HRY
PRO ROZVOJ OBRATNOSTNÍCH SCHOPNOSTÍ BEZ MÍČE
|
Základní charakteristika |
Tyto aktivity jsou zaměřeny na rozvoj obratnostních
schopností, koordinace jak vlastního těla tak i při činnosti ve dvojicích či
skupině. Dále rozvíjí sílu formou nenáročného zatížení a spolupráci. Je zde
více variant i stupňů náročnosti (většinou dle počtu účastníků při plnění
úkolů). Příprava je časově nenáročná – u většiny her. Dají se pojmout formou průpravného
cvičení pro rozvoj obratnosti nebo soutěžní formou a to ve dvojicích či
družstvech. |
|
Počty, pomůcky, zatížení |
Popis činnosti
|
Nákresy, poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
20 žíněnka pro
každou skupinu Obtížnost: střední |
Hlemýždi Štafetový závod několika skupin. Za
každou skupina je na startu připravena jedna dvojice, oba partneři klečí a
opírají se rukama o zem a na zádech mají položenou žíněnku. Na povel přenesou
žíněnku kolem mety a musí ji předat na záda druhé dvojici, aniž by se jí
dotýkali rukama. |
I varianty: ztížení dráhy vložením překážek (lavičky,
slalom…) |
10-30 basebalová pálka nebo přibližně stejně dlouhá
tyč a kroužek (ringo) pro každé družstvo Obtížnost: nízká |
Blbárna
Skupinu rozdělíme do stejně početných družstev.
Postaví se na startovní čáru. Na povel vybíhá první k pálce umístěné asi
15-20m před ním postaví si jí jedním koncem do připraveného kroužku a čelem
se dotkne druhého konce.v této poloze se otočí 10x kolem své osy aniž by se
pálka přestala dotýkat země či čela. Po dotočení se rozbíhá zpět
k družstvu předat štafetu dalšímu. Vítězí družstvo jehož členové se jako
první všichni vystřídají na této trati. |
I hřiště musí být zbaveno všech překážek I družstva musí být od sebe dostatečně vzdáleny, aby
se vyhnulo případné strážce I některé nemoci vylučují účast v této hře I přesně vysvětlit jak se mají otáčet kolem pálky I zvýšením počtu otáček se hra stává náročnější a
naopak |
6-30 obtížnost: nízká |
Závod
raků
Hráč zaujme základní polohu – podpor
ležmo před rukama, zády k zemi. Opírá se pažemi o zem a dívá se nahoru.
V tomto postavení se pohybuje po rukou a nohou ke směru hlavy. Lze
zkoušet i pohyb obrácený – nohama napřed. Je to jeden z možných způsobů
pohybu, který prověřuje základní koordinaci. Je skoro nemožné abychom se
přitom nezasmáli. Oba způsoby pohybu lze využít pro štafetu družstev.
Překonává se přitom krátký úsek, nejprve hlavou napřed a od mety zpět nohama
napřed. Zadek se nesmí dotknout země, jinak se musí závodník vrátit znovu na
start. |
Ibezpečný a hladký povrch I závodníci dávají pozor, aby se nesrazily se
soupeřem z jiného družstva |
8-30 pomůcky:2-4 gymnastické obruče obtížnost: nízká |
Obruče,
hýbejte se
Všichni se uchopí za ruce a vytvoří
velký kruh.na dvou místech, nejlépe proti sobě, uvolníme držení rukou,
vložíme gymnastické obruče a ruce se opět spojí. Obruče visí na spojených
pažích. Na pokyn vedoucího se hráči snaží posunovat obruče po kruhu ve směru
hodinových ručiček, aniž by pouštěli rukama. Sousedi si mohou obruče
nadhazovat a usnadňovat si prolézání.
Všichni se však stále pevně drží. Snaží se, aby se obě obruče pohybovaly
stejnou rychlostí. Můžeme zadat i časový limit, který se
snaží soutěžící nepřekročit. |
I upozorněte na ohleduplnost při držení za ruce |
8-12 pomůcky:tyč min.1,5m dlouhá, dva stojany obtížnost: nízká |
Limbo
Každý si vyzkouší svou pružnost a
ohebnost při cvičení, které se normálně provádí za zvuku samby. Máme za úkol
polézat tyč určitou technikou. Země se můžeme dotýkat jen chodidly a podlézat
v takové poloze, že přední strana těla (břicho a hrudník) a obličej
směřují nahoru k laťce. Při prvních pokusech necháme laťku ve výši
ramen. Všichni si vyzkouší techniku podlézání. Postupně laťku snižujeme. Kdo
se jí dotkne, vypadává ze soutěže. Ve hře zůstává stále méně osob. |
I před zahájením důkladně zahřát a rozcvičit |
8-15 pomůcky: kužele, prázdné lahve, medicinbaly,
krabice, šátek na zavázání očí obtížnost: střední |
Chůze
v labyrintu
Na zemi se rozestaví kužele,
medicinbaly, krabice atd. Hráči mezi nimi prochází se zavázanýma očima
z jednoho stanoviště na druhé. Smějí se překážek nohou dotknout, nesmějí
však jimi pohnout nebo je skácet. U cílové mety stojí hráč, který udává
zvukovým signálem směr pochodu(syčení, píšťalkou, tleskáním). Vítězí hráč,
který projde k cíli v nejkratším čase a pohne nejméně překážkami. |
I možno využít i u zrakově postižených hráčů Iupozornit na opatrnost při postupováním tratí |
12-30 Obtížnost: střední |
Nekousni mě do ocasu Skupina se rozdělí na družstva po
8-10. Postaví se do zástupu a uchopí se kolem pasu. Poslední si zastrčí
za pas šátek tak, aby alespoň polovina splývala dolů. Tím je vytvořen jeden
drak, který svůj vznik ohlásí pořádným rykem. Na povel vedoucího začne hlava
draka, první hráč, honit posledního,aby mu sebral šátek. Nastává boj
posledního s prvním a ostatní vlastně nevědí na čí straně jsou.
Dostihne-li hlava draka svůj ocas a sebere mu šátek, je konec hry.
V dalším kole si vymění role nebo se dá šance někomu jinému. Důležité
je, aby se v průběhu pohybu a honičky hráči pevně drželi. A to není
jednoduchá věc. |
I hráči se musí pohybovat pouze ve vymezeném prostoru I! Prostor musí být zbavený překážek I! Hra je náročná z hlediska držení i možnosti
roztržení oděvu. I drak se nesmí rozpojit |
20-30 Obtížnost: střední |
Had na sluníčku (zabalování hada) Skupina se rozdělí na družstva po 8-10. Postaví se do zástupu za sebe, předkloní se a
pravou ruku podají mezi nohama hráči za sebou a levou chytí ruku hráče před
sebou. Tímto způsobem vytvoří hada. Hadi se postaví na čáru vedle sebe tak,
aby poslední hráč stál na čáře (zadkem vystrčeným do pole). Na povel si
polední začne lehat a had couváním s roztaženýma nohama jej přechází.
Postupně si takto lehne celý zástup. Během tohoto pokládání se nesmí družstvo
rozpojit. Jakmile leží všichni členové družstva had začne vstávat obráceným
postupem (ten co si poslední lehal vstává a přebíhá zbytek hada- tím se
všichni členové zvednou navzájem). Vyhrává družstvo, které si první bez
rozpojení lehne a opět vstane. |
I ti co si lehají se snaží lehnou si co „nejštíhleji“,
aby je ostatní mohli přecházet a nešlápli jej I během lehání a vstávání se nikdo z družstva
nesmí pustit I musí být dostatečný prostor pro pokládání hada
(když se položí je dlouhý) I můžeme zkusit i pouze chůzi v tomto spojení např. formou štafetového závodu |
8-12 obtížnost: nízká |
Gordický uzel
Vytvořte kruh tak, aby jste se
dotýkali rameny. Předpažte levou paži a uchopte za ruku některého ze svých
spoluhráčů. Pozor, nesmí to být soused zprava ani zleva. Totéž provede pravou
paží (je možno provést se zavřenýma
očima). Nyní jste dokonale propleteni vytvořili jste gordický uzel. Nečekejte
a snažte se rozmotat, aniž by jste se pustili. Podaří-li se vám rozplést tuto
změť končetin a těl a vytvořit jeden kruh (platí i postavení zády do středu kruhu
jste u cíle. Selžou-li všechny pokusy o rozpletení lidského uzlu, může
vedoucí uvolnit jedno spojení, o kterém si skupina myslí, že je klíčové. Pak
se pokračuje v řešení úkolu.při větším počtu hráčů bývá potřeba i druhý
zásah vedoucího. Hráči i vedoucí by se měli obrnit trpělivostí a hledat
řešení. V průběhu hry se může měnit způsob držení rukou při zachování
stálého kontaktu, nesmí to však měnit základní postavení. Při větším počtu
osob se podaří vytvořit i několik menších kruhů. |
I upozorněte na ohleduplnost při držení za ruce |
Od 6 let, 10 – 15, nízké |
Na hada
Družstva stojí v zástupech, ve
kterých se každý člen drží předcházejícího za boky. První v zástupu
představují hlavu hada, poslední hadův ocas. Hlava má za úkol co nejrychleji
chytit ocas, tj. první má dát poslednímu „babu“. Jestliže se mu to povede,
přechází první na poslední místo a hra se opakuje. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení |
Od 6 let, 5 – 10, střední |
Prolézání oknem
Před každým družstvem vytvoří dva
žáci „okno“ – podají si ruce, jednu nahoře a jednu dole. Ostatní na pokyn
vedoucího začnou prolézat. Vítězí družstvo, které nejdříve prolezlo. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Pozor, aby žáci
oknem neproskakovali. Pro jistotu umístit za okno žíněnku. |
Od 10 let, 20 – 30, nízké |
Boj hadů
Žáci jsou rozděleni do stejně
početných družstev. Na povel vedoucího začíná boj všech družstev proti sobě.
Jestliže první z některého družstva plácne posledního z jiného
družstva, vyřadí tím celé družstvo z boje. Vítězí družstvo, které
zůstane samo ve hře. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Ideální je mít
čtyři družstva a postavit je proti sobě do rohů a soutěž odstartujte na
povel, aby měli všechny družstva stejnou výchozí pozici. |
Od 6 let, 10 – 15, nízké |
Chyť
hada za ocas! Hraje se podobně jako hra Na hada,
ale s tím rozdílem, že před každým družstvem je jeden chytač –
z družstva soupeřů. Na povel vedoucího se chytači snaží co nejrychleji
chytit hada za ocas. Celé družstvo se však pohybuje a chrání svého
posledního. Kterému chytači se to povede dříve, získává pro své družstvo bod.
Když se had roztrhne, prohrává. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Družstva rozestavte
jako u hry Boj hadů. |
Od 12 let, 7 – 12, střední |
Stahování hada!
Žáci v družstvech utvoří zástup.
První ve všech družstvech stojí na jedné čáře.Asi 10 m od této čáry
rovnoběžně s ní je druhá čára – cíl. Na povel „Připravte se!“ se
všichni žáci předkloní a mezi rozkročenými nohami podají svou pravou paži
poslednímu, který již leží, podává svou levou ruku. Ležící se přitahuje, šoupe po zemi, a odstrkuje se nohami. Pak následuje povel
k zahájení závodu. U cíle jsou tehdy, když poslední překročí čáru. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Pozor na hlavu
ležícího! |
Od 9 let, 6 – 12, kužele, plné míče,střední |
Nedotkni
se kužele! Žáci v trojicích se drží za
ruce. Uprostřed mezi nimi je kužel (plný míč). Každý se snaží ostatní dva
přetáhnout, aby povalili kužel nebo se dotkli plného míče. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Pozor na pád na
kužel. |
Od 10 let, 12-24,koně bez madel, střední |
Všichni na koně
Šestičlenná družstva stojí
v zástupech. Před každým družstvem stojí ve vzdálenosti 10 –15 m kůň bez
madel. Na povel družstva vyběhnou a snaží se co nejrychleji dostat do sedu
nebo stoje na koni (podle určení). Vítězí to družstvo, které první provedlo
stanovený úkol. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Pozor na pád
z koně. Raději na každou stranu umístěte žíněnku. |
Od 10 let, 14 – 28, švédské bedny, střední |
Rozkládání
a skládání bedny Před každým 5 – 7 členným družstvem
stojí švédská bedna. Na povel žáci bednu rozloží na jednotlivé díly a tyto
pak přenesou na určenou metu, která je asi 10 –15 m vzdálená. Tam opět bednu
sestaví a postaví se před ní do pozoru. Vítězí družstvo, které je nejdříve
hotovo. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. Pozor na upuštění
části švédské bedny a následné zakopnutí. |
Aktivita v rámci mezipředmětových
vztahů (integrace prvků Tv – Fy) |
||
Od 12 let, 14 – 24, nízké |
Družstva na
čáry!
Utvoří se družstva se stejným počtem
žáků. Cílem hry je na každou čáru postavit jednoho člena týmu. Další
z družstva může startovat až poté co ten předním doběhl na čáru a
vyřkl jaký-koliv
fyzikální vzorec. |
Do soutěže vstupujte rozcvičení. |
Literatura: |
NEUMANN, J. Dobrodružné hry v tělocvičně,
1.vydání Praha : Portál, 2001 , 243s., ISBN 80-7178-55-5 NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení
v přírodě, 3.vydání Praha : Portál, 1998 , 325s., ISBN 80-7178-405-3 KÁBELE, F. Tělesná výchova mládeže vyžadující
zvláštní péči, 3. vydání Praha : SPN, 1988, 256s., ZACHOVÁ, B. a kol. DPH, drobné závody, soutěže a
úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. 1. Vyd.
Universita Karlova, 1980,145 s, AA 6,77 – VA 6,98 |