DPH s použitím duchen, žíněnek a na přenášení
předmětů
|
Základní
charakteristika |
Principem
těchto činností je využití žíněnek a duchen k jednotlivým pohybovým
aktivitám jako pomůcku k pohybové hře nebo jako samotný předmět určený
k přenášení. K přenášení lze samozřejmě využít i jiné vhodné
předměty (díly švédských beden, cvičenec, atd.). Tyto DPH jsou zaměřeny na rozvoj nejen silových a obratnostních
dovedností, ale především týmové spolupráce. Hry
spojené s nošením cvičenců nebo různých předmětů (plných míčů, činek,
laviček, žíněnek apod.) rozvíjí především sílu a obratnost. Základem těchto
her je přenášení, tahání, smýkání či hod předmětů. Cvičení
jsou určené pro skupiny, ale i dvojice a trojice. Při soutěžích týmů, které
jsou náročné na jejich uhlídání, musíme dbát na bezpečnost účastníků her. |
|
Počty,
pomůcky, zatížení |
Popis činnosti |
Nákresy,
poznámky, org. pokyny, bezpečnost |
6-10,
bez pomůcek, střední |
Přenášení kládSkupina
utvoří zástup a postaví se do stoje rozkročného, předkloní se a v tomto
postavení si podávají toporného cvičence mezi nohama vzad, přičemž se
cvičenec nesmí dotknout země.Postupně se na místě podávaného cvičence
vystřídá celé družstvo. |
Bezpečná
hra Při
obtížích s podáváním zmenšete vzdálenost mezi podávajícími cvičenci |
16
- 24, vrchní díl švédské bedny, obruč, kužely, střední |
Transport raněnéhoSkupina
se rozdělí do družstev a postaví se do zástupů. Každé družstvo si zvolí
„raněného“, který se posadí na vrchní díl švédské bedny, který drží první dva
cvičenci z každého družstva a dobrovolníka, který bude držet obruč. Na
povel první dvojice vyrazí vpřed s „raněným“ na díle švédské bedny,
absolvuje slalom vytýčený kužely, projde obručí a vrací se zpět kde předává
díl bedny s raněným další dvojici. |
Doporučuje
se, aby „raněný“ byl nejlehčí člen družstva Je
třeba dbát na bezpečnost „raněného“ na švédské bedně |
20
– 40, 2 žíněnky pro každé družstvo, kužel, lehké |
Převozníci 1Skupina
se rozdělí do družstev po deseti a každé družstvo se postaví na žíněnku do
jednoho z rohů tělocvičny. Do středu tělocvičny umístíme kužel. Na povel
se družstva musí pomocí dvou žíněnek dostat co nejrychleji do středu
tělocvičny a dotknout se kuželu, přičemž se nikdo z družstva nesmí
dotknout země. |
Možno
hrát i v jiném poli – basketbalové hřiště, volejbalové, atd. Je
třeba dbát na dodržování zákazu doteku země |
libovolný
počet, lavičky, žíněnky, lehké |
Převozníci 2Skupina
se rozdělí do stejně početných družstev a posadí se na žíněnky. U každé
žíněnky leží lavička. Na znamení se musí družstvo přesunout pomocí těchto nářadí
k určené metě, aniž se kdokoli dotknul některou částí těla podlahy. |
Bezpečná
hra Je
třeba dbát na dodržování zákazu doteku země |
10
a více, žíněnky, lehké |
Královská jízdaSkupina
se rozdělí do pětic. U každé jsou 2 žíněnky. Vybraný cvičenec přeskočí z jedné
žíněnky na druhou, ostatní přenesou zadní žíněnku dopředu, atd. Která pětice
takto zdolá určenou vzdálenost dříve? |
Bezpečná
soutěživá hra, vhodná pro navození soutěživé atmosféry |
18
a více, kužely, žíněnky, střední |
ŽelvaSkupina
se rozdělí do stejně početných družstev, v každém družstvu vytvoří
dvojice ve vzporu klečmo vedle sebe. Na povel nese první dvojice na zádech
žíněnku, absolvuje vymezenou trať a předá žíněnku další dvojici bez pomoci
rukou. |
Třeba
dbát na dodržování zákazu použití rukou při předávce |
libovolný,
4 duchny, švédská bedna, lehké |
Pád do neznámaPoložíme
jednu duchnu na zem a obestavíme ji zbylými tak, aby vytvořily kolem položené
duchny ohradu, s jednou stranou otevřenou. Před jednu z duchen
postavíme švédskou bednu (podle nákresu). Cvičenec stojí na švédské bedně a
nevidíc přes duchnu ji musí přeskočit a „spadnout do neznáma“. |
|
sudý,
míč, kužely, lehké |
Hra na stínyCvičenci
se rozdělí do dvojic, každá má jeden míč. Dvojice ve stoji zády k sobě
přidržuje těly míč (vzájemným tlakem, bez pomoci rukou). Na povel musí každá
dvojice takto zdolat vytýčenou trasu,aniž by balon upustila na zem. |
Jednoduché
a zábavné cvičení na rozvoj vzájemné spolupráce a šikovnosti |
sudý,
tyče, balony, lehké |
Nošení melounůSkupina
se do družstev se sudým počtem cvičenců. První dva soutěžící z každého
družstva čelem k sobě uchopí dvě tyče jako nosítka a na povel na nich
přenášejí tři míče. Po absolvování určené trati předávají „nosítka
s melouny“ další dvojici. |
Hru
je dobré si vyzkoušet nejprve samostatně ve dvojicích bez soutěže - zvládnutí
techniky |
V
družstvu: 5 Družstev: 2 Zatížení:
střední Pomůcky:2
žíněnky, 8 kuželů. |
Slalom lodiček Družstvo
stojí v zástupech za startovní čárou. Čtyři z týmu si vlezou pod
žíněnku(lodičku) a pátý si vleze na ní. Po odstartování běží slalomem mezi
kužely. Na konci seskočí a vymění si místo s jedním pod žíněnkou a běží
zpět. To se opakuje do vystřídání celého družstva. Vítězí družstvo, které se
první vystřídá. |
Náročná
hra na pozornost. Zvýšená
opatrnost při probíhání trati s jedním žákem na žíněnce.. |
V družstvu: 5-10 Družstev: 2 Zatížení: střední Pomůcky: žádné |
Na kovboje Žáci jsou rozděleni do dvou
družstev. Jedno představuje „koně“, druhé „kovboje“. Koně si kleknou a opřou
se dlaněmi o zem. Kovbojové si na ně sednou a zaklíní si nohy pod jejich
tělem – rukama se jich nesmí dotýkat. Na povel začnou koně vyhazovat (ne si lehat), aby jezdce setřásli. Kovboj,
který se dotkne země nebo rukama koně, prohrál. Po jedné minutě se úlohy
družstev vymění a vítězí družstvo úspěšnějších kovbojů. |
Dávat pozor na bezpečnost a
řádné dodržování pravidel. |
V
družstvu: 6-10 Družstev:
2 Zatížení:
střední Pomůcky: 2 duchny, 4 pěnové míče |
Námořní bitva Čtyři členové družstva si
vlezou po čtyřech pod duchnu, jeden si na ni stoupne a dostane dva pěnové
míče. Zbylí členové budou podavači míčů. Vymezí se hrací prostor. Hráč na
duchně má za úkol sestřelit svého protihráče a přitom
zůstat stále stát. Vítězí družstvo, kterému se podaří 2x sestřelit hráče na
duchně, nebo přinutit druhou loď opustit vymezený prostor. |
Dohlížet
na plnění všech pravidel a na bezpečnost hráčů. Pro zpestření nasadit nosičům klapky na oči, nebo nechat polovinu chodit po zadu. |
V družstvu: 3-6 Družstev: 4 Zatížení: střední Pomůcky: 4 žíněnky, kužele
na vymezení plochy |
Honička s použitím žíněnek jako kontinentů Jednotlivé žíněnky se označí jako jednotlivé
kontinenty (Afrika, Amerika…) Skupina se rozdělí do čtyř družstev (národů
podle kontinentů – Afričani..) Jedno družstvo se označí jako kolonizátoři a
mají babu. Chytají členy ostatních družstev a oběti si zamknou na svůj
kontinent(tímto se stávají členem národa , který ho lapil - pokud ho někdo
z jeho národa do minuty nevysvobodí). Ostatní členové družstev jiných
národů se snaží dotykem vysvobodit své krajany. Žíněnku koloniálního národa
smí hlídat pouze jeden. |
Do hry vstoupit řádně
rozcvičeni. Vhodné pro rozvoj rychlosti
a na úvod hodiny. Pro zpestření nechat hráče
poskakovat. |
V
družstvu: 6-12 Družstev: 2 Zatížení:
střední Pomůcky: kužele |
Slalom s přenášením osoby Skupina se rozdělí na dvě
družstva. V každém družstvu se vytvoří skupiny po třech, každá trojice
si určí jednoho člena – který bude přenášen. Ostatní dva si stoupnou vedle
něho (tak aby ten co je přenášen byl uprostřed) vytvoří rukama „stoličky“ kam
si umístí ten uprostřed nohy a takto ho přenesou přes utvořenou dráhu
z kuželů. |
Malá hmotnost
přenášeného. Trasa ne příliš dlouhá
(podle výkonnosti cvičících).Při sudém počtu družstva soutěží někdo dvakrát. |
V
družstvu: 8-10 Družstev:
2-3 Zatížení:
střední Pomůcky: 2-3 žíněnky, 2-3 mety |
Hlemýždi Štafetový
závod několika skupin. Za každou skupinu je na startu připravena jedna
dvojice, oba partneři klečí a opírají se rukama o zem a na zádech mají
položenou žíněnku. Na povel přenesou žíněnku kolem mety a musí ji předat na
záda druhé dvojici, aniž by se ji dotýkali rukama |
Dávat pozor na správné dodržování pravidel. |
Hráčů: 10-20 Zatížení: malé Pomůcky: medicinbal |
Dostihni medicinbal! Žáci sedí po obvodu kruhu,
předávají, kutálejí či házejí si mezi sebou medicinbal po směru kruhu. Kolem
kruhu běhá hráč a snaží se dotknout toho, který má míč v ruce. Podaří-li
se mu to, vymění si s ním úlohu. |
U větší skupiny může být
honičů více a hráči v kruhu si mohou míč i přehazovat. |
V družstvu: 4-6 Družstev: 2-4 Zatížení: střední Pomůcky: 4-8 žíněnek,
kužele |
Vory Každé družstvo má dvě
žíněnky, které slouží jako vory. Každé družstvo musí pomocí žíněnek vyhrazený
prostor překonat, aniž by se jeho členové dotkli vody (země). Kdo je první na
druhé straně, vyhrává. |
Hra na rozvoj komunikace
mezi členy družstva. Cíl můžou mít družstva i
stejný. |
V
družstvu: 2 Družstev:
5 Zatížení:
střední Pomůcky:
10 žíněnek.. |
Honička dvojic v močále Ze
žíněnek se rozprostře dráha po které se můžou žáci pohybovat, celou dobu musí
být na žíněnkách – nesmí spadnout do „močálu“. Jsou ve dvojicích a na povel
honí první v dvojici druhého. Po hvízdnutí honí druhý prvního. Po dalším
hvizdu se vše opět mění atd. Hra je na časový limit a vítězí hráč
z dvojice, který má méně zásahů svým proti hráčem. |
Náročná
hra na pozornost. Před
hrou musí být žáci protažení. Zvýšená
opatrnost. Dodržování
pravidel. |
duchna |
Dvě přibližně stejně silná družstva se postaví proti sobě, každé na
opačnou stranu stojící duchny a na pokyn se začnou přetlačovat-vítězí to
družstvo, které dokáže soupeře přetlačit. |
Nutnost dbát na to, aby se obě družstva do duchny opřela z místa a né z rozběhem! |
6
míčů |
Dvě
stejně početná družstva stojí v zástupech, před každým zástupem jsou ve
stejných vzdálenostech vyznačeny 3 mety. U každého zástupu leží 3 míče. Na
povel uchopí 1. hráči jeden míč, doběhnou s ním k první metě, kde jej položí,
běží zpět, vezmou druhý míč, donesou jej na 2.metu a tak i s třetím míčem na
třetí metu. Vrátí se a tlesknutím do ruky odstartuje druzí, kteří zase
přinesou jeden míč po druhém zpět, po tlesknutí odstartují třetí, kteří míče
opět postupně donesou na mety. Vítězí družstvo jehož členové se rychleji
vystřídají. |
Nutnost
zvolit rozumný rozestup mezi metami. |
žíněnky |
Družstvo
vyčlení tři nejlehčí v družstvu, kteří
jsou potom postupně na žíněnce přenášeni z místa A do místa B. Vítězí
družstvo, které je dokáže přenést rychleji. |
Nutnost
dbát na bezpečnost přenášených |
žíněnky |
Rozdělíme
hráče na 3-4 skupiny, 1 družstvo divočáci- ti se pohybují po herní ploše a
jsou barevně odlišeni. Lovci (zbylá družstva) stojí na jedné straně herního
prostoru-zde jsou klece (žíněnky). Na signál lovci začnou ploše odchytávat
divočáky a přemisťovat je do klecí, ze kterých nemůžou utíkat. Lovci mohou
spolupracovat. Divočáci se snaží utéct a brání se odchytu a přepravě do klecí. Nesmí si pomáhat.
Měříme čas za jak dlouho byly všichni divočáci pochytáni. Hru opakujeme podle
počtu družstev. Vítězí skupina, která byla nejdéle na svobodě. |
Nutnost
zdůraznit divočákům, že projevy brutality při bránění se odchytu jsou
zakázány |
dvě
obruče, 5 drobných předmětů (např. víčko od lahve,pružinka z propisovačky,
apod.) |
Družstva
závodí v přenášení věcí z jednoho kruhu do druhého. Dva kruhy jsou umístěny
ve vzdálenosti osm až deset metrů před družstvem a vždy v jednom kruhu jsou
nějaké předměty. Druhý kruh je volný.
Na signál vyběhnou tři hráči z družstva a snaží se společně (musí se předmětu
všichni držet) každý předmět přenést do druhého kruhu. Potom běží zpět,
oběhnou družstvo a poslední z nich vyšle tlesknutím ruky tři hráče.
Vítězí družstvo, které dokáže rychleji
přenést předměty. |
Potřeba
sledování zda se všichni stéle drží předmětu. |
tyče |
Žáci
utvoří trojice a v každé budou dvě tyče. První a druhý z trojice tyče nesou,
třetí se na tyče postaví a přidržuje se prvního za ramena. Vítězí trojice,
která první dojde ke stanovené metě. |
Nutnost
dbát na bezpečnost přenášených |
|
Družstva
stojí v zástupech s rozestupy né méně než 3 metry.
Poslední na povel vyběhnou a sednou předposlednímu na záda. Ti s ním běží
vpřed a předají ho dalšímu hráči, atd. , až první v družstvu je donesou k
metě vzdálené asi 5m od družstva. Při přesedání z jednoho žáka na druhého se
„kurýr“ nesmí dotknout země. Vítězí družstvo, jehož kurýr je nejdřív na metě.
|
Doporučuji
na posledního umístit dívku a první by měl být chlapec. |
Pimpongové míčky,polévkové lžíce |
Dvě družstva jejichž úkolem je uběhnout daný úsek se lžící v puse, na které nesou
míček. První vyběhnou na pokyn a po absolvování trati předají míček
druhému.Vítězí to družstvo, které dokáže danou vzdálenost uběhnout rychleji. |
Doporučuji,aby
měl každý účastník svou lžíci z hygienických důvodů. |
Aktivita
v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv
– Geo) |
||
V družstvu: 5-8 Družstev: 3 Zatížení: střední Pomůcky: 3 žíněnky, 3
tužky, křížovky a lístky s otázkami, 3 mety |
Každá
skupina dostane jednu žíněnku. Označíme start a metu. Na start dáme papír
s křížovkou s tajenkou ukrývající hlavní město a tužku. U mety
rozložíme lístky s otázkami na hlavní města. Na žíněnku si lehne jeden
hráč a ostatní chytnou žíněnku. Musí oběhnout metu a vrátit se na start a
zapsat tam odpověď do křížovky. Poté si lehne na žíněnku někdo jiný a opět
uběhnou danou trasu. Takto to budou opakovat, dokud nevyluští tajenku. |
Dohlížení na plnění
pravidel hry. Družstva mají pro zajištění
stejných podmínek stejnou křížovku. Zvýšená opatrnost. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů
(Integrace prvků Tv –Geo
) |
||
Žíněnky,míče |
Utvoříme
dvě stejně početná družstva. Po hrací ploše rozmístíme žíněnky
symbolizující světadíly po kterých se musí účastníci družstev rozmístit. Vždy
po jednom z každého družstva. Jednomu z družstev je svěřen míč v Jižní
Americe a musí ho dopravit do Asie. Soupeřící družstvo se mu v tom snaží
zabránit. Mezi kontinenty se smí míč předávat pouze koulení, které
symbolizuje plavení po oceánu. Vítězí družstvo,kterému se podaří míč
přepravit rychleji. |
Nutnost zdůraznit obráncům, že
při bránění se smí pouze clonit
a blokovat a ne fyzicky napadat. |
Žíněnky,míče |
Dvě
pětičlenná družstva utvoří zástup ve vzdálenosti deset metrů od žíněnky.
Každý v družstvu si vylosuje papírek s názvem státu. Na pokyn první rozdělají
papírek a k názvu státu musí vykřiknout i hlavní město, poté uchopí míč a
utíkají směrem k žíněnce kde udělají kotoul a nechají ležet míč a vrátí se.
Na předaní štafety druhý v pořadí rozdělá papírek s názvem státu a vykřikne
hlavní město. Doběhne k žíněnce a udělá kotoul a přinese míč zpět, atd. Vítězí
družstvo,které má rychlejší čas. |
Potřeba
sledování, aby nedocházelo k odtajnění státu předčasně. |
Aktivita v rámci mezipředmětových vztahů (Integrace prvků Tv – Fy) |
||
libovolný,
žíněnka, duchna, míč, střední |
Cvičenec
se postaví proti stěně ve vzdálenosti přibližně 3 metry a v ruce drží
míč. Za ním stojí svisle postavená duchna a za duchnou stojí druhý cvičenec.
Cvičenec s míčem má za úkol hodit míč tak, aby se odrazil od země, poté
od stěny a přeletěl duchnu, kde ho chytí druhý cvičenec (viz. obrázek). |
|
Literatura: |
KOS,
B. Zábavná cvičení. 1. vyd. Praha : OLYMPIA, 1992,
119 s. ISBN 27-009-92. ROUBÍČEK,
V. Kdo s koho: úpolová cvičení a hry. 1. vyd. Praha: OLYMPIA, 1984, 79 s. ISBN 27-001-84. NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vydání Praha: PORTÁL, 1998, 325 s. ISBN 80-7178-218-1 ZACHOVÁ,
B. aj. Drobné pohybové hry, drobné
závody, soutěže a úpoly, drobné hry a zábavy v místnosti. 1. vyd. Praha: UK, 1980. 145 s. ISBN 60-37-80 ZAPLETAL,
M. Encyklopedie her. 1.
vydání Praha: OLYMPIA, 1973, 243 s. ISBN
27-015-73 |