatní ve vymezeném prostoru. Honič chytá honěné A
pokud se jich dotkne míčem, získává dalšího honiče. Honiči si přihrávají míč
podle potřeby. Honění nesmí po míči natahovat ruce, ani míč chytat. Honič smí
do počtu tří honičů udělat pouze 3
kroky. Vítězem je poslední chycený. |
Obměna:
honiči bez míče musí běhat s tím koho chytají, nebo vstřícně nabíhat na
směr běhu honěného a vyžadovat přihrávku. Je lepší když mají honiči rozlišovací
dresy. |
1
míč |
Ragbíčko Hráči se rozpočítají do 2 družstev.
Každému družstvu přidělíme polovinu hřiště. Družstvo se
snaží míč položit na polovině soupeře na určené místo (žíněnku). Hráči si míč
přihrávají, mohou blokovat
soupeře. Míč se nesmí zalehávat, nesmí se používat tvrdé zákroky. |
Časový
limit poločasu doporučuji 5 minut |
1
míč |
Propalovaná Děti se rozpočítají do 2 družstev. Jedno družstvo
stojí za zadní čarou hřiště a má v držení míč. Druhé družstvo se
libovolně rozmístí po herní ploše. Z družstva, které je za zadní čarou,
vždy jeden hráč vhodí míč do území soupeře a snaží se co nejrychleji
proběhnout jeho území tam a zpět. Na konci soupeřova území se hráč dotkne
nohou území za čarou nebo stěny. Hráči družstva, které je rozmístěno na
herním území, se snaží co nejrychleji chytit míč a přihrávkami jej dopravit
k hráči nejbližšímu probíhajícímu hráči. Ten se snaží dotknout míčem
běžícího hráče. |
Všichni
hráči se musí prostřídat. Lze
hrát na body |
Míče
dle počtu kruhů |
Chyť, když hodím Asi 10 dětí utvoří kruh, rozestupy na
upažení. Do prostřed kruhu si stoupne hráč s míčem. Hráči na obvodu
kruhu si spojí ruce za zády. Hráč uprostřed hází míč libovolně hráčům po
obvodu kruhu. Pokud střední hráč hod pouze naznačí, nesmí hráč na obvodu
kruhu rozpojit ruce. Pokud ruce rozpojí dostává trestný bod. Pokud střední
hráč hodí míč nepřesně nebo jej při vracení nechytí, vymění ho hráč, kterému míč
házel. |
Do
středu můžeme dát i 2 hráče |
1
až 2 míče |
Na chytače Hráči vytvoří kruh, vzdálenost na upažení,
uvnitř kruhu je 1 až 3 chytači. Hráči si přihrávají 1 až 2 míči. Chytači se
snaží míč / míče chytit nebo se jich alespoň
dotknout. Podaří-li se chytači míč chytit, vymění si místo
s hráčem, který se jej naposledy dotkl. |
Můžeme
vytvořit více kruhů, aby se hráči dostali častěji do styku s míčem |
Dle
počtu trojic |
Chytaná
v trojici Děti rozdělíme do trojic. Dva krajní si
házejí míč. Prostřední se jej snaží chytit. Když se mu to podaří vystřídá
žáka, který míč hodil. |
Můžeme
provádět i ve čtveřicích |
Vždy sudý počet studentů . Dva stejné míče pro
jeden kruh. Zátěž střední |
Honěná dvou
míčů v kruhu
Studenti
se postaví do kruhu a rozpočítají se
na prvé a druhé. Soutěží předchází nejprve nácvik. Na pokyn učitele si pouze první žáci přihrávají míč určeným způsobem po obvodu kruhu. Po
přerušení hry učitelem totéž opakují druzí v kruhu. Před zahájením hry
družstva drží míč tak, aby byly v kruhu míče proti sobě. Na povel
učitele si družstva začínají míč přihrávat stejným směrem obvodu kruhu.
Vyhrává družstvo, jehož míč předběhne míč soupeře. Učitel hru přeruší a
vítězům přičte bod. Soutěž se několikrát opakuje. Další možná pravidla předem
stanoví učitel. |
Hrajeme vždy se dvěma stejně velkými míči odlišné barvy. Může se hrát v tělocvičně, hřišti či louce |
Kruhy o stejném počtu
hráčů. Dva míče Zátěž
střední |
Podávání míčů
v kruhu
Učitel
postaví žáky tak, aby kruhy měly stejnou velikost. Uprostřed každého kruhu
leží míč. Na pokyn učitele první žák kruhu doběhne pro míč, vrátí se na své místo a podá míč
druhému v kruhu, ten postupně dalšímu v kruhu. Po jednom či víc
oběhů míče v kruhu (je vždy předem stanoveno) první žák položí míč zpět do
středu kruhu a učitel určí
pořadí. Později lze hrát i se dvěma míči. Kruhy musí mít vždy míče o stejné
velikosti |
Hra se může hrát v tělocvičně, na hřišti,
louce. |
Různý počet žáků v kruhu. Míče různé velikosti Zátěž
střední |
Na Palečka a
obra
Učitel rozestaví žáky do kruhu. Na obvodu kruhu proti
sobě jsou dva míče rozdílné velikosti. Větší míč představuje obra a menší míč
je Paleček. Na pokyn učitele si děti začnou podávat velký míč „obra“ libovolným směrem po obvodu
kruhu. Malý míč, “Paleček“, před „obrem“se snaží uniknout tak, že si ho děti
podávají po kruhu. Učitel pokynem mění změnu směru podávání míčů po kruhu
vždy ve prospěch Palečka |
Stejnou soutěž žáci později
provádí házením míče po obvodu kruhu. Hra se může hrát v tělocvičně, na hřišti, louce |
Dvě družstva o stejném
počtu žáků Míč pro kruh, míč pro
zástup Zátěž
střední |
Kruh proti
zástupu
Na
pokyn učitele začne první žák podávat míč po obvodu kruhu dalším žákům a
v ten okamžik odstartuje běžecká štafeta, kdy žáci v zástupu
jednotlivě obíhají kolem kruhu a předávají si štafetu podáním míče. První žák
v kruhu hlasitě počítá každý oběh míče po obvodu kruhu. Ve chvíli, kdy
doběhne poslední žák ze štafety zástupu, přestanou si žáci v kruhu
podávat míč a učitel stanoví počet oběhů míče po obvodu kruhu (plus počet
podání míče v nedokončeném oběhu kruhu). Družstva si vymění úlohy a
soutěž se opakuje. Vítězí družstvo, které dosáhlo vyššího počtu oběhu míče po
obvodu kruhu. Hru několikrát opakujeme. |
|
|
Chytˇ míč, když hodím! Děti stojí na obvodu kruhu
a mají za zády spojené ruce. Uprostřed kruhu stojí vybraný žák a hází míč
ostatním na obvodu kruhu nikoliv pravidelně, ale překvapivě. Kdo z dětí
míč nechytí dostane úkol. Např.: -stoj na jedné noze -klek -sed -krok vzad -aj. Když
žák na obvodu kruhu úspěšně chytí míč se tresty budˇ všechny promíjí, nebo
žák postoupí k nižšímu trestu, jak před hrou určí učitel. Pokud žák
rozpojí ruce za zády a přitom míč na něj neletí počítá se to jako chyba,
nechytnutý míč |
Ve vyšších třídách prostřední žák má malý míč, hází jednoruč a žáci na obvodu kruhu míč chytají jednoruč. Tresty jsou obdobné |
Hráči tvoří družstva o 3-4
hráčích. Míč, kuželka nebo
plastikové láhve, případně lavičky Zátěž
střední |
Na hradního
Jedni jsou obránci a druzí
útočníci. Uprostřed kruhu (o průměru 2-3m) nebo vymezeného prostoru jsou
postaveny kuželky uvnitř kruhu srazit. Obránci dovoleným způsobem (bez
držení, vrážení do útočníků) brání vystřelení na kuželku. Obě družstva nesmí
vstoupí do kruhu. Hraje se na čas a počítá se počet sražených kuželek. |
Hraje se do doby než jsou sraženy všechny kuželky, pak družstvo střídá. Hra se několikrát opakuje |
|
Veverky a kuny
Učitel
určí z dětí 2-3 kuny, ostatní jsou veverky. Veverky mají hnízdo
ohraničené v tělocvičně z laveček. V hnízdě veverek je co
nejvyšší počet míčů, které představují oříšky. Na povel učitele kuny začnou
vyhazovat míče-oříšky z hnízda ven. Hází je co nejrychleji a vždy jen po
jednom míči. Veverky vyhozené míče sbírají a rychle je nosí do hnízda, kam je
pokládají. Nesmí je do hnízda házet. Hodnotí se , jak dlouhou dobu
potřebovali kuny na to, aby v hnízd nevyl ani jediný míč-oříšek, nebo
kolik míčů zůstane v hnízdě za předem stanovenou dobu |
Hra má úspěšný průběh ,
když učitel podle vyspělosti dětí stanoví vhodný počet míčů, velikost hřiště
a zvolí i počet kun ve veverčím hnízdě. Učitel podle místních podmínek
stanoví další pravidla. Hra se dá hrát v tělocvičně, na hřišti, louce či v lese |
|
Podávání míčů
v zástupech
Učitel
rozdělí studenty do stejně početných zástupů. Na povel první žáci
v zástupech podávají míč určeným způsobem dalším žákům v zástupu
(vrchem, spodem, vpravo, vlevo či kombinovaně). Když dojde k poslednímu
žáku zástupu, ten s ním přiběhne před svůj zástup a pokračuje
v podávání míče. Hra končí, vystřídají-li se všichni žáci a stojí ve
výchozím postavení.. Postupně do hry zařadíme dva míče různé velikosti. |
Míč se nesmí házet ani
kutálet! Hra se může hrát na louce, v tělocvičně či na hřišti |
15-20 hráčů míčky Zátěž
střední |
Na leoparda
6áci
se rozdělí do dvou kruhů. Všichni v kruhu si sednou do tureckého sedu,
ruce položí dlaněmi vzhůru na kolena a do klína si položí míč. Uprostřed je
hráč. Na povel se míčky podávají do kola z ruky do ruky, nesmí se
vynechat ani jedna ruka po cestě. Prostřední hráč má za úkol sebrat co
nejvíce míčků jen z levé ruky hráčů sedící v kruhu. |
Při porušení pravidel (vynechávání rukou) se hra zastavuje a udělují se trestné body |
Dvě družstva o stejném
počtu žáků Míček
pro každý zástup, odrazová zeď |
Zástupy proti
stěně
Ve štafetě soutěží stejně
početná družstva stojící ve vymezené vzdálenosti od stěny. Učitel dá určitou
podmínku např. každý řekne nějakou fyz. jednotku či
veličinu a na povel učitele 1žák v zástupu řekne jednotku a hází o stěnu
míčkem a po odrazu jej chytne buď:
Následující žák v zástupu,
v zápětí odpovídá a hází o stěnu a uvolní místo pro chycení míče dalšímu
žáku. |
Nejprve si hru vyzkoušíme
v pomalejším tempu. Při chybě se hra zastavuje a družstvu se udělí
trestný bod. Každý žák musí vymyslet jinou odpověď. Později hrajeme na rychlost, které družstvo se nejrychleji vystřídá v e štafetě. Soutěž můžeme ztížit posunutím hranice odhodu, obtížností otázky, nebo způsobem hození a chycení míče. Další pravidla upřesní učitel |
10 – 20,1 obruč, malé
míčky, střední |
Házení na obruč Rozdělte
hráče na 2 družstva. Každé družstvo se rozestaví podél 1 čáry. Uprostřed mezi
družstvy stojí 2 neutrální pomocníci, kteří si středem tělocvičny kutálejí
obruč sem a tam. Když obruč jede z prava do
leva hází družstvo A, když se vrací hraje družstvo B.Každý hráč má
v ruce míček, který obručí prolétne, získává družstvo 1 bod. Kdo míčkem
obruč shodí ztrácí své straně 2 body. Vyhrává to družstvo, které má na samém
konci hry nejvíce bodů. |
Bezpečná hra. |
10 – 30, míč, střední |
Malé štafety Stejně
početná družstva stojí v těsných zástupech za sebou a plní některé
z následujících úkolů: -
podání míče
nejprve horem a pak spodem -
provedeme 8 pod
nohama a pak teprve posíláme míč dalšímu hráči. -
Podání míče
horem , poslední obdrží míč, proleze pod nohama ostatních hráčů.hra končí až
1 proleze s míčem zpět Vítězí
to družstvo, které získá více bodů v disciplínách. |
K tomuto druhu štafetových závodů stačí
minimální prostor. |
10 – 20, míč, tyč, střední |
Štafety s míčem Stejně
početná družstva stojí v řadě za sebou. Závodníci provádějí předepsaný
úkol po celou cestu k metě a zpět. Plnit mhou např. tyto úkoly: -
postrkují tyčí
malý míček -
postrkují
hlavou míč po zemi -
nesou na břiše
položený míč -
nesou 2 míče za
zády a předávají je tak i dalšímu spoluhráči -
kutálejí
medicinbal rukou po zemi Vítězí
družstvo, které vyhraje více disciplín. |
Některé disciplíny jsou
náročné a bolestivé na zápěstí (nesení na břiše malý míček), proto se
doporučuje dráhu zkrátit. |
16 – 26,2 míče, střední |
Posílání míče nohama Hráče
rozdělíme do 2 stejně početných skupin. Každá skupina vytvoří 1 kruh. Mezi
sebou mají 1.5 m rozestupy. Úkolem hry je dříve míč poslat okolo kruhu než 2 skupina. Míč si ovšem hráči
smějí podávat jen nohama ze sedu, míč se nesní dotknout země. Pokud někomu
spadne míč, tak pro něj dojde a pokračuje ve hře. |
Bezpečná hra. |
15 - 20, míč, 3 tyčky,
střední |
Obrana věže Svažte
3 tyče tak, aby se z nich dala postavit věž. Hráči vytvoří kolem věže
kruh o průměru 8 – 10 m. 1 nebo 2 se stanou obránci věže a postaví se do
středu kruhu před věž. Hráči na obvodu si přihrávají míč a ve vhodné chvíli
se jim snaží věž porazit. Obránce létací míč odráží rukama,nohama i trupem.
Komu se podaří věž porazit , vymění si z obráncem místo. |
Doporučuji tyčky lehké,
plastové nebo dřevěné. |
15 – 30, 2 míče |
Kruh proti zástupu Kruh
má stejný počet žáků jako řada. Na pokyn učitele začne první žák podávat míč
po obvodu kruhu dalším žákům a v ten okamžik odstartuje běžecká štafeta,
kdy žáci v zástupu jednotlivě obíhají kolem kruhu a předávají si štafetu
podáváním míče. 1. žák v kruhu hlasitě počítá každý oběh míče po obvodu
kruhu. Ve chvíli kdy doběhne poslední žák ze štafety zástupu, přestanou si
žáci v kruhu podávat míč a učitel stanoví počet oběhů míče po obvodu
kruhu. Družstva si vymění úlohy a soutěž se opakuje. |
Doporučuji tuto hru zařadit
na závěr hodiny. |
20 – 30, míč |
Kde je míč Hráči
sedí v kruhu a ruce mají za zády. Za zády si podávají míč. Jeden hráč
uprostřed hádá u koho míč je. |
Odpočinková hra pro děti
nižšího věku. |
15 – 30, míčky |
Na leoparda Všichni
v kruhu sedí v tureckém sedu. Ruce mají položené dlaněmi vzhůru na
kolenou. Do klína si položí míč. Uprostřed stojí hráč. Na povel se míčky
podávají dokola. Prostřední hráč má za úkol sebrat co nejvíce míčků jen
z levé ruky hráčů. |
Doporučuji menší míčky
(např. míčky na líný tenis). |
Aktivita v rámci mezipředmětových
vztahů ( pro Fyziku ) |
||
12 – 20,2 míče, střední |
Na vodiče Oddíl
rozdělíme do 2 stejně početných skupin (A a B).
Každá skupina bude 1 vodič. Skupina A bude starší vodič než skupina B.
všichni hráči vytvoří 1 velký kruh. Rozestupy mezi jednotlivci jsou 1,5 – 2m.
Na obvodu kruhu stojí střídavě vždy 1
člen staršího vodiče a 1 člen nového vodiče.
Před zahájením hry dostane velký míč starší v. a menší míč novější v.
Hráči, kteří obdrží míč musí stát naproti sobě. Na pokyn rozhodčího si začnou
hráči obou skupin míče přihrávat. Přihrávky pokračují zleva do prava vždy mezi členy téže skupiny. Při každém dalším
písknutí rozhodčího se hráči, kteří vlastní v tomto okamžiku míč zastaví
a dokud neřeknou Fyzický vzorec, nesmějí pokračovat dál. Hra končí výhrou jednoho z vodičů, a
to toho který dohoní druhého. |
Bezpečná hra. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace
prvků zrakově postižených ) |
||
Klapky na oči, 2 zvonící míče- jeden menší a druhý větší
|
Na obra a palečka 10-15 dětí obdrží klapky na oči, sednou si do
kruhu, do kterého podáme dvou dětem zvonící míč (jeden velký-obr a druhý
malý-paleček). Děti se snaží aby obr dohnal palečka a zároveň, aby paleček
nebyl dohoněn. |
Děti
by se měly soustředit odkud jde zvonící zvuk míče a
neměli by na sebe pokřikovat. Míče musíme dát tak aby byli přibližně daleko
od sebe. |
Aktivita
v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv
– Geo)
|
||
Míče-volejbalové |
Házení v kruhu s hádankouHráči
si utvoří kruh, jeden z nich je ve prostřed kruhu s míčem. Vybere
si někoho z kruhu komu hodí míč a zároveň řekne název nějakého státu,
ten který míč chytil musí říct hlavní město toho státu. Pokud odpoví správně
míč hodí zpátky a oba zůstávají na svém místě, pokud neodpoví správně oba si
svá místa co nejrychleji vymění. Hráči si počítají, kolikrát házeli míč ve středu kruhu a ten, kdo měl
nejméně hodů vyhrál. |
Zvýšení počtu hráčů v kruhu. Omezení států podle světadílů. |
Literatura: |
MAZAL, F.. Pohybové hry a hraní. 1. vyd.
Olomouc: HANEX, 2000, 296 s. ISBN
80-85783-29-0. ZACHOVÁ,B. DPH,
drobné závody, soutěže a úpoly, drobné hry a závody v místnosti.
Praha: UK, 1981, 59 s. ISBN 60-37-80 NEUMAN, J.
Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd.
Praha : Portál, 1998, 323 s. ISBN 80-7178-218-1. VLČEK,
K.: Pohybové hry – metodické materiály
pro učitele 1. stupně ZŠ, SPN, Praha. JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ,
Z a kol.: Pohybové hry dětí
předškolního věku, SPN, Praha INTERNET – Hry
2002 ZAPLETAL,
M. Encyklopedie her.1.vyd.Praha:Olympia, 1973,
243s. |