Povinný předmět
Název kurzu: Didaktika volejbalu - kopané Počet Kb.: 2
Identifikační kód: KTV/0051
Hodinová dotace: 0/2
Semestr: letní Forma výuky: semestrální
Vyučující:
Volejbal: PaedDr. Jaroslav Vlach
Kopaná: PhDr. Lubomír Sýkora,
PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Volejbal:
Cíl:
Aplikace výchovně vzdělávacích činností učitele TV do
vyučovací jednotky, obor TV pro SŠ praktické zvládnutí herních činností ve
volejbalu v rámci kvalifikace - trenér III. Třídy.
Obsah kurzu:
Kurz obsahuje praktické výstupy
studentů.
Témata praktických
cvičení:
Praxe - Organizace a
řízení VJ
Herní
činnosti jednotlivce
Herní kombinace
Organizace turnaje
Rozhodování
Zápočtové
požadavky:
1. Docházka
2. Hodnocení
didaktického výstupu
3. Rozhodování
Doporučená
literatura:
KAPLAN,O.,BUCHTEL,J. Odbíjená (teorie a didaktika).1.vyd. Praha: SPN, 1987.
SOBOTKA, V. Teorie a didaktika odbíjené. 1. vyd. Brno: MU PF, 1995.
DOBRÝ, L., Didaktika sportovních her. 1. vyd. Praha: SPN, 1977.
DOBRÝ, L., SEMINIGOVSKÝ, B. Sportovní hry (výkon a trénink). 1. vyd. Praha: Olympia, 1988.
SEMINIGOVSKÝ, B. Příspěvek k obsahu vyučovacích hodin tělesné výchovy z fyziologického hlediska II. Teor. Praxe těl. Vých.1986, r.34, s. 140-145.
CHOUTKA,M.,DOVALIL, J. Sportovní trénink. 1. vydání Praha: Olympia, 1987.
Dokumenty ČVS.
Kopaná:
Cíl:
Seznámit posluchače s teoretickými a praktickými základy výuky kopané. Upozornit na
klíčová místa nácviku a výcviku, specifika ve vztahu k pohybovému učení,
vytvořit u posluchačů systematický přehled uplatňovaných pohybových činností
s ohledem na úskalí edukačního procesu. Vytvořit u posluchačů schéma
postupů vhodných pro svoji aplikaci ve výuce
Obsah:
Obsahem výuky jsou teoretické i praktické
činnosti, které se orientují na edukační proces v oblasti kopané. Důraz je
kladen na podchycení teoretických poznatků ze systematiky výuky kopané,
didaktiky, malých forem kopané a aplikaci průpravných her, cvičení a herních
cvičení v praktické části hodin.
Téma přednášek, seminářů a praktických cvičení:
1. Obsah
kopané – systematika herních činností, kombinací a systémů. Uplatnění HČJ v proměnlivých
podmínkách – herní kombinace
2. Herní
kombinace a systémy
3. Uplatnění
HČJ a HK v proměnlivých podmínkách různých forem kopané (sálová kopaná,
malá kopaná, halová kopaná)
4. - 6.
Praktická aplikace dovedností a znalostí kopané ve vyučovacím procesu –
metodické výstupy posluchačů se zaměřením na jednotlivé oblasti HČJ a HK. ,
kopaná v osnovách školní tělesné
výchovy.
7. Vybrané průpravné hry, aplikované malé
formy kopané. Praktické testy.
Zápočtové požadavky:
1. Účast
na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským
potvrzením popř. potvrzením z akce UJEP
(1 x 2 hodiny). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení
zápočtu.
2. Účast
na rozhodování a organizaci výuky.
3. Prokázat
formou splnění zadaných dovednostních testů technicky dobré zvládnutí HČJ.
4. Prokázaní
znalostí rozhodování a řízení utkání.
Zápočtové požadavky – praxe:
Muži a ženy:
Vedení metodického výstupu podle zadání
Řízení utkání a rozhodování
Muži
Test A:
Zpracování míče určeným způsobem: tlumením
(chodidlem, vnitřní stranou nohy, vnější stranou nohy), stahováním (stehnem,
hrudníkem, nártem, vnitřní stranou nohy).
Popis:
Testovanému hráči je nadhazován míč ze
vzdálenosti 10m vysokým obloukem. Zpracovává jej určeným způsobem a přihrává
zpět nadhazovači. Způsob provedení určuje a mění v průběhu testu
zkoušející..
Test B:
Vedení míče – střelba – přihrávka obloukem.
Popis:
U středové čáry jsou připraveny dva míče. Hráč
vede míč slalomem a před pokutovým územím střílí na branku nártovým kopem, po
vystřelení okamžitě nabíhá na připravený míč (v prodloužení hranice pokutového
území) a přihrává obloukem za půlící čáru. Vrací se zpět na středovou čáru a
opakuje celý test znovu druhým míčem. Po vystřelení nabíhá na opačnou stranu
pokutového území, kde připraveným míčem přihrává obloukem za půlící čáru. Při
druhém opakování je nutno použít opačné nohy (při střelbě i přihrávce).
Ženy
Test A: - stejné jako muži
Test B: - vedení míče přímým směrem, zašlápnutí,
zaseknutí míče
Popis
Testovaná vede míč od jedné branky k druhé.
Opakovaně se s míčem zastavuje určeným způsobem a pak vede míč dále
zvoleným směrem.
Literatura:
BLÁHA,
L. Rozvoj vytrvalostních
schopností v kopané. In HAVEL, Z. a
kol. Rozvoj vytrvalostních schopností.
Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem :
PF UJEP, 1996, s. 32 - 58. ISBN 80-7044-125-9
ONDŘEJ, O., BUZEK, M., NAVARA, M. Teorie a
didaktika kopané. 1. vyd. Praha : SPN
1986, 181 s.
Pravidla kopané. 1. vyd. Praha : ČMFS, 2001. -
lze i starší s odkazem na změny
DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. 1. vyd.
Praha : SPN, 1987, 195 s.