Povinný předmět

 

Název kurzu: Didaktika pohybových her                                                                                                       Počet kb: 1

Identifikační kód: KTV/0040                                                                                                                                                               Hodinová dotace: 0/1

Semestr: zimní                                                                                                                                                                                      Forma výuky: semestrální

Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

 

Cíl:

Cílem výuky je prohloubit i rozšířit a zároveň sumarizovat osvojované poznatky z motorického učení vztahujícího se k dětem odpovídajícího věkového stupně.       U studentů se předpokládá formou aplikací vybraného okruhu dovedností a znalostí ověření organizačního zvládnutí vyučovací jednotky, zvládnutí kvalitativního hodnocení průběhu hodiny a adekvátní používání korekcí v průběhu výuky pohybových her (drobných i velkých). Z hlediska získávání teoretických poznatků se jedná především o uvědomění si úlohy analyzátorů pro kontrolu pohybu, zákonitostí motorického učení a hledání kritických míst při výuce pohybových her.

 

Obsah:

Výuka se sestává především z praktických činností realizovaných ve spolupráci s ostatními studenty nebo dětmi. Veškeré činnosti mají být podpořeny                     i osvojováním teoretických poznatků z oblasti pravidel, metodiky, společenské funkce her apod. Značná pozornost je věnována upozornění na klíčová místa uplatňovaných pohybových činností, způsob jejich kultivace u dětí a bezpečnost v průběhu edukačního procesu. Obsahem výuky jsou rovněž dosud nerealizované pohybové hry a pohybové hry vhodné v rámci integrované tělesné výchovy, tj. upozornění na handicap některých jedinců a možné činnosti, které lze s těmito jedinci realizovat.

 

 

Téma přednášek, seminářů a praktických cvičení:

 

1.      Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy.

2.      Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry).

3.      Koncepce výuky pohybových her, alternativní pojetí výuky her.Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení pohybových hrách, otázka praxe a zkušenosti v pohybové hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře – charakteristické znaky.

4.      Pohybové hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball, aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy.

5.      Pohybové hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí a pohybové – sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball, trangleball, faustball.

6.      Metodický postup u pálkovacích her, základní problémy nácviku odpalování v pálkovacích hrách.

7.      Praktická cvičení pro práci s dětmi s některým ze zdravotních postižení (goalball, kombiball, prostorová orientace).

8.      Metodický postup ve hrách zaměřených na dovednosti tchoukballu, lacrossu, interkrossu,

9.      Metodický postup ve hrách zaměřených na dovednosti frisbee, korfballu

10.  Metodický postup ve hrách zaměřených na dovednosti raketových her (squash, badminton, pálkový tenis)

 

 

Zápočtové požadavky:

1.      Účast na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským potvrzením popř. potvrzením z akce  UJEP (2 x 1 hodina). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení zápočtu. 

2.      Vedení metodického výstupu podle zadaného tématu v hodině.

3.      Odevzdání seminární práce strojopisem podle zadaného tématu. Práce bude vypracována v souladu s normami o vypracování textů (např. DP ). Citace použité literatury podle normy z r. 1996 - viz. Tělesná výchova a sport mládeže. FTVS UK, 1997, č. 6. nebo normy APA.

4.      Účast na rozhodování a organizaci výuky.

 

 

Literatura:

BLÁHA, Ladislav. Tchoukball -  jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s. 32-36.  ISSN 1210 - 7689

BLÁHA, Ladislav. Začínáme s nácvikem tchoukballu. Ilustrace Ladislav Bláha. Těl. Vých. Sport  Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN 1210 - 7689

BLÁHA, Ladislav, PORT, Jan. Začínáme s badmintonem. Ilustrace Ladislav Bláha. Těl. Vých. Sport Mlád., 1999, č. 6, s. 30-32. ISSN 1210-7689

BLÁHA,L., PYŠNÝ, L. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. 1. vyd. Ústí nad Labem : UJEP, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5

DOBRÝ, Lubomír. Těl. Vých. Sport Mlád. – články se vztahem k motorickému učení – dovednostnímu výkonu

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd.  Praha : Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1.

NEUMAN, J. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. 1. vyd. Praha : Portál, 312 s. ISBN 80-7178-292

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika tělesné výchovy (Skriptum). 1. vyd. Praha : UK, 1995. 187s. ISBN 80-7184-127-7.