Povinný
předmět
Název kurzu: Didaktika
pohybových her Počet kb: 1
Identifikační kód: KTV/0040 Hodinová dotace: 0/1
Semestr: zimní
Forma výuky: semestrální
Vyučující: PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Cíl:
Cílem výuky je prohloubit i rozšířit a zároveň sumarizovat osvojované poznatky z motorického učení vztahujícího se k dětem odpovídajícího věkového stupně. U studentů se předpokládá formou aplikací vybraného okruhu dovedností a znalostí ověření organizačního zvládnutí vyučovací jednotky, zvládnutí kvalitativního hodnocení průběhu hodiny a adekvátní používání korekcí v průběhu výuky pohybových her (drobných i velkých). Z hlediska získávání teoretických poznatků se jedná především o uvědomění si úlohy analyzátorů pro kontrolu pohybu, zákonitostí motorického učení a hledání kritických míst při výuce pohybových her.
Obsah:
Výuka se sestává
především z praktických činností realizovaných ve spolupráci
s ostatními studenty nebo dětmi. Veškeré činnosti mají být podpořeny i osvojováním teoretických
poznatků z oblasti pravidel, metodiky, společenské funkce her apod. Značná
pozornost je věnována upozornění na klíčová místa uplatňovaných pohybových
činností, způsob jejich kultivace u dětí a bezpečnost v průběhu edukačního
procesu. Obsahem výuky jsou rovněž dosud nerealizované pohybové hry a pohybové
hry vhodné v rámci integrované tělesné výchovy, tj. upozornění na handicap
některých jedinců a možné činnosti, které lze s těmito jedinci realizovat.
Téma přednášek,
seminářů a praktických cvičení:
1. Systematika
pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve
sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních
her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon,
týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační
formy.
2. Pohybová
hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Úloha
pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair
play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry).
3. Koncepce
výuky pohybových her, alternativní pojetí výuky her.Vybrané aspekty kontroly
pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo
realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení pohybových hrách,
otázka praxe a zkušenosti v pohybové hře, uplatnění transferu. Automatičnost,
podobnost, zobecňování. ). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře –
charakteristické znaky.
4. Pohybové
hry uplatňované u zdravotně postižené populace, goalball, kombibal, torball,
aj., hry pro vozíčkáře, hra v rámci integrované tělesné výchovy.
5. Pohybové
hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí a pohybové –
sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky:
frisbee – ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball,
trangleball, faustball.
6. Metodický
postup u pálkovacích her, základní problémy nácviku odpalování
v pálkovacích hrách.
7. Praktická
cvičení pro práci s dětmi s některým ze zdravotních postižení
(goalball, kombiball, prostorová orientace).
8. Metodický
postup ve hrách zaměřených na dovednosti tchoukballu, lacrossu, interkrossu,
9. Metodický
postup ve hrách zaměřených na dovednosti frisbee, korfballu
10. Metodický
postup ve hrách zaměřených na dovednosti raketových her (squash, badminton,
pálkový tenis)
Zápočtové
požadavky:
1. Účast
na výuce cca 80 %, tzn. neúčast přesahující tento počet doložit lékařským
potvrzením popř. potvrzením z akce UJEP
(2 x 1 hodina). Neúčast vyšší než 50 % (byť omluvená ) neopravňuje k udělení
zápočtu.
2. Vedení
metodického výstupu podle zadaného tématu v hodině.
3. Odevzdání
seminární práce strojopisem podle zadaného tématu. Práce bude vypracována v
souladu s normami o vypracování textů (např. DP ). Citace použité literatury
podle normy z r. 1996 - viz. Tělesná výchova a sport mládeže. FTVS UK, 1997, č.
6. nebo normy APA.
4. Účast
na rozhodování a organizaci výuky.
Literatura:
BLÁHA, Ladislav.
Tchoukball - jedna z cest proti
agresivitě ve sportovních hrách. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998, č. 6, s.
32-36. ISSN 1210 - 7689
BLÁHA, Ladislav.
Začínáme s nácvikem tchoukballu. Ilustrace Ladislav Bláha. Těl. Vých.
Sport Mlád. 1999, č. 4, s. 37-41. ISSN
1210 - 7689
BLÁHA, Ladislav, PORT,
Jan. Začínáme s badmintonem. Ilustrace Ladislav Bláha. Těl. Vých. Sport Mlád.,
1999, č. 6, s. 30-32. ISSN 1210-7689
BLÁHA,L., PYŠNÝ, L.
Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. 1. vyd. Ústí
nad Labem : UJEP, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5
DOBRÝ, Lubomír. Těl.
Vých. Sport Mlád. – články se vztahem k motorickému učení – dovednostnímu
výkonu
NEUMAN, J. Dobrodružné
hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha
: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-218-1.
NEUMAN, J. Překážkové
dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. 1. vyd. Praha : Portál, 312 s. ISBN
80-7178-292
RYCHTECKÝ, A.,
FIALOVÁ, L. Didaktika tělesné výchovy (Skriptum). 1. vyd. Praha : UK, 1995.
187s. ISBN 80-7184-127-7.