Textové pole: Teorie a didaktika sportovních her – prezenční forma 
- část vyučovaná PaedDr. L. Bláhou, Ph.D.
 
 
– kombinovaná forma 
       – témata seminárních prací

 

 

 

 

Textové pole: KTV/0275

 

 

 

 

 


Vyučující: PaedDr. Ladislav BLÁHA, Ph.D.

Bc.

Ročník: III.

Semestr: V. - zimní

Akademický rok 2007/08

Počet kredit. bodů:  3 ZK

Počet hodin:       2/2

Forma výuky: semestrální

 

Problematika zkoušky je obsažena v jiném materiálu.

 

-         část vyučovaná  PaedDr. Ladislavem Bláhou, Ph.D.

-         další vyučující: PaedDr. Vlach, PaedDr. Žák                                                                                                         

 

Cíl:

Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou nácviku a výcviku herních dovedností u probíraných her, systematikou teorie těchto her, s hrami, které jsou v našich podmínkách provozovány méně často nebo jsou nerealizovatelné. U některých z nich je možné předpokládat vyústění  do dalšího případného studia nebo vzdělávání mimo půdu fakulty ve sportovních svazech nebo získání kvalifikací trenéra či rozhodčích za přispění těchto svazů. Prokázání znalostí u zkoušky by mělo být vyústěním dlouhodobého ovlivňování posluchače v této oblasti pohybových aktivit.

 

Obsah:    

Obsah výuky je tvořen vyučovacími bloky, které jsou orientovány na postižení dílčích úseků jednotlivých sportovních her nebo diskutovaného problému.

 

Témata přednášek, seminářů a cvičení:

 

Společná východiska a specifické oblasti pohybových her

1.       Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy.

2.       Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko – ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.     

3.       Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH.Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách, diagnostiky.

4.       Pohybové hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy.

5.       Pohybové – sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. americký football, hry rugbyového typu, kricket, trangleball.

6.       Pohybové – sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball rozdíly baseball – softball, metodický postup u pálkovacích her, curling, tchoukball, faustball.

 

 

Kopaná: (2)

Vývoj a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané – systematika herních činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách  školní tělesné výchovy. Pohybové učení v kopané, klíčová místa osvojování dovedností

 

Volejbal: (2)

Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.

 

Házená: (2)

Vývoj a současné pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací, házená v osnovách školní tělesné výchovy. Specifika české národní házené.

 

Basketbal: (2)

Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních situací, basketbal v osnovách školní tělesné výchovy.

 

Požadavky ke zkoušce: Úspěšné ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám – udělen zápočet.

 

Semináře:

1. - 3. se orientuje na zprostředkování informací a osvojení základních dovedností k hrám, které lze uplatnit v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují jako důsledek modernizačních trendů v Tv a sportu.

4. – 13. obsahem výuky jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení provozu vybrané pohybové hry. Přehled možných výstupů je v tabulce č. 1. Důraz je kladen na rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.

 

Zápočtové požadavky:

1.       Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z akce  UJEP (2 x 2 hodiny). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu. 

2.       Vedení rozcvičení v podle rozpisu.

3.       Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky.

4.       Zpracování a realizace metod. výstupu (tab. č. 1) a teoretické práce na vybrané téma (tab. č. 2).

 

Literatura:

Literární prameny, které souvisí s výukou jednotlivých sportovních her, didaktikou tělesné výchovy a zejména sportovních her. Např.:

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. 1. vyd. Praha : Olympia, 1988.

BLÁHA, L. Pálkovací hry z hlediska rozvoje rychlostních schopností. In: HAVEL, Z. et al. Rozvoj rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993, s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7.

BLÁHA, Ladislav. Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36. ISSN 1210 – 7689

BLÁHA, Ladislav. Začínáme s nácvikem tchoukballu. Těl. Vých. Sport Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN 1210-7689.

BLÁHA, L. Tchoukball (Skriptum). 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001. 116s. ISBN 80-7044-385-5.

FILANDR, J. Frisbee. Skriptum. Praha : ČVUT, 2000, 98 s. ISBN 80-01-02123-8.

KOLÁŘ, P. a kol. Sportovní hry ze světa. 1. vyd. Praha : ČASPV, 2003. 122s. ISBN 80-86586-04-9.

MENDREK, T. Badminton. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003.103 s. ISBN 80-247-0578-8.

 

Zahraniční i české literární prameny k problematice netradičních pohybových her (Táborský, Suss, Psotta, Dobrý, Tůma, Mazal aj.).

Elektronická databáze

 

 

Tab. č. 1 – Témata praktických výstupů

20.11.

Problematika podání v badmintonu

Havlíček

20.11.

Vedení a řízení utkání v badmintonu

Švanda

30.10.

Herní cvičení a útočné herní kombinace v korfbale

Kašing

 

Průpravná a herní cvičení zaměřená na střelbu v korfbale

 

 

Řízení utkání v korfbale

 

20.11.

Průpravné hry na frisbee-utlimate

Jahnová

27.11. 

Realizace dovednostního víceboje ve frisbee (dráha, terče) (2)

Voves, Nejedlý 

23.10.

Guts – výklad a řízení utkání

Loulová

30.10.

Faustball – výklad a řízení utkání

Zoubelová

 

Realizace soutěže – hry se zavěšeným míčem

 

 

Realizace návrhu průpravných her za pomocí odrazové stěny 2x2m (2)

 

 27.11.

Řízení utkání v tchoukballe (2)

Pivoňka, Vondrášková

 

Drobné pohybové hry se zaměřením na ekologii

 

23.10.

Nohejbal – výklad a řízení utkání

Balkó

5.11.

Brennbal – rozhodování a řízení utkání (2)

Šimková, Houdová

4.12. 

Návrh a realizace DPH s použitím vozíčků – pojízdných desek

 Mimra

6.11.

Návrh a realizace společné hry účastníků bez handicapu a s handicapem (výběr) (2)

Štichauerová, Kudláček

30.10. 

Pálkový tenis – softtenis – realizace utkání

Lugsová

6.11.

Floorball – řízení utkání

Hampejs

13.11.

Návrh a realizace DPH za použití lan a švihadel

Vachlová

13.11.

Návrh a realizace her – soutěží orientačního charakteru v prostorách haly (2)

Ptáčková, Šmejkalová

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. č. 2 – Témata teoretických prací – eseje, úvahy, odborná sdělení

Jsou invazívní pohybové hry (kopaná, basketbal, floorball aj.) prospěšné pro budování kolektivu?

 

Faul a taktický faul ve vybraných pohybových hrách – jak ovlivňuje prostředí hry?

 

Abstrakt k pramenu získaný z internetu či CD - elektronické databáze pro účely diplomové práce (oblast sportovních her)

 

Problematika zapojení zdravotně postižených dětí do realizace vyučovacích jednotek s náplní DPH

 

Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dospělých

 

”Pozitivní prožitek” – úvaha nad hranicemi nácviku dovedností nutných k provozování hry – existuje tato hranice a pokud ano, jak ji lze překonat?

 

Sociálně psychologické aspekty provozování drobných pohybových her u dětí

 

Fair-play v pohybových hrách ve školní tělesné výchově

 

Mohou se prosadit hry, které nejsou založeny na osobních soubojích (tchoukball, frisbee aj.), ačkoli se soupeř pohybuje v mé blízkosti? 

 

“Silný” žák kontra “slabý” jedinec v pohybové hře – jaké lze očekávat problémy?

Vachlová

Naše zkušenosti ze středoškolské výuky pohybových her – základní šetření (nutno konzultovat metody).

 

Naše zkušenosti z výuky pohybových her na základních školách (nutno konzultovat metody).

 

Je naše VŠ příprava v oblasti pohybových her příliš odtržena od praxe – vlastní nebo skupinové názory vybrané skupiny posluchačů (metody doporučuji konzultovat).

 

Využití badmintonových raket a míčů k realizaci DPH (příklady)

Hampejs

Upřednostnit jednu hru do hloubky nebo široký záběr jen po základní dovednosti?

 

Míč ”na gumě” – návrhy a varianty her

 

Návrh DPH s využitím netradičních nebo neobvyklých pomůcek (výběr po dohodě)

 

Návrh DPH popř. soutěživých cvičení založených na použití míčů a obručí

 

Tether ball – podstata hry, pravidla

 

Tchoukball – návrh na průpravná cvičení a hry

 

Lacrosse – pravidla některého z typů hry

 

Goalball – návrh průpravných cvičení a herních cvičení

 

Football zrakově postižených

Nejedlý

DPH pro zrakově postižené

Švanda

Beepbaseball – beepball – pravidla

 

Pohybové hry pro některý z handicapů

 

Problém hodnocení kvality herních dovedností ve školní tělesné výchově

Kudláček

Je potřebná jistá míra drilu ve výuce pohybových her?

Balkó

Kdy může hra a hraní přinášet pozitivní prožitek – najdi hranice u různých her

Kašing

Co stále postrádám ve výuce pohybových her na PF UJEP?

 

Je důležitější pohybová schopnost nebo pohybová dovednost? Kdy a v čem?

 

Šikana dítěte – může se projevit i v průběhu pohybové hry?

Boubelová

Návrh dovednostních testů v pohybových hrách (výběr hry po dohodě)

 

„Hraní“ v kolektivu mě nebaví….. A proč?

Lugsová

Zátky od láhví, plechovky, krabičky od nápojů jako netradiční materiál pro drobné pohybové hry (příklady)

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky matematiky

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky cizího jazyka

Houdová

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky společenských věd

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky geografie

 

Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové hry s prvky českého jazyka

 

Mám diplomovou práci na téma ……… a zpracovávám tuto kapitolu

 

Školní mládež na našich hřištích…..

Šimková

Návrh na drobné pohybové hry za použití odrazové konstrukce 2x2m

 

Pohybové hry na velkých sídlištích

 

Reakce dětí na nově aplikované netradiční hry (výběr)

Šmejkalová

Návrh na realizaci herního odpoledne pro zvolenou populaci

 

Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek zrakového handicapu.

 

Aplikace vybraných drobných pohybových her pro běžnou populaci do podmínek vozíčkářů.

 

Drobné pohybové hry z cizích zemí – zkušenost z pobytu v zahraničí.

 

 

 

 

Pokyny ke zpracování:

Vybrané téma se zpracuje ve formě seminární práce v rozsahu dostatečně postihujícím zvolenou problematiku (tři až čtyři kvalitně zpracované strany při plném vystižení problematiky (podle tématu a obsahové  náplně) ). Text včetně bibliografických odkazů. Text je upraven podle  pravidel "normostran",  tj. 30 řádků, 60 úhozů. Citace  literatury podle normy ČSN  ISO 690 z r. 1996 - příklady časopis TVSM z r. 1997. Seminární práce s tématy "rešerše" nebo  "internetové adresy" je možné "neupravovat" a odevzdat je v  originální podobě překopírované z databází nebo vytištěné jako www-strany. Musí však být doplněné vlastním komentářem přibližující a osvětlující řešenou problematiku event. pomáhající v orientaci www-stran. Seminární práci je možné odevzdat na disketě nebo posílat elektronickou poštou, podmínkou je uvedení internetové adresy (popř. adresy jiné databáze) a doplněné datem. Termín odevzdání – průběžně nebo max. jeden týden před udělením zápočtu. Výsledná práce bude konzultována. Předpokládá se, že z prací bude připraveno CD, které bude k dispozici studentům předmětu.

 

 

                                                                                           PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.