Vyučující: PaedDr.
Ladislav BLÁHA, Ph.D. |
Bc. |
Ročník: III. |
Semestr: V. - zimní |
Akademický rok 2007/08
|
Počet kredit. bodů: 3 ZK |
||
Počet hodin: 12 |
|||
Forma výuky: semestrální |
Problematika zkoušky je obsažena v jiném
materiálu.
- část vyučovaná
PaedDr. Ladislavem Bláhou, Ph.D.
- další vyučující předmětu: PaedDr. Vlach, PaedDr.
Žák
Cíl:
Cílem předmětu je seznámit posluchače s
problematikou nácviku a výcviku herních dovedností u probíraných her,
systematikou teorie těchto her, s hrami, které jsou v našich
podmínkách provozovány méně často nebo jsou nerealizovatelné. U některých
z nich je možné předpokládat vyústění
do dalšího případného studia nebo vzdělávání mimo půdu fakulty ve
sportovních svazech nebo získání kvalifikací trenéra či rozhodčích za přispění
těchto svazů. Prokázání znalostí u zkoušky by mělo být vyústěním dlouhodobého
ovlivňování posluchače v této oblasti pohybových aktivit.
Obsah:
Obsah výuky je tvořen vyučovacími bloky, které
jsou orientovány na postižení dílčích úseků jednotlivých sportovních her nebo
diskutovaného problému.
Témata přednášek, seminářů a cvičení:
Společná východiska a
specifické oblasti pohybových her (2)
§
Systematika
pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve
sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce,
kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového
herního výkonu. Metodicko organizační formy.
§
Pohybová
hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra
jako společensko – ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci
člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play,
prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako
projev národních kultur.
§
Koncepce
výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH.Vybrané aspekty kontroly
pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo
realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních
hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu.
Automatičnost, podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní
hře – charakteristické znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního
výzkumu ve sportovních hrách, diagnostiky.
§
Pohybové
hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball,
kombibal, torball, aj., hry
pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy (viz. Tv a sport zdravotně postižených).
§
Pohybové
– sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí.
americký football, hry rugbyového
typu, kricket, trangleball
§
Pohybové
– sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball rozdíly baseball – softball, metodický postup u
pálkovacích her, curling, tchoukball,
faustball.
Kopaná: (1)
Vývoj a výklad pravidel,
vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů,
současné systémy, obsah kopané – systematika herních činností, kombinací a
systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná),
podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách školní tělesné výchovy. Pohybové učení
v kopané, klíčová místa osvojování dovedností
Volejbal: (1)
Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal
na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako
sportovní odvětví.
Házená: (1)
Vývoj a současné pojetí házené, systematika
házené, grafické znázorňování herních situací, házená v osnovách školní
tělesné výchovy. Specifika české národní házené.
Basketbal: (1)
Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika
basketbalu, grafické znázorňování herních situací, basketbal v osnovách
školní tělesné výchovy.
Požadavky ke
zkoušce: Úspěšné
ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám – udělen
zápočet.
Semináře:
1. - 3. se orientuje na zprostředkování
informací a osvojení základních dovedností k hrám, které lze uplatnit
v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují jako důsledek
modernizačních trendů v Tv a sportu. Obsahem
výuky jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení
provozu vybrané pohybové hry. Přehled možných výstupů je v tabulce č. 1.
Důraz je kladen na rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.
Zápočtové požadavky:
1.
Účast
na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským
potvrzením popř. potvrzením z akce UJEP
(2 x 2 hodiny). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení
zápočtu.
2.
Vedení
rozcvičení v podle rozpisu.
3.
Správná
aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky.
4.
Zpracování
a realizace metod. výstupu (tab. č. 1) nebo teoretické práce na vybrané téma
(tab. č. 2).
Literatura:
Literární prameny, které souvisí s výukou
jednotlivých sportovních her, didaktikou tělesné výchovy a zejména sportovních
her. Např.:
DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon
a trénink. 1. vyd. Praha : Olympia, 1988.
BLÁHA, L. Pálkovací hry z hlediska rozvoje
rychlostních schopností. In: HAVEL, Z. et al. Rozvoj rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993, s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7.
BLÁHA, Ladislav. Tchoukball
- jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36. ISSN 1210 –
7689
BLÁHA, Ladislav. Začínáme s nácvikem tchoukballu. Těl. Vých. Sport
Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN 1210-7689.
BLÁHA, L. Tchoukball
(Skriptum). 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001.
116s. ISBN 80-7044-385-5.
FILANDR,
J. Frisbee. Skriptum. Praha : ČVUT, 2000, 98 s.
ISBN 80-01-02123-8.
KOLÁŘ,
P. a kol. Sportovní hry ze světa. 1. vyd. Praha : ČASPV, 2003. 122s. ISBN 80-86586-04-9.
MENDREK,
T. Badminton. 1. vyd.
Praha : Grada Publishing,
2003.103 s. ISBN 80-247-0578-8.
Zahraniční i české literární prameny
k problematice netradičních pohybových her (Táborský, Suss,
Psotta, Dobrý, Mazal, Tůma aj.)
Elektronická databáze
Tab. č. 1 – Témata praktických výstupů
30.11. |
Problematika podání v badmintonu |
Fuchsig |
30.11. |
Vedení a řízení utkání v badmintonu |
Mudřík |
|
Herní cvičení a útočné herní kombinace
v korfbale |
|
sem. práce |
Průpravná a herní cvičení zaměřená na
střelbu v korfbale |
Holuša |
|
Řízení utkání v korfbale |
|
30.11. |
Průpravné hry na frisbee-utlimate |
Dobrovičová |
|
Realizace dovednostního
víceboje ve frisbee (dráha, terče) (2) |
|
|
Guts – výklad a řízení utkání |
|
|
Faustball –
výklad a řízení utkání |
|
|
Realizace soutěže – hry se zavěšeným míčem |
|
|
Realizace návrhu průpravných her za pomocí
odrazové stěny 2x2m (2) |
|
|
Řízení utkání v tchoukballe
(2) |
|
|
Drobné pohybové hry se zaměřením na
ekologii |
|
30.11. |
Nohejbal – výklad a řízení utkání |
Kalán |
30.11. |
Brennbal –
rozhodování a řízení utkání (2) |
|
|
Návrh a realizace DPH s použitím
vozíčků – pojízdných desek |
|
|
Návrh a realizace společné hry účastníků
bez handicapu a s handicapem (výběr) (2) |
|
30.11. |
Pálkový tenis – softtenis
– realizace utkání |
Hauzner |
30.11. |
Floorball –
řízení utkání |
Hovorka |
|
Návrh a realizace DPH za použití lan a
švihadel |
|
30.11. |
Návrh a realizace her – soutěží orientačního
charakteru v prostorách haly (2) |
Pilous |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tab. č. 2 – Témata teoretických prací – eseje, úvahy,
odborná sdělení
Jsou invazívní pohybové hry (kopaná,
basketbal, floorball aj.) prospěšné pro budování
kolektivu?
|
|
Faul a taktický faul ve vybraných
pohybových hrách – jak ovlivňuje prostředí hry? |
|
Abstrakt k pramenu získaný
z internetu či CD - elektronické databáze pro účely diplomové práce
(oblast sportovních her) |
|
Problematika zapojení zdravotně
postižených dětí do realizace vyučovacích jednotek s náplní DPH |
|
Sociálně psychologické aspekty provozování
drobných pohybových her u dospělých |
|
”Pozitivní prožitek” – úvaha nad hranicemi
nácviku dovedností nutných k provozování hry – existuje tato hranice a
pokud ano, jak ji lze překonat? |
|
Sociálně psychologické aspekty provozování
drobných pohybových her u dětí |
|
Fair-play
v pohybových hrách ve školní tělesné výchově |
Prachatický |
Mohou se prosadit hry, které nejsou
založeny na osobních soubojích (tchoukball, frisbee aj.), ačkoli se soupeř pohybuje v mé
blízkosti? |
|
“Silný” žák kontra “slabý” jedinec
v pohybové hře – jaké lze očekávat problémy? |
Grunt |
Naše zkušenosti ze středoškolské výuky
pohybových her – základní šetření (nutno konzultovat metody). |
|
Naše zkušenosti z výuky pohybových
her na základních školách (nutno konzultovat metody). |
|
Je naše VŠ příprava v oblasti
pohybových her příliš odtržena od praxe – vlastní nebo skupinové názory
vybrané skupiny posluchačů (metody doporučuji konzultovat). |
|
Využití badmintonových
raket a míčů k realizaci DPH (příklady) |
|
Upřednostnit jednu hru do hloubky nebo
široký záběr jen po základní dovednosti? |
|
Míč ”na gumě” – návrhy a varianty her |
|
Návrh DPH s využitím netradičních
nebo neobvyklých pomůcek (výběr po dohodě) |
|
Návrh DPH popř. soutěživých cvičení založených
na použití míčů a obručí |
Skokan |
Tether ball
– podstata hry, pravidla |
Zika |
Tchoukball –
návrh na průpravná cvičení a hry |
|
Lacrosse –
pravidla některého z typů hry |
Milfaitová |
Goalball –
návrh průpravných cvičení a herních cvičení |
|
Football
zrakově postižených |
Sochorová |
DPH pro zrakově postižené |
|
Beepbaseball – beepball – pravidla |
|
Pohybové hry pro některý z handicapů |
|
Problém hodnocení kvality herních
dovedností ve školní tělesné výchově |
|
Je potřebná jistá míra drilu ve výuce
pohybových her? |
|
Kdy může hra a hraní přinášet pozitivní
prožitek – najdi hranice u různých her |
Sobecký |
Co stále postrádám ve výuce pohybových her
na PF UJEP? |
|
Je důležitější pohybová schopnost nebo
pohybová dovednost? Kdy a v čem? |
Hora |
Šikana dítěte – může se projevit i
v průběhu pohybové hry? |
|
Návrh dovednostních
testů v pohybových hrách (výběr hry po dohodě) |
|
„Hraní“ v kolektivu mě nebaví….. A
proč? |
|
Zátky od láhví, plechovky, krabičky od
nápojů jako netradiční materiál pro drobné pohybové hry (příklady) |
Hartman |
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové
hry s prvky matematiky |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové
hry s prvky cizího jazyka |
Zezula |
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové
hry s prvky společenských věd |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové
hry s prvky geografie |
|
Mezipředmětové vztahy – drobné pohybové
hry s prvky českého jazyka |
|
Mám diplomovou práci na téma ……… a
zpracovávám tuto kapitolu |
|
Školní mládež na našich hřištích….. |
|
Návrh na drobné pohybové hry za použití
odrazové konstrukce 2x2m |
|
Pohybové hry na velkých sídlištích |
Hentschel |
Reakce dětí na nově aplikované netradiční
hry (výběr) |
|
Návrh na realizaci herního odpoledne pro
zvolenou populaci |
|
Aplikace vybraných drobných pohybových her
pro běžnou populaci do podmínek zrakového handicapu. |
|
Aplikace vybraných drobných pohybových her
pro běžnou populaci do podmínek vozíčkářů. |
|
Drobné pohybové hry z cizích zemí –
zkušenost z pobytu v zahraničí. |
|
|
|
Pokyny
ke zpracování:
Vybrané téma se zpracuje ve formě seminární
práce v rozsahu dostatečně postihujícím zvolenou problematiku (tři až čtyři
kvalitně zpracované strany při plném vystižení problematiky (podle tématu a
obsahové náplně) ). Text včetně
bibliografických odkazů. Text je upraven podle
pravidel "normostran", tj. 30 řádků, 60 úhozů. Citace literatury podle normy ČSN ISO 690 z r. 1996 - příklady časopis TVSM z
r. 1997. Seminární práce s tématy "rešerše" nebo "internetové adresy" je možné
"neupravovat" a odevzdat je v
originální podobě překopírované z databází nebo vytištěné jako
www-strany. Musí však být doplněné vlastním komentářem přibližující a
osvětlující řešenou problematiku event. pomáhající
v orientaci www-stran. Seminární práci je možné odevzdat na disketě nebo
posílat elektronickou poštou, podmínkou je uvedení internetové adresy (popř.
adresy jiné databáze) a doplněné datem. Termín odevzdání – průběžně nebo max.
jeden týden před udělením zápočtu. Výsledná práce bude konzultována.
Předpokládá se, že z prací bude připraveno CD, které bude k dispozici
studentům předmětu.
PaedDr.
Ladislav Bláha, Ph.D.