Povinný předmět

 

Název kurzu: Didaktika volejbalu - kopané                                                                                                    Počet Kb.: 2

Identifikační kód: KTV/0051                                                                                                                                                                 Hodinová dotace: 0/2

Semestr: letní                                                                                                                                                                                          Forma výuky: semestrální

Vyučující:

Volejbal:  PaedDr. Jaroslav Vlach

Kopaná:   PhDr. Lubomír Sýkora, PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

 

Volejbal:

 

Cíl:

Aplikace výchovně vzdělávacích činností učitele TV do vyučovací jednotky, obor TV pro SŠ praktické zvládnutí herních činností ve volejbalu v rámci kvalifikace - trenér III. Třídy.

 

Obsah kurzu:

Kurz obsahuje praktické výstupy studentů.

 

Témata praktických cvičení:

Praxe          - Organizace a řízení VJ

                     Herní činnosti jednotlivce

                     Herní kombinace

                     Herní systémy

                     Pravidla volejbalu

                     Organizace turnaje

                     Rozhodování

 

Zápočtové požadavky:

1.      Docházka

2.      Hodnocení didaktického výstupu

3.      Rozhodování

 

Doporučená literatura:

KAPLAN,O.,BUCHTEL,J. Odbíjená (teorie a didaktika).1.vyd. Praha: SPN, 1987.

SOBOTKA, V. Teorie a didaktika odbíjené. 1. vyd. Brno: MU PF, 1995.

DOBRÝ, L., Didaktika sportovních her. 1. vyd. Praha: SPN, 1977.

DOBRÝ, L., SEMINIGOVSKÝ, B. Sportovní hry (výkon a trénink). 1. vyd. Praha: Olympia, 1988.

SEMINIGOVSKÝ, B. Příspěvek k obsahu vyučovacích hodin tělesné výchovy z fyziologického hlediska II. Teor. Praxe těl. Vých.1986, r.34, s. 140-145.

CHOUTKA,M.,DOVALIL, J. Sportovní trénink. 1. vydání Praha: Olympia, 1987.

Dokumenty ČVS.

 

 

Kopaná:

 

Cíl:

Seznámit posluchače  s teoretickými a praktickými základy výuky kopané. Upozornit na klíčová místa nácviku a výcviku, specifika ve vztahu k pohybovému učení, vytvořit u posluchačů systematický přehled uplatňovaných pohybových činností s ohledem na úskalí edukačního procesu. Vytvořit u posluchačů schéma postupů vhodných pro svoji aplikaci ve výuce

 

Obsah:

Obsahem výuky jsou teoretické i praktické činnosti, které se orientují na edukační proces v oblasti kopané. Důraz je kladen na podchycení teoretických poznatků ze systematiky výuky kopané, didaktiky, malých forem kopané a aplikaci průpravných her, cvičení a herních cvičení v praktické části hodin.

 

Téma přednášek, seminářů a praktických cvičení:

1.      Obsah kopané – systematika herních činností, kombinací a systémů. Uplatnění HČJ v proměnlivých podmínkách – herní kombinace

2.      Herní kombinace a systémy

 

3.      Uplatnění HČJ a HK v proměnlivých podmínkách různých forem kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná)

 

4.      -    6.  Praktická aplikace dovedností a znalostí kopané ve vyučovacím procesu – metodické výstupy posluchačů se zaměřením na jednotlivé oblasti HČJ a HK. , kopaná v osnovách  školní tělesné výchovy.

 

7.   Vybrané průpravné hry, aplikované malé formy kopané. Praktické testy.

 

Zápočtové požadavky:

1.      Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z akce  UJEP (1 x 2 hodiny). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu.

2.      Účast na rozhodování a organizaci výuky.

3.      Prokázat formou splnění zadaných dovednostních testů technicky  dobré zvládnutí HČJ.

4.      Prokázaní znalostí rozhodování a řízení utkání.

 

Zápočtové požadavky – praxe:

 

 

Muži a ženy:

Vedení metodického výstupu podle zadání

Řízení utkání a rozhodování

 

Muži

 

Test A:

Zpracování míče určeným způsobem: tlumením (chodidlem, vnitřní stranou nohy, vnější stranou nohy), stahováním (stehnem, hrudníkem, nártem, vnitřní stranou nohy).

Popis:

Testovanému hráči je nadhazován míč ze vzdálenosti 10m vysokým obloukem. Zpracovává jej určeným způsobem a přihrává zpět nadhazovači. Způsob provedení určuje a mění v průběhu testu zkoušející..

 

Test B:

Vedení míče – střelba – přihrávka obloukem.

Popis:

U středové čáry jsou připraveny dva míče. Hráč vede míč slalomem a před pokutovým územím střílí na branku nártovým kopem, po vystřelení okamžitě nabíhá na připravený míč (v prodloužení hranice pokutového území) a přihrává obloukem za půlící čáru. Vrací se zpět na středovou čáru a opakuje celý test znovu druhým míčem. Po vystřelení nabíhá na opačnou stranu pokutového území, kde připraveným míčem přihrává obloukem za půlící čáru. Při druhém opakování je nutno použít opačné nohy (při střelbě i přihrávce).

 

Ženy

Test A: - stejné jako muži

Test B: - vedení míče přímým směrem, zašlápnutí, zaseknutí míče

Popis

Testovaná vede míč od jedné branky k druhé. Opakovaně se s míčem zastavuje určeným způsobem a pak vede míč dále zvoleným směrem.

 

Literatura:

BLÁHA,  L.  Rozvoj vytrvalostních schopností v kopané.  In HAVEL, Z. a kol. Rozvoj vytrvalostních schopností.  Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem :  PF UJEP, 1996, s. 32 - 58. ISBN 80-7044-125-9

ONDŘEJ, O., BUZEK, M., NAVARA, M. Teorie a didaktika kopané. 1. vyd. Praha :  SPN 1986, 181 s.

Pravidla kopané. 1. vyd. Praha : ČMFS, 2001. - lze i starší s odkazem na změny

DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. 1. vyd. Praha : SPN, 1987, 195 s.