Povinný předmět

 

Název kurzu: Teorie sportovních her                                                                                                              Počet kb: 0  ZK2

Identifikační kód: KTV/0161                                                                                                                                                                 Hodinová dotace: 0/1

Semestr: letní                                                                                                                                                                                          Forma výuky: semestrální

Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

                PaedDr. Marcel Žák

                Mgr. Jan Kresta

 

Cíl:

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou nácviku a výcviku herních dovedností u probíraných her, systematikou teorie těchto her, hrami uplatňovaných u zdravotně postižené populace a s hrami, které jsou v našich podmínkách provozovány méně často nebo jsou nerealizovatelné. U některých z nich je možné předpokládat vyústění  do dalšího případného studia nebo vzdělávání mimo půdu fakulty ve sportovních svazech nebo získání kvalifikací trenéra či rozhodčích za přispění těchto svazů. Prokázání znalostí u zkoušky by mělo být vyústěním dlouhodobého ovlivňování posluchače v této oblasti pohybových aktivit.

 

Obsah:   

Obsah výuky je tvořen vyučovacími bloky, které jsou orientovány na postižení dílčích úseků jednotlivých sportovních her nebo diskutovaného problému.

 

Témata přednášek, seminářů a cvičení:

 

Společná východiska a specifické oblasti pohybových her

1.      Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy.

2.      Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko – ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.     

3.      Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH.Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách, diagnostiky.

4.      Pohybové hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy.

5.      Pohybové – sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. americký football, hry rugbyového typu, kricket, trangleball

6.      Pohybové – sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball rozdíly baseball – softball, metodický postup u pálkovacích her, curling, tchoukball, faustball.

 

 

Kopaná: (2)

Vývoj a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané – systematika herních činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách  školní tělesné výchovy. Pohybové učení v kopané, klíčová místa osvojování dovedností

 

Volejbal: (2)

Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.

 

Házená: (2)

Vývoj a současné pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací, házená v osnovách školní tělesné výchovy. Specifika české národní házené.

 

Basketbal: (2)

Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních situací, basketbal v osnovách školní tělesné výchovy.

 

Požadavky ke zkoušce: Úspěšné ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám – udělen zápočet.

 

Literatura:

 

Literární prameny, které souvisí s výukou jednotlivých sportovních her, didaktikou tělesné výchovy a zejména sportovních her. Např.:

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. 1. vyd. Praha : Olympia, 1988.

BLÁHA, Ladislav. Goalball, hra jen pro zrakově handicapované. Těl. Vých. Sport. Mlád., 1996, č. 5, s. 32-35.

BLÁHA, L. Pálkovací hry z hlediska rozvoje rychlostních schopností. In: HAVEL, Z. et al. Rozvoj rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993, s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7.

BLÁHA, Ladislav. Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36. ISSN 1210 – 7689

BLÁHA, Ladislav. Začínáme s nácvikem tchoukballu. Těl. Vých. Sport Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN 1210-7689.

BLÁHA, L. Tchoukball (Skriptum). 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001. 116s. ISBN 80-7044-385-5.

Zahraniční i české literární prameny k problematice netradičních pohybových her

Elektronická databáze