Honičky a DPH úvodní část hodiny
|
Základní charakteristika |
Honičky jsou obvykle aktivity, při
kterých je organismus účastníků relativně intenzívně a krátkodobě zatěžován. Měly
by být řízeny tak, aby zaměstnávaly všechny účastníky na vymezeném prostoru;
při nich jeden nebo více hráčů honí ostatní. Honičky jsou někdy vhodnou
aktivitou při zahájení další aktivity, pokud předem dojde k přípravě organismu
na zatížení. U menších dětí je možné aplikovat je dříve a často jsou
používány na začátek cvičební hodiny. Aby však honička měla nejen
fyziologický, ale také výchovný význam, je třeba mít stále na zřeteli, že
musí probíhat organizovaně, účastníci se současně učí pohybovat po hřišti,
vyhýbat se spoluhráčům a soupeřům, takticky se rozmisťovat v poli,
unikat soupeři, sledovat činnost ostatních hráčů atd. Z hlediska rozvoje
pohybových schopností jsou orientovány na schopnosti obratnostní, rychlostní
a vytrvalostní. Základní aktivitou je běh a chůze. Existuje celá řada námětů
a způsobů, jak tuto aktivitu obměňovat a možností kde ji hrát. Její
přednosti: minimálně pomůcek, dá se hrát téměř všude, zapojen celý organismus,
vhodné pro většinu věkových kategorií, atd.
Pohybové hry tipu honiček mají mnohem
důležitější význam při vytváření potřebné pracovní atmosféry a pohody. Pro správný provoz je
nutné: - sledovat vyváženost úkolů a
možností honících a honěných - obměňovat včas pravidla, režim,
prostorové podmínky apod. - honička nesmí být ukončena „vyčerpáním“
jedné nebo druhé strany… - pozor na bezpečnost provozu – nikdy
ne aktivity příliš tvrdé, na kluzkém povrchu a vždy s bezpečným prostorem
po stranách hřiště. |
|
Pomůcky, prostředí |
Popis činnosti |
Poznámky, org. pokyny,
bezpečnost |
|
Honička jednoduchá Honič (hráč který má babu)
pronásleduje ostatní. Když se mu podaří plácnou rukou některého
z honěných, předá mu dotykem babu i svoji funkci honiče. Vracení role,
tzv. oplátka není dovolena. Nový honič nesmí dát babu tomu, od koho ji dostal |
-vždy doporučuji více honičů, pokud je více hráčů
jek deset |
Šátek, švihadlo, popruh |
Honička třínohých Rozdělte hráče do dvojic. V každé dvojici se
oba postaví vedle sebe a svážou si šátkem, švihadlem vnitřní nohu. Po
tělocvičně se pohybují spojené dvojice. Jedna dvojice má vždy babu a jejím
úkolem je chůzí nebo během, předat babu jiné dvojici. Stačí plácnutí jednoho
z dvojice a celá dvojice má babu. |
Bezpečnost: Hráčům doporučuji dlouhé kalhoty, přes
které budou svazováni. Volíme raději široké popruhy. |
|
Honička s domečkem na zádech Jeden hráč má babu a honí ostatní ve vymezeném
prostoru. Ti se však před ním můžou
zachránit. Pronásledovaný se před babou zachrání tím, že někomu vyskočí na
záda. Oba pak nesmějí dostat babu po dobu, kdy je honič u nich. Může bít
však na zádech asi pět vteřin, poté musí seskočit. Pokud se
chce hráč opět schovat před honičem, musí si najít někoho jiného a vyskočit
mu na záda. |
Máme-li větší skupinu zvolíme dva chytače |
|
Na černokněžníka Je to námět honičky, při které každý, kdo dostane
babu se musí proměnit v nehybnou sochu. Zůstane v předepsané
poloze. Vysvobodit svého začarovaného druha může ten, kdo je dosud volný.
Musí to však provést stanoveným způsobem. Jestliže černokněžníkovi zůstanou
stát u předklonu, s rukama opřenýma o kolena (dělají kozu), osvoboditel
je oživí a znovu vrátí do hry tím, že je přeskočí roznožkou. Jindy platí
podmínka, že hráči zakletí černokněžníkem zůstanou stát v širokém stoji
rozkročném a jsou osvobozeni volným hráčem, který podleze pod jejich
nohama. |
Pokud hrajete s větším kolektivem pověřte
úlohou černokněžníků dva, tři i více hráčů. Podaří-li se
jim znehybnit všechny hráče? - děvčata nehrají na černokněžníka, ale na
čarodějnici. |
Jeden, až tři lehké míče |
Honička s míčem Honič má v ruce molitanový míček. Babu předává
dotykem míče. Pokud se honič někoho dotkne má babu. Předá mu míč a stává se honěným.
|
Lze vymezit část těla kde zásah neplatí¨ -u více hráčů zvolíme dva až tři honiče |
|
Řetězová honička Na začátku má vždy jeden babu a začíná honit. Kdo
dostane babu, stává se pomocníkem honiče. Chytí se s ním za ruku a dál
běhají společně. Zpočátku se zdá, že je pomocník honiči nepříjemnou přítěží,
která ho zdržuje v pohybu,ale jak postupně pomocníků přibývá, vytváří se
stále delší řetěz, který snadno zažene prchající hráče do kouta. Tam ho
obklíčí a chytí. Babu předávají volnou rukou jen první a poslední
v řadě. |
Můžeme pozměnit pravidla tím, že honění hráči můžou
podběhnout pod řetězem hráčů, kteří je chytají. Ovšem jen tehdy, když ho
nechytí krajní hráč. |
Jednu či více žíněnek |
Honička se záchranou Jednu nebo více žíněnek
(podle počtu hráčů) rozmístíme po herní ploše.Zvolíme jednoho či dva honiče,
závisí na počtu hráčů. Honič začne honit. Pokud se dotkne honěného rukou,
znehybní ho a
hráč si lehne na zem. Nechycení zachraňují znehybněné tak, že je dva až tři
zachránci přenesou (nejčastěji zvednutím za končetiny) na žíněnku. Zde
chycení obživnou a hrají dále. |
- můžeme stanovit, že po čtvrtém chycení se stane
hráč honičem a honič honěným. |
|
Chytaná do kruhu Tři chytači se drží za ruce a snaží se někoho chytit
tím, že ho uzavřou do kruhu. Pokud se jim to podaří je chycený. Ten se pak
k nim připojí do řetězu a všichni pokračují v chytání dalších,
dokud nejsou všichni pochytáni. |
Na začátku hry můžeme chytačů ulehčit práci tím, že
přidáme čtvrtého hráče. |
10-30, žádné , střední |
Honička s přibíráním dvojic Podstatou hry je honička dvojic s přibýváním
dvojic. Před hrou určíme pouze jednu dvojici. Po začátku hry dvojice chytá
dalšího hráče, tím vznikne trojce dále čtvrtého a tito čtyři se dělí na dvě dvojce a každá samostatně dále
honí a chytá ostatní. Hra končí chycením posledního. Zaměření: pozornost, obratnost, rychlost, periferní
vidění. |
Místo: rovná plocha Vyřazení:
žádné Organizace: Ve vymezeném, prostoru určíme honiče. Pravidla:
Honiči se nesmí pustit, pokud se pustí a někoho chytí, chycení
neplatí. |
10-30, 1-3 pešky, střední |
Honička jednoduchá Honiči-hráči kteří mají babu – jsou označeni
peškem (nebo nějakým výrazným předmětem), kterého drží v ruce.
Pronásledují ostatní, když se jim podaří zasáhnout peškem nebo plácnout rukou
některého z honěných tak pošlou svého prvního chyceného na předem určené
místo (každý z honičů má jiné místo) a chytá dalšího. Chyceného může
osvobodit dotykem nechyceny hráč, proto jej honič hlídá a současně chytá
dalšího hráče. Uhlídá-li prvního a chytí druhého, stane se druhý honičem,
hlídaný a honič jsou osvobození. Zaměření: rychlost, vytrvalost.
|
Místo:
vymezená plocha Vyřazení:
není Organizace:Vzhledem k počtu honěných a
velikosti plochy určíme jednoho až tři honiče. Pravidla:
Pokud honěný vyběhne při pronásledovaní za vymezený prostor,
automaticky má funkci honiče, pokud honič překročí vymezený prostor, babu dát
nemůže. |
15-30, kužele, střední |
Na vodníka Z kuželů vytvoříme velký kruh uprostřed hrací
plochy. V jeho středu stojí hráči – pavouci. Kolem kruhu stojí hráči,
kteří do něj vbíhají, když se pavouk nedívá. Ten se snaží hráče chytat. Koho
chytí, ten se posadí do vymezeného prostoru ve středu kruhu, chycený hráč
může byt vysvobozený tím že některý z hráčů vběhne do kruhu, pleskne
chyceného hráče do ruky a unikne s ním z kruhu dříve, než je vodník
chytí. |
Místo:
vymezený prostor Vyřazení:
není Pravidla:
vodník muže chytit hráče pouze ve velkém kruhu,chycení mimo něj je
neplatné. Zaměření: rychlost obratnost. |
10-30, šátek-šerpa asi 75cm dlouhá, střední |
Honička čertovská Čert má oháňku (zezadu za pasem zastrčený šátek nebo
šerpu). Koho se dotkne, ten zkamení a
provádí předem určený cvik. Ti kteří nejsou chyceni, se snaží čertovi oháňku
vytrhnout. Komu se to podaří, stává se čertem, zkamenělí obživnou a hraje se
od začátku. Pokud zkamení všichni hráči, vítězí čert, když ne vítězí ten, kdo
je nejčastěji čertem, a ten, kdo má minimum chycení. Zaměření: rychlost, vytrvalost, obratnost, postřeh,
odvaha. |
Místo: vymezená plocha Vyřazení:
omezení nebo není Organizace: označíme honiče-čerta ostatní jsou
honěny. Pravidla: oháňka je vytrhávána rukou, pokud se
honěného dříve dotkne čert, honěný zkamení. Ten, kdo naznačí chycení, ač
chycen není, je chycen automaticky! Čert si oháňku nesmí přidržovat (pouze
při úpravě). |
10-30, 1 - 2 pešky, střední |
Honička směšná Kdo je chycen, má babu-peška a stává se honičem.
Honič se po celou dobu hry (i po předání baby dalšímu hráči) drží na místěn
na kterém babu dostal. Zaměření: rychlost, vytrvalost, obratnost,
pohotovost Pravidla: Baba se předává peškem či dotykem ruky.
Pokud hráč dostane třetí a další babu, drží se oběma rukama na místech
posledních dvou zásahů. Při předávání se může na okamžik pustit. Hráč
s nejmenším počtem zásahů vyhrává. |
Místo: vymezená plocha Vyřazení: není Organizace: Jeden honič (maximálně dva, podle počtu
účastněných), ostatní jsou honěny |
10-40,2 až 5 pešků, střední |
Honička kamenná (totální, sochařská, čarodějnická) Popis hry: Honiči honí; koho dotekem chytí ten
zkamení do předem určeného postoje. Dosud nechycení mohou předem dohodnutým
způsobem oživit zkamenělé a tak se pokusit vyhrát hru. Pravidla: Honiči vyhrají, když v předem určené
době ( doporučujeme 1-2
minuty) všechny dotykem zkamenět. Honění vyhrají, pokud se to honičům
nepodaří. |
Místo: vymezená plocha Vyřazení: není Organizace: Podle počtu hráčů a velikosti plochy,
stanovíme 3-5 honičů, ostatní jsou honěni |
10-20, žádné, vyšší |
Chytaná do kruhu
Tři honiči se drží za ruce a snaží se někoho chytit
tím, že ho uzavřou do kruhu. Chycený se pak k nim připojí do řetězu a
všichni pokračují v honičce. Kruh ani řetěz se nesmí roztrhnout, jinak
chycení neplatí. |
Do honičky vstupujte zahřátí a protažení. Při držení
se za ruce uchopte spoluhráče tak, aby nedošlo při nekontrolovanějším pohybu
např. k vykloubení ramene či lokte. |
10-20, žádné, vyšší |
Vrabčí honička
Honič i pronásledovaní se pohybují na vymezeném
prostoru jen poskoky snožmo. |
Do honičky vstupujte po protažení dolních končetin.
Vymezte si prostor tak, aby museli být do hry zapojeni všichni hráči a ne jen honič a pár dalších. |
16-30, rolička novin,vyšší |
Vyřazovací honička
Žáci jsou rozděleni do dvou stejně početných
družstev. První družstvo se rozestaví na jednom konci tělocvičny
v přesně vymezeném území, druhé družstvo ve stejně velkém pásmu ne druhé
straně tělocvičny. Každé družstvo vyšle na území soupeřů jednoho
honiče. Na povel vedoucího začnou honiči zasahovat soupeře stočenou roličkou
z novin a tím je ze hry vyřazovat. Každý vyřazený odchází na předem
určené místo. Honění nesmějí překračovat hranice vymezeného prostoru, překročení
znamená automatické vyřazení ze hry. Honička končí, když je celé jedno
družstvo vyřazeno. Honičku je možno provádět jako soutěž o nejrychlejší
družstvo. |
Do honičky vstupujte po protažení dolních končetin.
Vymezte území tak, aby museli být do hry zapojeni všichni hráči a ne jen honič a pár dalších.
Novinami zasahujte tak, aby nedošlo k poranění očí, tzn. Vyhýbejte se
zásahům hlavy. |
10-20, žádné, vyšší |
Složitá honička
Určený žák, který nesmí dostat „babu“, brání honiči
blokováním. Kdo je chycen, blokuje a honičem se stává ten, kdo dosud
blokoval. |
Pravidla bezpečnosti – 1. honič blokaře obíhá bez
kontaktu či s lehkým kontaktem( ne že ho bude srážet apod.) 2. blokař
pouze brání tělem, jeho ruce ani nohy nevyvíjejí proti honiči aktivitu, tzn.
žádné držení, podrážení, údery rukama, kopání apod. – |
8-20, žádné, vyšší |
Jednoduchá honička
Honič pronásleduje ostatní, komu dá „babu“, ten se
stává honičem. |
Do honičky vstupujte protažení. Při vyšším počtu
žáků lze zvětšit počet honičů. |
4-20,žádné, vysoké |
Tři proti jednomu
Rozdělíme početnější skupinu na družstva po čtyřech.
Tři hráči se chytnou za ruce a jeden z nich tvoří cíl (oběť). Čtvrtý
hráč, pronásledovatel, stojí mimo trojúhelník a snaží se co nejdříve chytit
hráče, který byl označen jako cíl. Trojice hráčů se však otáčí a manévruje
tak, aby mu co nejvíce znemožnila dotknout se některé části těla oběti. Hraje
se tak dlouho, až v některé čtveřici chytí pronásledovatel svou oběť.
Lze obměnit několikrát role a po každém kole krátce hodnotit akce obránců a
pronásledovatelů. Můžeme zjednodušit práci pronásledovatelům tím, že se hráči
ve trojici budou držet kolem ramen. Podle zdatnosti účastníků můžeme zvolit
jednoho pronásledovatele na několik skupin, z nichž každá má vybraného
hráče jako oběť. Je také možné určit několik pronásledovatelů a zvětšovat
počet hráčů ve skupinách bránících
oběť. |
Do honičky vstupujte zahřátí a protažení. Při držení
se za ruce uchopte spoluhráče tak, aby nedošlo při nekontrolovanějším pohybu
např. k pohmoždění zápěstí či jinému zranění. |
Libovolný počet hráčů, 2-3min Barevný „rozlišovák“ |
Honička s útočištěm
Vybere se osoba, která bude chytat. Ostatní
utíkají.Kdo je v úzkých, vyskočí na záda svému spoluhráči a oba jsou
před pronásledovatelem v bezpečí. |
Hraje se na malém hřišti. Do soutěže vstupovat rozehřátí. |
Libovolný počet hráčů, 3min, barevné
„rozlišováky“ |
Zmatená honička
Hráči se rozdělí do dvou stejně silných družstev,
viditelně rozlišených. Před zahájením se všichni shromáždí uprostřed hřiště.
Vytvoří kruh, ve kterém stojí střídavě hráči družstva A a B. Každý se podívá
nejdřív na souseda po své levé ruce- před ním bude utíkat. Potom na souseda
vpravo- toho bude honit. Když rozhodčí pískne, rozprchnou se hráči na všechny
strany. Na druhé hvízdnutí začíná honička, při které je každý současně
chytačem i pronásledovaným. Kdo dostane babu, odchází za hranice území. Po 3
minutách se ozve ukončovací signál. Vítězí to družstvo,kterému zůstalo ve hře
více členů. |
Hraje se na větším hřišti. Do soutěže vstupovat rozehřátí |
Libovolný počet hráčů, max. 3min, barevné
„rozlišováky“ |
Na dvě baby
Hrají současně dvě družstva na společném území.
Každé si ze svého středu vybere chytače. Když se s nimi ostatní hráči
dobře seznámí, rozběhnou se po hřišti. Chytač z prvního družstva se
snaží dát babu co nejrychleji všem členům druhého družstva a chytač druhého
družstva honí jen členy prvního družstva. Kdo dostane babu, odchází hraniční
linii. Prohraje družstvo, kterému nezůstane ve hře kromě chytače žádný hráč.
Chytači se vzájemně nepronásledují. |
Hraje se na malém hřišti. Do soutěže vstupovat rozehřátí. |
Libovolný počet hráčů, 2 – 6 min. |
Rybolov
Vybraný hráč-rybář- čeká na protilehlé straně
hřiště, než ostatní rybičky, které rybář varuje „rybičky, rybičky, rybáři
jedou“, všichni se dají do pohybu proti sobě, kdo dostane babu od vyvolávače,
stává se jeho pomocníkem a hra pokračuje z opačné strany tak dlouho,
dokud nezůstane v rybníce poslední rybička = nový rybář. |
Hraje se na malém hřišti. |
Libovolný počet, optimální do počtu družstev, 2 – 4
min. v závislosti na intenzitě hry. |
Vlak
Družstva v zástupech za startovní čarou, na
povel první hráči – lokomotivy oběhnou 1. Metu a na své koleji zapojí (za
ruku) dalšího hráče, společně kolem mety pro další vagóny. |
Hraje se na malém hřišti |
Libovolný počet hráčů, 20 s – 2 min, kužele |
Honička vyřazovací
V určitém vymezeném herním prostoru (nejlépe
kruh, ale i čtverec) se žáci honí jedním, předem stanoveným směrem, každý má
babu, ale současně ji může tedy i dostat od následujícího, vyřazení hráči
odstupují. |
Hraje se na hřišti na kterém je vyznačen kruh nebo
čtverec. Do soutěže vstupovat rozehřátí.Pozor na kužele
–možnost zakopnutí. |
|
Na kočku a myš
Hráči, až na dva utvoří vázaný kruh čelem dovnitř.
Kruh je buď zavřený, nebo otevřený jen na jednom místě. Ze zbývajících dvou
hráčů jeden představuje kočku a honí druhého – myš. Ta prchá, vbíhá do kruhu
a zpět z něho ven, přičemž jí hráči, tvořící kruh, uvolňují cestu,
kdežto pronásledující kočku zadržují. Je – li kruh otevřen, je to pro kočku
jediná volná cesta do kruhu i ven. Jinde si musí prorazit cestu nebo podlézt
spojené paže. Je – li myš chycena, nastoupí další dvojice. |
|
Libovolný počet hráčů, 30s – 1min, kužele |
Na Černého Petra
Obdélníkové hřiště rozdělíme na tři části: dva úzké
pásy na krajích a široký pás uvnitř. Na začátku hry stojí v jednom úzkém
pásu Černý Petr, ostatní hráči jsou v druhém úzkém pásu. Na znamení
vyběhnou a snaží se přeběhnout přes široký pás do protějšího. Smějí běžet
pouze v před nebo do strany, nikoliv zpět. Černý Petr vybíhá proti nim a
snaží se přebíhajícím dát babu. Chycení se stanou jeho pomocníky, utvoří
s ním vázaný řad. Při dalším přeběhu dávají babu krajníci. |
Hraje se na větším hřišti, bezpečnost-možnost
uklouznutí nebo zakopnutí kužele. |
|
Složitá honička
Určený hráč, který nesmí dostat babu, brání honiči
v pohybu blokováním. Kdo je chycen, blokuje, a honičem se stává ten, kdo
dosud blokoval. |
|
Libovolný počet hráčů, max. 3 min,míčky. |
Chytaná do kruhu
Tři honiči se
drží za ruce a snaží se někoho chytit tím, že uzavřou okolo něho kruh.
Chycený se k nim připojí a všichni pokračují v honičce. Řetěz,
který vytvářejí, se nasmí roztrhnout, jinak chycení neplatí. |
Hřiště nejlépe označit nakreslenou čarou na zemi,
aby se vozíčkáři nemuseli navíc vyhýbat např.kuželům. |
|
Bojová honička s přebíháním
Na hřišti pro kopanou stojí na jedné delší straně
jedno družstvo, druhé je rozptýleno po celé ploše hřiště. Na povel první
družstvo vyběhne a snaží se prokličkovat druhým družstvem za protější dlouhou
stranu hřiště. Členové druhého je chytají. Kdo je chycen, musí se vrátit na
své místo a může se znovu pokusit o přeběh. Komu se podaří přeběh na druhou
stranu, získá pro své družstvo bod. Může se také vrátit vně hřiště a opakovat
pokus o přeběh. Po uplynutí stanovené doby se úlohy vymění a hraje se znovu.
Vítězí družstvo s větším počtem bodů. |
|
|
Honba na zajíce
Obdélníkové hřiště asi 28x5m rozdělíme na 7 stejně
širokých pásů; tím vznikne 8 příček, na něž se rozestaví 8 hráčů jednoho
družstva – honičů, tj. na každou příčku jeden. Devátý člen si stoupne jako
druhý na kteroukoliv příčku. Druhé družstvo – zajíci – se shromáždí před
prvou příčkou venku a na povel se všichni snaží přeběhnout celým obdélníkem
aniž jsou chyceni. Honič se smí pohybovat pouze po své příčce, jenom devátý
člen se může pohybovat po všech příčkách i postranních čárách. Za přeběhnutí
všech polí, aniž byl chycen, získává každý zajíc bod a vrací se vně obdélníku
před první příčku a pokouší se o nový přeběh. Hraje se na čas s výměnou
úloh. Vítězí družstvo, které získá více bodů. |
|
15-25, pomůcky žádné, střední |
Honička s přibýváním dvojic Před hrou určíme jen jednu dvojici. Po začátku hry
dvojice chytá dalšího hráče, tím vznikne trojice, dále čtvrtého a tito čtyři
se dělí na dvě dvojice a každá samostatně dále honí a chytá ostatní. Hra
končí chycením posledního. Opačnou obměnou je honič samotář. V této
honičce je honič sám, ostatní se ve dvojicích drží za ruce. Komu dá honič
babu, ten se stane honičem a dřívější honič zaujme jeho místo ve dvojici. |
Podle množství hráčů a velikosti herní plochy
lze měnit počty seskupení (honička ve
trojicích, případně i ve čtveřicích). Lze také mít více honičů samotářů. |
15-25, 1 či více žíněnek, střední |
Honička se záchranou (sanitka) Jednu nebo více žíněnek (podle počtu hráčů)
rozmístíme po herní ploše. Určíme a označíme jednoho či dva honiče, záleží na
počtu hráčů. Honič honí a zásahem znehybní honěné – ti si lehnou na zem.
Nechycení zachraňují chycené a znehybněné tak, že je dva až čtyři zachránci
přenesou (nejčastěji zvednutím za končetiny) na žíněnku. Zde chycení obživnou
a hrají dál. Záchranáři – mohou, ale nemusejí být při zachraňování proti
chycení honičů imunní. |
Můžeme ztížit lokomoci honičům i honěným, (běh
bokem, snožmo aj.) - podle počtu hráčů
určujeme
počet honičů - dobré je několikrát vyměnit
honiče |
15-25, šátky, stuhy asi 75 cm dlouhé-podle počtu
hráčů-2 různé barvy, střední |
Honička čertovská Hráče rozdělíme na dvě družstva a každému přidělíme
stuhu. Každé družstvo má stuhy jiné barvy, které si hráči připevní zezadu za
pasem. Úkolem je sebrat stuhu hráči
z protějšího družstva. Hráč, který o stuhu přišel, vypadá ze hry a již
se honění neúčastní. Vyhrává družstvo, které získá všechny stuhy protihráčů. |
Hra dává hráčům možnost nejen unikat, ale i zároveň
chytat. Doporučuji vymezit menší herní plochu. |
15-25, pomůcky žádné, velké |
Honička v řetěze Na začátku hry určíme vždy několik honičů, jako
základních článků pro několik řetězů, ostatní hráči jsou honěni. Koho se
honič dotkne, je chycen, chytne honiče za ruku, stává se také honičem a chytá
jako součást řetězu. Každý chycený se přidá k řetězu. Chytají pouze
krajní články dotykem ruky. Řetězec se nesmí přetrhnout. Honění smí probíhat řetězem pod rukama hráčů,
nesmí však prorážet či silou protrhávat řetěz Hra končí chycením posledního
hráče. |
Tato honička je náročná na vytrvalost a rychlost.
Rozvíjí kolektivní spolupráci. Hra patří mezi náročnější a tak doporučuji
hrát pouze omezenou dobu (do dvou minut). |
15-25, 1-3 lehké míče, střední |
Honička míčem Dva až tři honiči mají míč, ostatní jsou honěni.
Babu dává honič zásahem míče; lze vymezit část těla, kde zásah neplatí.
Chytat míč se nesmí. Zasažený hráč má babu, zásah míčem po odrazu od země či
od stěny neplatí. |
Hra vyžaduje umístění do uzavřeného prostoru, aby
měla spád. Lze zvolit dva i více honičů, kteří spolupracují, mají buď každý
jeden míč, nebo spolupracují a mají jeden míč dohromady. |
15-25, pomůcky žádné, střední |
Zmatená honička Skupina se rozdělí na dvě družstva a vytvoří jeden
kruh, ve kterém stojí střídavě hráči družstva A a družstva B. Každý se podívá
na souseda vlevo, před kterým bude utíkat a potom na souseda vpravo, kterého
bude honit. Na první povel se hráči rozmístí po hřišti a na další povel
začíná honička. Kdo je chycen, jde mino hřiště. Družstvo, které má na konci
více členů v hřišti vítězí. |
V této hře je hráč zároveň honičem i honěným. Je
proto stále aktivní a ve střehu. |
20-30, pomůcky žádné, střední |
Honička v ulicích
Hráči kromě dvou, jsou rozestaveni na hřišti jako
k prostným, rozstup na upažení. Na povely vedoucího provádějí půlobraty
vpravo či vlevo a vytvářejí tak čelné nebo bočné uličky. Honič se snaží
dostihnout honěného. Oba při tom smějí běhat pouze v uličkách. Není
dovoleno podlézat upažené paže. Je-li honěný žák dostižen, nastoupí ihned
další dvojice a honička pokračuje. |
Hráči tvořící uličky jsou v pohybu a musí
sledovat pokyny |
15-25, švihadla, střední |
Honička se švihadly Skupina je rozděleny na trojice, které se rozestaví
k přidělenému švihadlu tak, že dva hráči stojí z pravé strany
švihadla a prostřední hráč stojí ze strany levé. Je určena jedna trojice,
která na povel honí ostatní trojice. Trojice, která je chycena se stává
honičem.. |
Podle počtu hráčů je možno určit více honičů.
Honička je náročnější na pohyb. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů
(Integrace prvků simulace zrakového postižení) |
||
zvonečky, provaz,klapky na oči |
12 – 15 dětí obdrží klapky na oči, rozmístí se do
předem vymezeného prostoru. Prostor se vymezí pomocí lana. Nejlépe aby lano
bylo v úrovni pasu.Všichni si vezmou zvoneček a nasadí si klapky na oči.
Však jeden hráč zvoneček neobdrží. Dostane rolničku a tím se stává honičem.
S absencí zrakové kontroly se snaží někoho najít. Musí se ho dotknout,
nebo plácnout. Pokud se mu to podaří zvolá „jsi chycen“a vezme si od něho
zvoneček. Hráč který byl chycen
dostane rolničku a stává se
honičem. Dbejte na to, aby pohyb byl omezen na chůzi. – možnost úrazu |
Trocha trpělivosti neuškodí! Doporučuji jako
uklidňující Značné soustředění. Podle obtížnosti a dovedností účastníků volte
vymezený prostor. Pozor na ostré předměty. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů
(zeměpis) |
||
10-30, 1-3 pešky ,tužku a papír, střední |
Honiči-hráči kteří mají babu – jsou
označeni peškem (nebo nějakým výrazným předmětem), kterého drží v ruce.
Pronásledují ostatní, když se jim podaří zasáhnout peškem nebo plácnout rukou
některého z honěných tak pošlou svého prvního chyceného na předem určené
místo (každý z honičů má jiné místo), kde chycený musí napsat na papír 5
hlavních měst předem určených států a
chytá dalšího. Chyceného může osvobodit dotykem nechyceny hráč, proto jej
honič hlídá a současně chytá dalšího hráče. Uhlídá-li prvního a chytí
druhého, stane se druhý honičem, hlídaný a honič jsou osvobození. Zaměření: rychlost, vytrvalost. |
Místo:
vymezená plocha Vyřazení:
není Organizace:Vzhledem k počtu honěných a
velikosti plochy určíme jednoho až tři honiče. Pravidla:
Pokud honěný vyběhne při pronásledovaní za vymezený prostor,
automaticky má funkci honiče, pokud honič překročí vymezený prostor, babu dát
nemůže. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace
prvků Tv – Čj) |
||
3-8, žádné, střední |
Hloupá kuchařka
Hráči si zvolí jednoho z nich, který bude jako
první představovat „kuchařku“. Ten si stoupne na předem určené místo
(„kuchyň“) a ostatní se cca 2-3 m od něj postaví vedle sebe do řady, čelem
k němu. „Kuchař(ka)“ poté odříká formulku: „Já hloupá kuchařka dala jsem
do polévky místo petržele (sem přijde vždy něco, co se obvykle dává do
polévky – např. pepř, majoránka, mrkev,…) stromy (či jiné
všeobecné podstatné jméno – např.
auta, barvy, domácí práce, sporty,….). Pro hráče je důležité právě až
to poslední všeobecné podstatné jméno. Každý si od něj totiž musí
v duchu vymyslet jeden konkrétní příklad. (Např. v našem případě
jsou to stromy, takže konkrétní příklady mohou být dub, buk, lípa,…). Když
mají hráči příklady vymyšleny (pokud se stane, že někdo nemůže na nic přijít,
ostatní mu pomohou), „kuchař(ka)“ začne nahlas odříkávat příklady právě od
toho všeob. podst. jm., které si zvolil(a). Jakmile některý z hráčů
(nebo i více hráčů – mohou si vybrat to stejné) uslyší ten svůj vymyšlený příklad, vyběhne
směrem od „kuchaře(ky)“. „Kuchař(ka)“ vybíhá hned za ním a snaží se ho
chytit. Pokud se mu(jí) to podaří, mění si role a chycený se stává
„kuchařkou(em)“. Pokud se však pronásledovanému podaří dostat do „kuchyně“,
aniž by byl chycen, role zůstávají nezměněny a starý(á) „kuchař(ka)“ musí
znovu odříkat formulku, avšak s jiným všeob. podst. jm.. Hra není nějak
časově omezena, tudíž o jejím trvání rozhoduje učitel nebo aktéři sami |
Tato hra je určena dětem předškolního či mladšího
školního věku. Rozvíjí nejen pohybové schopnosti, ale také jejich slovní
zásobu a znalosti. Není to typická hra pro tělesnou výchovu. Vyskytuje se
spíše ve školních družinách a školkách – pokud chceme mluvit o jejím pedagogickém
zařazení – ale pro její jazykový prvek jsem ji sem zařadil. Co se týče
bezpečnosti, jediné na co si dát pozor je to, aby se v prostoru honičky
(hřiště, louka,…) nevyskytovaly
předměty, které by po kontaktu s nimi mohly přivodit zranění. |
Literatura: |
ADAMÍRA, J. Malé hry.
1. vydání. Praha, Státní tělovýchovné nakladatelství, 1953. s. 56-61. ZAPLETAL, M. Hry na
hřišti a v tělocvičně. 1. vydání. Praha, Olympia, 1987. s. 21-25. MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1.vydání. Olomouc,
Nakladatelství HANEX, 2000. s. 74-88. ISBN 80-85783-29-0. |
|