Okruhy otázek ke zkoušce z předmětu „Teorie a didaktika sportovních her“ – Bakalářské studium „Tělesná výchova a sport“

 

 

Základní informace ke zkoušce:

Předpokladem účasti na zkoušce je úspěšné ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybových a sportovním hrám (udělení zápočtu).

Zkouška z předmětu je souborná, přičemž student je přezkušován z následujících velkých okruhů:

  1. Všeobecný základ a vybrané problémy teorie sportovních her
  2. Volejbal
  3. Basketbal
  4. Házená
  5. Kopaná
  6. Drobné pohybové a další sportovní hry

Předpokladem úspěchu u zkoušky je zodpovězení otázek způsobem, který zkoušející zhodnotí jako dostačující. Zkoušející mohou umožnit po dohodě se studenty konání této zkoušky u všech zkoušejících v jeden termín. Případný neúspěch z jednoho velkého okruhu znamená opakování zkoušky právě v tomto okruhu. Neúspěch u více než jednoho okruhu znamená opakování celé souborné zkoušky u všech vyučujících.

Vyučující mohou ve výjimečných případech vypsat individuální termíny přezkoušení, přičemž o výsledku zkoušky informují předsedu sekce SH.

Student je hodnocen známkou, která v sobě zahrnuje hodnocení ze všech velkých zkušebních okruhů  a hodnocení praxe z dílčích předmětů (volejbal, házená, basketbal, kopaná, velké a drobné pohybové hry). 

 

 

VŠEOBECNÝ ZÁKLAD

1.        Vznik hry, filozofické aspekty hry, hra jako lidská činnost, vymezení hry.

2.        Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy).

3.        Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu.

4.        Metodicko organizační formy.

5.        Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka.

6.        Sportovní hra jako společensko – ekonomický fenomén.

7.        Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry).

8.        Sportovní hra jako projev národních kultur.     

9.        Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH.

10.     Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti.

11.     Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu, automatičnost, podobnost, zobecňování.

12.     Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické znaky.

13.     Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách, otázka diagnostiky.

14.     Hrací systémy – řízení a organizace turnajů a soutěží.

15.     Hry v rámci provozování volnočasových aktivit a rekreace, hra jako prostředí  komunikace osob různých věkových skupin, dovedností a schopností (specifikace vhodných aktivit, prostor, organizace, sdružení aj.).

Pozn. u vybraných okruhů se předpokládá uvedení příkladů z konkrétních sportovních nebo pohybových her.

 

 

 

 

DROBNÉ POHYBOVÉ HRY A DALŠÍ SPORTOVNÍ HRY 

1.        Softball a Baseball – shodné a rozdílné znaky, historie, metodika, rozvoj vybraných pohyb. schopností, materiál. Brennball – základní principy a pravidla, výhody provozování ve školních podmínkách. 

2.        Průpravné pálkovací hry, základní prvky v metodickém postupu u pálkovacích her. Problematika vytváření představy o pravidlech, postupy v odpalování, nadhazování, běhu po metách.

3.        Squash – pravidla, historie, pohybové schopnosti, stav v ČR. Sportovní a jiné pohybové hry, které vycházejí ze stejných principů. Curling – historie, pravidla, aplikace podobných pohybových her.

4.        Interkross – pravidla, historie, pohyb. schopnosti, vznik a vývoj. Stav v ČR, další hry vycházející z principů lacrossových her. Ringo – historie, materiál, pravidla, pohybové schopnosti, aplikace u dětí         a mládeže.

5.        Frisbee a pohybové aktivity založené na principu házení létajícího disku.

6.        Tchoukball – historie, materiál, pravidla, aplikace u dětí a mládeže, Charta tchoukballu, základní principy hry a jejich vazba na společnost. Hry založené na podobném principu (trangleball).

7.        Anglický kriket – historie, materiál, pravidla, vazba na společensko ekonomický vývoj společnosti, vztah vůči dalším pálkovacím hrám.

8.        Korfbal – historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.

9.        Badminton - historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.

10.     Pohybové hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy. Goalball - historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.v rámci integrované tělesné výchovy.

11.     Floorball - historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.

12.     Fusvolejbal, šimbal, faustball - historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.

13.     Football American a hry rugbyového typu - historie, materiál, metodický postup, pravidla, uplatnění ve školních podmínkách.

14.     DPH – role DPH v socializaci osobnosti, uplatnění a dávkování, rozvoj pohybových schopností, problematika organizace, příklady pro jednotlivé tematické celky. Poslání DPH ve školních podmínkách        a jejich uplatnění v tréninkovém procesu.

15.     DPH – mezipředmětové vztahy (prvky z druhého aprobačního předmětu), DPH v přírodním prostředí, v tělocvičně. DPH jako předstupeň velkých pohybových her – význam, osvojování vybraných dovedností, fair play, soutěživost, výkon, herní výkon.

 

Literatura:

Seznam studijní literatury je v souladu s odkazy ke studiu dílčích předmětů.